Képtelen kilábalni pénzügyi nehézségeiből az új céggé átszervezett görög nemzeti légitársaság. Ráadásul vissza kell fizetnie az utóbbi évtizedben kapott tetemes állami szubvenció egy részét.

,,Megfellebbezzük a döntést, és folytatjuk a privatizációt" - közölte Mihalisz Liapisz görög szállítási és közlekedési miniszter válaszul az Európai Bizottság (EB) minapi döntésére, miszerint Athén az uniós előírásokkal ellentétes módon állami támogatást nyújtott a pénzügyi gondokkal küszködő, nemzeti légitársaságnak számító Olympic Airlinesnak (OA). Liapisz ugyanakkor fölszólította az utazóközönséget, hogy továbbra is bizalommal forduljon az OA irodáihoz, a görög légitársaság működésére ugyanis nincs hatással az uniós döntés, járatai a megszokott menetrend szerint zavartalanul közlekednek. Pedig a tavaly márciusban kezdődött és idén szeptember közepén befejeződött uniós vizsgálat eredményeként meghozott döntés igen komoly pénzügyi megterhelést jelenthet a cégnek.

Az uniós vizsgálat megállapítása szerint a légitársaság mindent együttvéve 540 millió eurónyi szabálytalan költségvetési támogatásban részesült, amit elvben teljes egészében vissza kellene fizetni a görög államkasszába. Jacques Barrot, az EB közlekedési biztosa ugyanakkor közölte: tárgyalások folynak arról, hogy a cég a teljes szubvenció mekkora hányadát fizesse valójában vissza - eddig csak a 190 millió eurós minimum tűnik biztosnak. Barrot egyébként az EB határozatát azzal indokolta, hogy tisztességtelen az EU többi, az állami támogatásokkal kapcsolatos szabályokat betartó légitársaságával szemben az, ami a görögöknél folyt. Athénnak két hónapja van rá, hogy egyezkedjen Brüsszellel, illetve előterjessze saját javaslatát. Nem ez az első alkalom, hogy az EB elmarasztalja a görög légitársaságot: három éve mintegy 160 millió euró állami támogatás visszafizetésére kötelezte, ám ennek az OA máig nem tett eleget.

A kialakult helyzetért Liapisz, a konzervatív Kosztasz Karamanlisz vezette kormány minisztere az előző, 1993-tól 2004 januárjáig hatalmon lévő szocialista kabinet politikáját kárhoztatta, amely összesen mintegy 2 milliárd eurónyi állami szubvencióban részesítette a légitársaságot. Ez lényegében kidobott pénznek bizonyult, hiszen nem kényszerítette piacképes működésre a céget, s az veszteséget veszteségre halmozott. Eredménytelen volt a három éve végrehajtott szerkezetátalakítás is, amikor egy, a Swissairéhez hasonlatos mentőakció (HVG, 2002. március 2.) keretében a csőd szélén álló elődöt, az Olympic Airwayst jószerével felszámolták. Életképes részeiből Olympic Airlines néven új társaságot hoztak létre, azzal a szándékkal, hogy a megfelelő időben legalább 51 százalékát privatizálják.

Az átalakítás nyomán az adósságától teljesen megszabadított légitársaságot egy holding részévé szervezték át. Csak a külföldi járatok működtetését hagyták nála, leválasztották róla a belföldi légi forgalmat, a cateringet, a karbantartást és a többi földi kiszolgálóegységet, amelyek önálló cégként működtek, ám a holdinghoz tartoztak. Az EB egyébként az átalakításban is talált kifogást, olyannyira, hogy közölte: a holdinghoz tartozó összes céget továbbra is az OA egészeként kezeli. Az EB szerint burkolt állami támogatásnak számít, hogy az átalakítás során a túlértékelt vagyontárgyak átadásából az új OA 90 millió eurós "hasznot" zsebelhetett be, és mintegy 410 millió eurónyi különféle pénzügyi kötelezettség, köztük adó- és társadalombiztosítási tartozás teljesítése alól mentesült azzal, hogy ezek mind az elődjénél maradtak. És ott vannak még a nyomott áron, mindössze 40 millió euróért történő géplízingek.

Hiába került sor az új OA létrehozásakor költséglefaragásra, egyebek között az alkalmazotti létszám csökkentésére, a kívánt eredmény elmaradt, a légitársaság pénzügyi helyzete továbbra is rendkívül ingatag. A néhai Arisztotelisz Onasszisz görög hajómágnás által alapított, majd 1957-ben államosított athéni légitársaság jogutódja - amely a holding keretében 35 belföldi, 25 európai és 12 tengerentúli járatot működtet - tavaly 87 millió eurós veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, jóllehet egy évvel korábban sikerült 23 millió euróra leszorítania a ráfizetést. Az éveken át felhalmozott veszteségek nyomán a jelenleg negyven gép - ebből 18 lízingelt - alkotta flottával rendelkező OA már-már felélte 130 millió eurós alaptőkéjét. Ráadásul perben áll az elbocsátott dolgozókkal, akik mintegy 50 millió eurót követelnek elmaradt bérkifizetés címén. A mostani alkalmazottak is zúgolódnak, béremelést követelnek, mondván, a dolgozók mintegy fele havonta mindössze 600 eurót keres. Pedig a görög piacon is akad példa nyereséges légitársaságra: a magántulajdonú Aegean Airlines, az OA belföldi riválisa a hazai piacon 50 százalékos részesedést mondhat a magáénak, és a tavalyi évet 9,4 millió eurós nyereséggel zárta.

Mindezek ellenére Athénnak sikerült vevőt találnia az OA-ra: a görög kormány még augusztusban előszerződést kötött a New York-i székhelyű, amerikai és görög pénzembereket tömörítő Olympic Investors-York Capital befektetési társasággal, amely 130 millió eurót adna a cégért, és mellé legalább ekkora összegű befektetést is vállalna. Az EB pénzügyi kötelezettséggel járó döntése ellenére a befektetők nem álltak el az ügylettől, amelyet - ha létrejön - az EU versenyhatóságának is jóvá kell hagynia.

TÁLAS ANDREA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A tudósok üzenik: ne a neten keressen magának napkrémhez receptet

A tudósok üzenik: ne a neten keressen magának napkrémhez receptet

Már a parkoló is tele van a hibás Boeing-gépekkel a cég gyáránál

Már a parkoló is tele van a hibás Boeing-gépekkel a cég gyáránál

Már 40 ezren szavaztak az előválasztáson

Már 40 ezren szavaztak az előválasztáson

A falusi csok még a nyaralók árait is felhajthatja

A falusi csok még a nyaralók árait is felhajthatja

Ügyvédi felszólítást küldött az ATV Kálmán Olga kampányvideói miatt

Ügyvédi felszólítást küldött az ATV Kálmán Olga kampányvideói miatt

Rózsásan látják a helyzetet a magyar vállalkozók. És Ön?

Rózsásan látják a helyzetet a magyar vállalkozók. És Ön?