Heves politikai csatározásokba torkollt Szlovákiában az ország két repülőterének eladása. A tendergyőztes osztrák csoport eközben már a Bécs-Pozsony közlekedési tengely fejlesztésén töri a fejét.

A vártnál sokkal több pénz kerül az államkasszába, dicséret helyett mégis kizárólag kritikát kapunk - panaszkodott Ivan Miklos szlovák pénzügyminiszter, amikor a kormány bejelentette, hogy 11,4 milliárd koronáért, azaz mintegy 300 millió euróért az osztrák irányítású TwoOne konzorciumnak adják el a pozsonyi és a kassai repülőtér 66 százalékos részvénycsomagját. A szlovák belpolitikát és a sajtót két hónapon át uralta a repülőtér eladása körüli elkeseredett vita: a kormány a friss tőke bevonásának fontosságáról beszélt, az ellenzék a nemzeti vagyon elkótyavetyéléséről.

HVG

A pozsonyi légikikötő hosszú időn át a kis forgalmú regionális repterek életét élte, az utasszám még a kilencvenes évek közepén is alig érte el az évi 200 ezret, és az ezredfordulón sem haladta meg ennek dupláját. Komolyabb napi mozgást csak a prágai, a kassai, illetve a moszkvai járat jelentett, az utasforgalom javát pedig a charterjáratok adták. A helyzet a fapados társaságok megjelenésével változott meg: elsőként a pozsonyi alapítású SkyEurope járatai élénkítették a szerény kivitelű utascsarnokok forgalmát, ami gyorsan megtöbbszöröződött, s immár eléri az évi 1,3 millió főt.

Amikor a kormány tavaly felvetette a privatizáció gondolatát, a vételáron kívül fontos szempont volt a halaszthatatlan beruházásokat tartalmazó üzleti terv is. A döntésnek eredetileg tavaly ősszel kellett volna megszületnie, de már a tanácsadó kiválasztása is vitát kavart. Az osztrák Meinl Bank szerepét sokan kifogásolták, mivel nyilvánvaló volt, hogy az érdeklődők között valamilyen formában ott lesz a mindössze félszáz kilométerre fekvő schwechati repülőtér. A legerősebb ellenzéki pártot, a Smert nem győzték meg az osztrák-szlovák együttműködés, illetve a tervezett Bécs-Pozsony metropolis perspektíváit ecsetelő érvek, kezdettől állította: a bécsiek légi teherszállító központtá akarják degradálni a szlovák repteret. Megszólalt a SkyEurope versenytársa, az ír Ryanair is: levélben figyelmeztette Mikulás Dzurinda kormányfőt, hogy a Béccsel való fúzió létükben veszélyezteti a Szlovákiába repülő fapados légitársaságokat.

A pozsonyi mellett a jóval kisebb, egykor katonai célú kassai repülőteret is magában foglaló pályázatra érkezett nyolc ajánlat közül a tanácsadó ötöt ítélt tárgyalásra alkalmasnak, jelezve, csak azonnali fizetést hajlandók elfogadni, és nagy súllyal esik latba az alaptőke-emelés nagysága. Az egyebek mellett értékes telkekkel is bíró pozsonyi repülőtérért ringbe szállt a két vezető szlovák pénzügyi csoport: a Penta a schwechati repteret üzemeltető Flughafen Wiennel és a Raiffeisen Zentralbankkal közösen létrehozott TwoOne, a J&T Finance Group pedig a spanyol irányítású Albertis konzorcium tagjaként.

A legesélyeseb TwoOne részvétele decemberben veszélybe került. Miután a privatizációs bizottság a tanácsadó javaslatára a bécsieket ajánlotta győztesnek, a harmadik helyre sorolt német-kanadai-osztrák ISAP konzorcium hangosan tiltakozott. Az ISAP ugyanis - saját bevallása szerint - a legmagasabb, 13,5 milliárd koronás vételi ajánlatot tette, ám ebből a tanácsadó a homályos fizetési feltételekre hivatkozva csak 10,3 milliárdot vett figyelembe, márpedig az eredeti ajánlattal ők lettek volna a győztesek az Albertis és a TwoOne előtt. Az ügy az Európai Bizottság figyelmét is felkeltette, mivel - ahogy Brüsszelben fogalmaztak - a privatizáció nem az EU-ban szokásos eljárás szerint zajlott. Nyilvánosságra került az üzleti terveket taglaló elemzés is, amely az Albertist ítélte a legjobbnak, a TwoOne ajánlatát viszont kifejezetten csalódásként értékelte, mondván, az csak általánosságban foglalkozott a beruházásokkal.

Az utolsó pillanatban az osztrák kormány is beavatkozott. Helmut Kukacka, a bécsi közlekedési minisztérium államtitkára Pozsonyban tárgyalva kilátásba helyezte, hogy schwechati siker esetén felgyorsítják a 200 millió euró költségvetésű Bécs-Pozsony vasútvonal megépítését, ami 30 percre rövidítené a két reptér közti utazást.

Az egyre kuszább ügy végül úgy oldódott meg, hogy a privatizációs bizottság értékelése alapján első két helyen végzett TwoOne-t és Albertist kiegészítő ajánlat benyújtására szólították fel, a vételár megemelését várva tőlük. Ekkor aztán hengerelt a TwoOne, amelynek 4,52 milliárd koronás pluszajánlata jóval meghaladta az Albertis 3,3 milliárdját. A TwoOne így 6 milliárd koronát fizet a pozsonyi és 900 milliót a nemrég részben felújított kassai repülőtér 66 százalékos részvénycsomagjáért, ezen kívül Pozsonyban 7,9 milliárd koronával, Kassán pedig 380 millióval megnöveli az alaptőkét. Az utólag felajánlott 4,52 milliárd koronát a kormány azonnal továbbítja a tb-kasszába a nyugdíjreform költségeinek fedezésére. A váratlan többletbevétel sem hatotta meg a Smert, amely bejelentette: ha az ősszel kormányra kerül, minden jogi eszközt bevet a döntés érvénytelenítésére.

A szlovák és az osztrák versenyhivatal döntése előtt az 50 százalékban tőzsdén szereplő - húsz-húsz százalékban a bécsi, illetve az alsó-ausztriai tartomány, 10 százalékban pedig az osztrák állam tulajdonában lévő - Flughafen Wien nem mer maradéktalanul örülni a győzelemnek, jóllehet a bécsi börze árfolyam-emelkedéssel reagált a hírre. Herbert Kaufmann, a Flughafen Wien főnöke nem titkolta, számítottak arra, hogy a szlovák tender kétfordulós lesz, ezért is álltak elő az első menetben szerényebb ajánlattal. Kaufmann szerint cége teljes rekonstrukciót, azaz új terminál, parkolóházak és kifutópályák építését tervezi Pozsonyban. A tavalyi évet 409 millió euró bevétel mellett 161 millió euró adózás előtti nyereséggel záró, évi 15 millió utassal büszkélkedő bécsi reptér a saját háza táján is grandiózus fejlesztésre készül. A 2008-ig 854 millió euróra tervezett invesztíció fele az új irányítótoronnyal, irodaközponttal és cargocenterrel már megvalósult, hátravan még egy újabb terminál, valamint egy 2015-ben 23 millió utas kiszolgálására alkalmas csomagkezelő rendszer elkészítése.

Az osztrákok haladéktalanul autóbuszjáratot indítanak a két reptér között, hogy az útközbeni becsekkolást is elvégző City Airport Train (CAT) 2008-as átadásáig is legyen közvetlen kapcsolat. A nagy távolságú légi járatok központja a tervek szerint Bécs marad, Pozsony a fapadosok, a charterek és a cargo terepe lesz. Ha sikerül összehangolni a két létesítmény lehetőségeit - vélik Bécsben -, akkor a schwechati repülőtér harmadik kifutópályájának 2011-re tervezett építését akár 4 évvel is ki lehet tolni. Így maradhat pénz további repterek, például a zágrábi és a bukaresti megszerzésére.

TUBA LAJOS / POZSONY

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Most Szicíliában vehet egy kávé áráért házat, de teljesítenie kell hozzá egy feltételt

Most Szicíliában vehet egy kávé áráért házat, de teljesítenie kell hozzá egy feltételt

Gázrobbanássá fajult a családi veszekedés

Gázrobbanássá fajult a családi veszekedés

"Gundel-menüt az iskolákba!" - a pécsiek is tüntettek

"Gundel-menüt az iskolákba!" - a pécsiek is tüntettek

Matolcsyék félmilliárdért vettek festményt

Matolcsyék félmilliárdért vettek festményt

Klimt-dombormű Budapesten? Nyugati szakértők szerint semmi köze a művészhez

Klimt-dombormű Budapesten? Nyugati szakértők szerint semmi köze a művészhez

Újra jön a nagy havazás, hat megyére adják ki a figyelmeztetést

Újra jön a nagy havazás, hat megyére adják ki a figyelmeztetést