Az osztalékot és a csúcsmenedzseri fizetéseket is radikálisan csökkentette az amerikai General Motors autógyár, amely - akárcsak a korábban bejelentett tömeges elbocsátásokkal - versenyképességét próbálja növelni az intézkedéssel.

Diadalittasan közölte a múlt héten Tokióban a japán Toyota, hogy az előző év azonos időszakánál 34 százalékkal nagyobb, 3,3 milliárd dollárnak megfelelő nyereséget ért el 2005 utolsó negyedében. Detroitban ugyanakkor meglehetősen borús bejelentés hangzott el: a 2005 utolsó negyedévét 4,8 milliárd, a teljes évet pedig 8,6 milliárd dolláros veszteséggel záró General Motors (GM) felére csökkenti az idei osztalékot, felére-harmadára veszi vissza a csúcsvezetők javadalmazását, egyszersmind korlátozza a havi fizetésért alkalmazottak utáni vállalati egészségügyi és nyugdíj-hozzájárulást.

HVG

A világ legnagyobb autógyártójának számító GM tavaly novemberben indította legújabb spórolási kampányát, bejelentve, hogy a veszteségek zöméért felelős észak-amerikai üzemek közül tucatnyit bezár, és 30 ezer munkahelyet megszüntet. Az intézkedés része a 11 milliárd dollárnyi költség lefaragását célzó programnak. Az eddig fix összegű, a vállalati eredménytől független évi 2 dolláros osztalék felének visszatartásával a cég 565 millió dollárt takaríthat meg, az 1993 előtt munkába állt, rendes havi fizetésért dolgozó jelenlegi alkalmazottak, illetve az időközben nyugdíjba mentek egészségügyi ellátására fizetett vállalati hozzájárulásoknak az idei szinten való befagyasztása pedig 4,8 milliárddal csökkenti az egészségbiztosítási kiadásokat, és évi 900 milliót farag le a folyó költségekből.

A felére apad az elnök fizetése - Rick Wagoner tavaly 2,2 millió dollárt kapott, amit 2,46 milliós prémium és 5,14 milliós részvényopció egészített ki -, és 30 százalékkal kevesebbet kap a cég három másik csúcsvezetője is. Jóllehet ez is többmilliós megtakarítás, a döntés inkább szimbolikus: a főként órabérben foglalkoztatott autóipari munkásokat tömörítő szakszervezetnek hivatott jelezni, hogy a pénzügyi nehézségek miatt nemcsak az utcára kerülő, illetve a kedvezményeik egy részét elveszítő gyári dolgozók hoznak áldozatot, hanem a menedzsment, az osztalékot felvevő részvényesek, valamint a havi fizetést kapó alkalmazottak is.

Az új takarékossági intézkedéseket egy nappal azután jelentették be, hogy a GM igazgatótanácsába új tag került Jerome York személyében. A pénzügyi szakember a GM-ben családi befektetési társasága, a Tracinda révén 9,9 százalékos pakettel rendelkező Kirk Kerkorian jobbkeze (az idős Las Vegas-i milliárdosnál nagyobb tulajdonnal csak két befektetési alap bír az autógyárban). York - aki korábban az amerikai Chrysler autógyár, illetve az IBM számítástechnikai cég szénájának rendbe tételénél is segédkezett - egy januári konferencián épp a múlt héten bejelentett lépéseket sürgette, ám azok megtételére Wagoner akkor még nem volt hajlandó. A GM-elnök azóta beadta a derekát, ám továbbra sem akarja megfogadni York másik javaslatát, hogy a versenyképességet javító profiltisztítás jegyében meg kell szabadulni a ráfizetéses svéd Saab márkától, valamint a Hummer óriás-terepjárók gyártásától.

Az átalakítás persze ezzel nem ér véget. Az autógyár vevőt keres pénzügyi leányvállalatára, a GMAC-re; akár 11 milliárd dollárt is kaphat érte, amit szerkezetátalakításra fordíthat. Újabb kiadások is fenyegetik azonban, akár 12 milliárd dollárjába is belekerülhet az a garancia, amelyet az 1999-ben leválasztott alkatrészgyártó érdekeltségéből alakult, nemrég csődvédelembe menekült Delphi Corporation alkalmazottaival szemben vállalt.

A mostanihoz hasonló válságot a GM legutóbb 1992-ben élt át, amikor az összes vezető távozni kényszerült, és csökkentették az osztalékot. Az 1960-as évek elején még 50 százalékot meghaladó hazai piaci részesedés tavalyra 26 százalékosra olvadt, és iparági szakértők szerint veszélyben a világ legnagyobb autógyára cím is. Ezt akár már az idén elhódíthatja tőle az egyre terjeszkedő Toyota, amely nemhogy nem kényszerül takarékoskodni, de a március 31-én véget érő pénzügyi évben a cégnek 12 milliárd dolláros tőkeberuházásra is futja. A GM romló piaci helyzetét a börze is bünteti: az autógyár részvényének tavalyi 52 százalékos értékvesztése a New York-i értéktőzsde 30 legfontosabb papírjának mozgását követő DJ ipari átlagindex cégeinek leggyengébb teljesítménye volt.

NAGY GÁBOR

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Nagy puttonyos hibrid: beárazták a legújabb Ford Mondeót

Nagy puttonyos hibrid: beárazták a legújabb Ford Mondeót

Kertészeti cége és marihuánaültetvénye volt a budapesti férfinak

Kertészeti cége és marihuánaültetvénye volt a budapesti férfinak

Lezuhant egy orosz szuperszonikus bombázó

Lezuhant egy orosz szuperszonikus bombázó

Hírcsárda: Soros ellen küzd majd Süsü

Hírcsárda: Soros ellen küzd majd Süsü

Kárt okoz egy üzlettárs? Így lehet kizárni a cégből

Kárt okoz egy üzlettárs? Így lehet kizárni a cégből

Több mint négyszázszor kellett szervizeli a szupertraffipaxokat tavaly

Több mint négyszázszor kellett szervizeli a szupertraffipaxokat tavaly