Egyre több nyugat-európai turista keresi fel Törökországot, ami - a belső forgalom mellett - vonzóvá tette az ország légterét a fapados légitársaságok számára is.

Országszerte hosszú sorok kígyóztak nemrég az Onur Air török légitársaság irodáinál már órákkal a nyitás előtt, így nem csoda, hogy a reklámokban meghirdetett 10 ezer repülőjegy szinte percek alatt elfogyott. Az ország nyolc repülőtere közti bármelyik utazásért ugyanis mindössze 9 török lírát, mintegy 1500 forintot kértek, ami igencsak felborzolta a közúti szállítók idegeit. Eddig ugyanis Törökországban a többség busszal utazott a városok között, de most a viszonylag rövid Isztambul-Ankara útra is olcsóbb lett a repülő-, mint a buszjegy.

A török városok többsége közti sok ezer kilométeres utat persze az akciós repülőjegy ára aligha fedezi a légitársaság számára. Az viszont világossá vált, hogy éles harc dúl az utasokért: egy másik cég, az Atlasjet napokon belül hasonló ajánlattal állt elő. A török légtérben évtizedeken át zavartalan monopóliumot élvezett az állami Turkish Airlines, melynek egyeduralmát először a kilencvenes évek második felében törték meg a külföldön élő törökök nyári hazautaztatását végző török fapados járatok. A jövedelmező üzlet láttán egymás után alakultak a fapados cégek, hol török, hol külföldi tőkével. Kezdetben csak külföldi és törökországi nagyvárosok között repültek, és a hazautazó vendégmunkásokon kívül egyre nagyobb számban fordultak meg az utasok között turisták, illetve egy-két cég az áruszállításra is ráállt. Ma már 15 fapados, illetve cargocég dolgozik a török légtérben, belföldön a Turkish Airlines mellett azonban még mindig csak négy fapados társaság repül. Az 1992-ben létrehozott, isztambuli székhelyű, török-brit tulajdonban lévő Onur Air egyébként 26 géppel dolgozik. A 2001-ben létrejött, máig az alapító, az Öger Holding utazási társaság többségi tulajdonában lévő, a tengerparti Antalya nyaralóközpontból irányított Atlasjet flottája pedig 17 gépből áll.

A versengő társaságok egyre olcsóbb jegyárat kínáltak, mígnem mostanra eljutottak a 10 líra alatti szintre. Egyre kijjebb szorítják a piacról a Turkish Airlinest, amelynek profitja már kezdi megérezni a konkurenciát. A belföldön repülő fapadosok tavaly 1,7 millió utast halásztak el a 75 százalékban állami tulajdonú cég elől, mely ennek ellenére még 90 millió dollár nyereséget könyvelt el 2005 első kilenc hónapjában.

A fapadosok megjelenése egyébként kedvezően hatott a gazdaságra. Növelte a repterek forgalmát és kihasználtságát, ezzel együtt az üzemeltetők bevételeit. Jócskán teremtett új munkahelyeket is, megnőtt az igény a képzett légikisasszonyokra és pilótákra, akiknek a bére - a társaságok nyereségével együtt - szépen ível felfelé. Sajtójelentések szerint a pilótahiány miatt ma már több társaság is alkalmaz orosz, román, görög és angol munkaerőt, átlag 9 ezer dolláros havibérrel.

A fapadosok közti éles versenyt azonban nem nézte jó szemmel a török kormány, amely - nem utolsósorban a közúti lobbi nyomására - végül a minap be is avatkozott. Binali Yildirim közlekedési miniszter összehívta a fapados társaságok képviselőit, és felszólította őket, hogy tartózkodjanak a további árlenyomástól. A cégek, úgy tűnik, egyelőre hajlanak a miniszteri intelemre, ám - az utasok nagy örömére - elérték, hogy belföldi járataikon bevezethessenek egy új utascsábító megoldást: az ingyenes napot. Az első ilyenre október 29-én, a legnagyobb hivatalos török nemzeti ünnepen, a függetlenség napján kerül sor, amikor hagyományosan milliók kelnek útra.

TARIK DEMIRKAN

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A Jobbik vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi a Strache-ügy miatt

A Jobbik vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi a Strache-ügy miatt

Trumpék előálltak valamivel, és ennek a Facebook és a Twitter ihatja meg a levét

Trumpék előálltak valamivel, és ennek a Facebook és a Twitter ihatja meg a levét

A szélsőjobb ellen kelt ki Szanyi Tibor

A szélsőjobb ellen kelt ki Szanyi Tibor

Nemrég még Orbánnal együtt akarta vezetni Európát a bukott osztrák alkancellár

Nemrég még Orbánnal együtt akarta vezetni Európát a bukott osztrák alkancellár

Az ellenzék EP-kampányt színlel, de már azt lesi, hol találhat fedezéket

Az ellenzék EP-kampányt színlel, de már azt lesi, hol találhat fedezéket

Szijjártó Péter amerikai fegyverekért lobbizott Washingtonban

Szijjártó Péter amerikai fegyverekért lobbizott Washingtonban