Amerikai vezérigazgató próbálja megújítani az egykoron a női divatot forradalmasító Coco Chanel által alapított, máig családi tulajdonú francia divatcéget.

Aligha gondolta volna Coco Chanel, a nők öltözködését az 1900-as években forradalmasító divattervező, hogy az általa alapított divatházat egyszer majd amerikai menedzser irányítja. A rendszerint fekete Chanel zakót, térdig érő fekete Chanel csizmát farmernadrággal viselő, sportosan rövid hajú, 43 éves Maureen Chiquet-nél azonban maga a néhai névadó sem találhatott volna alkalmasabb menedzsert cége élére. A marsallbotot januárban átvevő menedzser gyerekkorától érdeklődött a gall kultúra iránt, a franciát anyanyelvi szinten beszéli, és minden álma az volt, hogy egyszer egy francia luxuscég első embere legyen, ahová jelen esetben a Chanel amerikai részlegének elnöki posztjáról vezetett az út.

A tulajdonosokat, a Svájcban élő Wertheimer testvéreket - Coco Chanel egykori üzlettársának unokáit -, valamint a vezető divattervezőként a cég irányításába két évtizede döntő beleszólással bíró Karl Lagerfeldet annyira meggyőzte Chiquet elképzelése a divatház megújítására, hogy végül úgy döntöttek: vezérigazgatóként lehetőséget adnak neki a bizonyításra. Chiquet a luxusipar meghatározó cégeivel, a francia LVMH-val, az olasz Guccival és a Pradával kívánja felvenni a versenyt, amihez megerősítette a Chanel laza vállalati struktúráját és vele saját pozícióját: a korábban teljes önállóságot élvező öt regionális menedzser fölött ezentúl ő áll, és egyedül Alain Wertheimernek, a Chanel elnökének tartozik beszámolni.

Az új stratégia célja a Chanelt vonzóvá tenni az egyre fiatalabb gazdag kuncsaftok körében, akik sok esetben unalmasnak, fantáziátlannak tartják a divatcég kollekcióját. Chiquet emellett az olyan felső kategóriájú cikkekre összpontosítana, mint a 26 ezer dolláros krokodilbőr táskák. Az üzletpolitikán is változtatna, megszüntetné például, hogy a Chanel-butikoknak a teljes termékpalettát kínálniuk kell, ehelyett a helyi kereslet felmérése után szabadon dönthetnének arról, mit rendelnek.

Gabrielle Chanelnek - aki fiatalon revüénekesként kapta a Coco becenevet - is az újítás volt a rögeszméje, amikor 1910-ben lerakta divatháza alapjait a Párizs előkelő negyedében lévő kalapüzletének megnyitásával. A szegénysorból származó, fiatalon árván maradt Chanel teljesen megváltoztatta a nők életvitelét: a nehéz szövetekből készült ruhákat, túldíszített kalapokat, a testet elszorító fűzőt sportos, egyszerű, kényelmes, ám egyúttal elegáns ruhadarabokkal váltotta fel. Sajátos ízlése abból is fakadt, hogy alakja nem illeszkedett az akkori nőideálhoz, fiús alkatú volt, ezért - egyebek mellett a nadrágviselettel - a férfias, sportos stílust csempészte a nők ruhatárába. Nevéhez fűződik az első vállszíjjal ellátott női táska is, amit 1955-ben mutatott be. Új modelljeit saját magán és lánytestvérein tesztelte, és ha látta, hogy megbámulják őket, gyártani kezdte azokat.

Karrierjét a zsirárdikalap indította el, a mélyen a fejbe húzva hordott, kizárólag rövid hajhoz illő, lazán megkötött szalaggal ellátott fejfedő felváltotta az akkori díszes, barokkos kalapokat. Ruhákat is elkezdett tervezni, ám az igazi üzleti sikert 1921-ben a Chanel 5 parfüm piacra dobása hozta meg, ami máig a világ egyik legkedveltebb "illata". Ekkor szállt be üzletébe a gazdag francia üzletember, Pierre Wertheimer, aki a későbbiekben a divatház egészére rátette a kezét. A kor jelentős művészeit is patronáló, színházi jelmezeket is tervező Chanel cége 1935-ben 4 ezer embernek adott munkát, ám a második világháború megtörte az üzletmenetet: a divatház csak 1953-ban éledt föl. Ekkorra a forradalmi hevület elmúlt a fiatalon örökké lázadó Chanelből, így már főként klasszikusan elegáns ruhakölteményeket, nagyestélyiket és kiskosztümöket készített. Az amerikai piacon is megpróbálkozott, ám a modelljeit gyorsan lekoppintva tönkretették ottani esélyeit.

Chanel 1971-ben bekövetkezett halála után, örökös híján, a Wertheimer család vitte tovább a céget, amely egyre inkább az idősebb korosztály ízlését követte. Frissítést 1983-ban Lagerfeld megjelenése hozott, aki a klasszikus darabokat színesebbé, invenciózusabbá tette, és a nagy divatdiktátorok közül elsőként elkészítette az alacsonyabb árkategóriájú, a fiatalabb korosztálynak szóló úgynevezett pret-a-porter (készruha) kollekcióját. Lagerfeld, akinek beleegyezése nélkül egyetlen kreatív döntés sem hozható a Chanelnél, egyebek között farmerekkel bővítette a divatház kollekcióját, amely extravagáns elemekkel is gazdagodott.

Az időközben több ázsiai országban, tavaly pedig Moszkvában is saját butikot nyitott Chanel jelenleg száz üzletből álló hálózattal rendelkezik világszerte, ám ezzel kicsinek számít a luxusgyártók között. Máig családi vállalkozás viszont, riválisaival - mint például a Dior vagy az Yves Saint Laurent - ellentétben megőrizte függetlenségét, nem tartozik egyik konglomerátumhoz sem. A tulajdonosok hétpecsétes titokként kezelik pénzügyi adataikat, ezért csak az iparági elemzők becsléseire lehet hagyatkozni: eszerint évente 3 milliárd dolláros forgalommal az ötödik legnagyobb a világ luxusiparában.

TÁLAS ANDREA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Visszatért a vöröskereszt Afganisztánba, és biztonsági garanciát kapott

Visszatért a vöröskereszt Afganisztánba, és biztonsági garanciát kapott

Főzzön velünk! – argentin empanada

Főzzön velünk! – argentin empanada

Már 2015-ben bemutatták az iPhone 11 Pro "nagy” újítását

Már 2015-ben bemutatták az iPhone 11 Pro "nagy” újítását

Felpörgött az étel- és italautomata piac, több üzemeltető is terjeszkedik

Felpörgött az étel- és italautomata piac, több üzemeltető is terjeszkedik

Az MSZP-kormányokra mutogat a minisztérium a MÁV késései miatt

Az MSZP-kormányokra mutogat a minisztérium a MÁV késései miatt

Nullára csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a Nestlé

Nullára csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a Nestlé