Nicolas Sarkozy francia elnök nagyvonalú vendéglátójaként hívta fel magára a figyelmet Vincent Bolloré, akinek vállalatcsoportja újabban a médiában is terjeszkedik.

Ha valaki még nem hallotta volna a nevét, Nicolas Sarkozy tavalyi elnökválasztási győzelme óta megtanulhatta. Az 55 éves Vincent Bolloré akkor került először reflektorfénybe, amikor megválasztása után Sarkozy és családja a Forbes magazin által 1,7 milliárd dolláros magánvagyonával a föld 451. leggazdagabb embereként számon tartott francia iparmágnás Paloma nevű luxusjachtja fedélzetén pihente ki a kampány fáradalmait Málta partjainál, ahová a Bolloré-csoport Falcon típusú magánrepülőgépén érkeztek. Legutóbb pedig karácsonykor, amikor az időközben elvált francia államfő új barátnőjével, Carla Bruni extopmodellel Bolloré gépén repült pár napos kikapcsolódásra Egyiptomba.

A máltai kiruccanás fényűző körülményei miatt bírált Sarkozy azzal védekezett, hogy magánemberként joga van elfogadni egy régi barát meghívását. Bolloré pedig emlékeztetett arra, hogy csaknem negyedszázados ismeretség köti össze Sarkozyvel, és családjában amúgy is van hagyománya az államférfiak vendéglátásának. A bretagne-i iparosfamília udvarházában 1947-ben például Léon Blum, Franciaország korábbi miniszterelnöke töltött néhány hetet, 1955-ben pedig V. Mohamed, a független Marokkó jövendő királya.

A Bolloré név az 1822-ben Quimper közelében alapított üzemben gyártott, kiváló minőségű Odet-Cascadec-Bolloré márkájú cigarettapapírról vált híressé Franciaországban az első világháború után. A családi cég azonban tönkrement, más kézbe került, s Vincent Bolloré az 1980-as évek elején szimbolikus áron, 1 frankért vásárolta vissza, majd néhány év alatt felfuttatta.

Bolloré soha nem tartozott a Sarkozyhez közel álló francia üzletemberek közé. Már csak azért sem, mert az elnökkel a legbizalmasabb viszonyban lévő Martin Bouyges és Arnaud Lagardere számára inkább ellenség, mint barát. 1997-ben például ellenséges felvásárlásba kezdett a tőzsdén, hogy megkaparintsa a Bouyges mobiltelefoncégét, s bár kudarcot vallott, a részvények eladásán 210 millió eurót keresett. Az ügylet során egyébként az akkor éppen ügyvédeskedő Sarkozy látta el tanácsokkal Bouyges-t. Az egyebek közt az egyik vezető francia sajtócéget tulajdonló és irányító Lagardere pedig alighanem veszélyes versenytársat lát benne, az utóbbi években ugyanis komoly befektetésekkel szisztematikusan építi ki állásait a médiában.

A csoport többségi tulajdona, a Sofibal és a La Financiére de l'Odet nevű befektetési cégen keresztül, a Bolloré családé. A 32 ezer főt foglalkoztató társaság 2006-ban csaknem 6 milliárd, 2007 első három negyedévében pedig 4,5 milliárd eurós forgalmának 60 százaléka szállítási és logisztikai tevékenységből, 30 százaléka energiaszolgáltatásból származik. Az ipar, elsősorban a különlegespapír-gyártás, ma már csak a bevételek alig 6 százalékát adja, és újabban a csoport a zöld technológiák felé fordult.

Mindeközben gyarapodnak a cég médiaérdekeltségei: 2004-ben részesedést szerzett a hirdetési piacon meghatározó Havasban, melynek ma már több mint 30 százalékos tulajdonosa. Egy évvel később a Direct 8 csatornával beszállt a földi digitális televíziózásba, 2006-ban pedig regionális internetszolgáltatásba kezdett. De jelen van az ingyenes lapok piacán is (Direct Soir, Matin Plus, utóbbi a Le Monde-dal közösen), egy közvélemény-kutató cégbe is beszállt (CSA), közvetve pedig dél-franciaországi szőlőültetvényben, sőt ázsiai és afrikai pálma- és kaucsukfa-ültetvényekben is érdekelt. A palettáról már csak egy országos tévécsatorna hiányzik, amiért Bolloré állítólag minden pénzt hajlandó lenne megadni.

Társaságunk egyáltalán nem üzletel a francia állammal - sietett megnyugtatni a közvéleményt Bolloré, miután a sajtó felhördült Sarkozy máltai üdültetése miatt. Utóbb kiderült, azért csurrannak-cseppennek állami megrendelések is. Köztük olyan bizalmi feladatok is, mint például diplomáciai posta eljuttatása a külügyminisztérium számára vagy légi teherszállítás a védelmi tárca kontójára. Mindenesetre a közbeszerzések a csoport forgalmának 1 százalékát sem teszik ki. A leleplező cikkeiről ismert Le Canard enchainé című párizsi szatirikus hetilap ugyanakkor felfigyelt egy minapi kormányrendeletre: az állam minden elektromos autó árának 20 százalékát visszatéríti a vásárlónak. E támogatás éppen kapóra jön a villamos meghajtású személyautók gyártására készülő Bolloré-csoportnak, amely 2009-ben ezer ilyen jármű eladását tervezi.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Curtisnek titkos esküvője volt, de az kiderült, hogy Majka nem volt ott

Curtisnek titkos esküvője volt, de az kiderült, hogy Majka nem volt ott

A svédek kezdeményezték Julian Assange őrizetbe vételét

A svédek kezdeményezték Julian Assange őrizetbe vételét

Népszava: A amerikai rakétavásárlást is veszélyezteti Budapest és Oslo vitája

Népszava: A amerikai rakétavásárlást is veszélyezteti Budapest és Oslo vitája

Először lesz terepkombi a Skoda Superbből

Először lesz terepkombi a Skoda Superbből

Így próbálja befolyásolni Oroszország az EP-választásokat

Így próbálja befolyásolni Oroszország az EP-választásokat

400 milliárd forintot bukhat Magyarország a szabálytalan közbeszerzések miatt

400 milliárd forintot bukhat Magyarország a szabálytalan közbeszerzések miatt