Elárverezik a le- és felszállási jogokat a New York-i repülőtereken, hogy enyhüljön a légi közlekedés zsúfoltsága. A londoni Heathrow-n eközben rekordárat fizetnek a repülési jogokért.

Versenyt fut az idővel a washingtoni kormány. Úgy akarja enyhíteni a járatkéséseket, hogy a repülési jogok egy részének aukciójával hatékonyabb működésre ösztönzi a légitársaságokat az USA legforgalmasabb légterében, New York körzetében. A repülőterek, a működtető hatóság, valamint a birtokon belül lévő légitársaságok hevesen ellenzik a tervet. A közlekedési minisztérium ennek ellenére a minap bejelentette az első lépéseket.

New Yorkot három repülőtér szolgálja ki: a városban a La Guardia és a John F. Kennedy (JFK), a Hudson folyó túlpartján, New Jersey államban pedig a Newark Liberty. A La Guardia járatainak eddig óránként 75-ös számát nemrég néggyel csökkentették, de a Newark és a JFK 83-as kvótája még él. A három reptéren legalább napi húsz járatot üzemeltető légitársaságok ezeken felüli repülési jogaiknak 10 - a JFK esetében 20 - százalékát öt éven belül vissza kell adniuk. Ezeket elárverezik, s a pénz az államkasszát gyarapítja. A tervek szerint jövő januárban tartják az első aukciót, amelyen a Newark és a JFK 18-18, valamint a La Guardia 22 helyére lehet licitálni. Az amerikai légi közlekedési szervezet bíróságon próbálja megakadályozni az árverést, amelyet a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) elnöke, Giovanni Bisignani is illegálisnak nevezett.

Az adott időben egy le-, illetve felszállást, valamint a reptér infrastruktúrájának használatát engedélyező repülési jog tulajdonosi helyzete vitatott. A minisztérium - a rádió- és tévétársaságoknak, illetve a mobilcégeknek értékesített frekvenciához hasonlóan - köztulajdonnak tartja, és ezzel indokolja visszavételét, majd aukcióra bocsátását. A légitársaságok viszont szerzett jognak tekintik az eddig ellenszolgáltatás nélkül kapott lehetőséget, melynek szerintük vagyoni értéke is van.

Nem egyszerű a repülési jog értékének a meghatározása. A légitársaságok általában kétoldalú alkukban csereberélik egymással - az EU az idén minősítette legálisnak a jogok másodlagos kereskedelmét -, és a vételárat ritkán hozzák nyilvánosságra. Támpontot adhat a világ legforgalmasabb nemzetközi repülőterén, a londoni Heathrow-n kialakult verseny. A légikikötőt az USA és az EU között idén márciusban életbe lépett - a légitársaságoknak szabad járatindítási jogot adó - megállapodás nyitotta meg teljesen, addig csak két brit és két amerikai társaság kínálhatott onnan transzatlanti utakat. A piacra betörni igyekvő amerikai Continental Airlines pedig 209 millió dollárt fizetett napi négy repülési jog megszerzéséért.

A Continental az egyik jogot a pénzügyi válságban lévő olasz Alitaliától vette, amelynek egyik fő értéke a nyári szezoni napi tíz heathrow-i le- és felszállási lehetősége. A méregdrága londoni repülési jog értékesítéséből a Malév is profitált, sajtóértesülések szerint két éve 2 milliárd forintot kapott érte a British Airwaystől (BA), majd átköltözött a gatwicki repülőtérre (HVG, 2006. június 10.). Az abu-dzabi Etihad légitársaság a nyáron a luxemburgi Luxairtól öt évre 9 millió fontért vett bérbe két repülési jogot. Az indiai Kingfisher Airlines a jogokat elosztó független brit szervezettől kapott egy le- és felszállási lehetőséget, hogy beindítsa londoni járatát. A francia-holland Air France-KLM pedig járatai átcsoportosításával nyert négy heathrow-i jogot vitte be a holland ág és az amerikai Northwest Airlines transzatlanti vegyes vállalatába.

A Heathrow-t a jogok 41,5 százalékával rendelkező BA uralja. A Deloitte tanácsadó cég e jogokat a társaság 1,4 milliárd fontos aktuális tőzsdei kapitalizációjának csaknem másfélszeresére, 2 milliárd fontra értékelte. A repülési jogok 11,4 százalékát a harmadik legnagyobb brit légitársaság, a 770 millió fontra értékelt British Midland (BMI) birtokolja. Mivel azonban a jogok megtartásához 80 százalékban ki kell használni a lehetőséget, könnyen lehet, hogy a forgalom őszi visszaesésével küszködő BMI akár utasok nélkül is elindít járatokat. A BMI-t a BA és a második legnagyobb brit társaság, a Virgin Atlantic is szeretné megszerezni, ám könnyen lehet, hogy a Lufthansáé lesz. A német cég ugyanis bejelentette: a BMI-ben lévő 30 százalék mínusz egy részvényéhez, opciós jogával élve, jövő januárig megvásárolja a Sir Michael Bishop elnök birtokában lévő 50 százalék plusz egy részvényből álló pakettet.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Higanyszennyeződést találtak a vándorsólymokban

Higanyszennyeződést találtak a vándorsólymokban

Kinyitott a Balaton

Kinyitott a Balaton

Minden második magyar rosszul szemetel

Minden második magyar rosszul szemetel

Már biztos: hét öngyilkos merénylő robbantott Srí Lankán

Már biztos: hét öngyilkos merénylő robbantott Srí Lankán

Most akkor lőttek a plázáknak, vagy van remény a túlélésre?

Most akkor lőttek a plázáknak, vagy van remény a túlélésre?

Szír katonákat ölt az Iszlám Állam

Szír katonákat ölt az Iszlám Állam