Egyre több ismert nyugati magazin jelenik meg Indiában, ahol reneszánszát éli a nyomtatott sajtó, a napilapok és magazinok bevétele a világon ott nő a leggyorsabban.

HVG
Egyre gyakrabban vásárolnak, utaznak és járnak éttermekbe, sőt mind többet olvasnak az indiai középosztálybeliek: a People, a Marie Claire, a Rolling Stone és egy sor nyugati magazin valósággal elárasztotta a kontinensnyi országot az utóbbi egy évben. A Condé Nast amerikai kiadó például az Indiában egy éve debütált Vogue női magazinjának sikerén felbuzdulva a napokban indítja útjára a férfiaknak szóló GQ - korábbi nevén Gentlemen's Quarterly - havilapot.

A Vogue India egy év alatt majdnem nullszaldós vállalkozás lett, holott a fejlett országok lappiacain ehhez általában 5-6 év kell. Kelendőek Indiában a szakkiadványok is, mint például a whiskyről, a golfról, az egészségről, a szabadidőről vagy a gyereknevelésről szóló lapok. A százmilliós felső középosztályon belül legalább 1 millió háztartás évi jövedelme haladja meg a 200 ezer dollárt. E családok tavaly 15 milliárd dollárt költöttek luxuscikkekre, érthető, hogy nagy a luxuslapok keletje is.

A nyugati magazinok és indiai változataik többnyire eltérnek egymástól, csak az angol nyelv a közös. Az indiai kiadványok cikkeinek jelentős részét helyben írják, a tartalom az ottani igényekhez igazodik. A terjesztés főként az utcai értékesítésen alapul, a példányok több mint felét az útkereszteződésekben áruló gyerekek adják el. Egy hetilap általában 2-3 dollárba kerül, s a hirdetésdömping miatt már 50 ezres példányszámnál nyereséges lehet.

A nyomtatott sajtó reklámbevétele Indiában tavaly 2,4 milliárd dollárra rúgott, a teljes hirdetési piac 48 százalékát adva. A tévé 41, az internet pedig kevesebb mint 2 százalékot tudhatott magáénak. A napilapok és magazinok bevétele az utóbbi négy évben átlagosan évi 15 százalékkal emelkedett, a leggyorsabban a világon. A PricewaterhouseCoopers pénzügyi tanácsadó cég szerint a következő öt évben a fejlődés évi 18, a magazinoké 20 százalék lesz. A világ nyomtatott sajtójának 2010-re várt 130 milliárd dolláros bevételéből 7 milliárdot az indiai lapok zsebelhetnek be.

A fejlett világban a reklámipar a hazai össztermék (GDP) 1 százaléka, Indiában viszont nem éri el a fél százalékot sem. Ráadásul az írni-olvasni tudók aránya már meghaladja a 60 százalékot, ami a négy évtizeddel ezelőtti arány kétszerese. Az írástudatlanság fokozatos felszámolásával évente milliókkal bővül a jelenleg 200 milliós olvasóközönség, és a néhány rúpiáért - húsz forint körüli összegért - kapható reggeli lapok átnézése Indiában elterjedt szokás. Angolul és húsz különféle helyi nyelven háromszáz napilap jelenik meg, összesen 160 millió példányban.

A napilapok hirdetéseinek fele az összesen 35 millió példányban megjelenő kéttucatnyi angol nyelvű újságra jut. A választékot tovább javította, hogy 2005-ben feloldották a külföldi lapok indiai nyomtatására vonatkozó fél évszázados tilalmat. Az internet sem veszélyezteti egyelőre a nyomtatott sajtót, a világháló a nagyvárosi központokon kívül a 12 éven felüli lakosság alig másfél százalékához jut el.

Mivel az USA-ban az újsághirdetésekből származó bevétel tavaly 7,9 százalékkal csökkent, az EU-ban pedig alig másfél százalékkal nőtt, a növekedés szűkülését érző neves nyugati lapok is a feltörekvő piacokon próbálnak szerencsét. A londoni The Financial Times előrehaladott tárgyalásokat folytat az indiai Network18 médiacéggel egy üzleti napilap megjelentetéséről. A patinás angol lap áprilisban az öbölbeli Abu-Dzabiból elindította közel-keleti kiadását, Kínában pedig hamarosan megjelenteti az életmódra és befektetésre összpontosító havi üzleti magazinját, amelyet a mandarin nyelven intelligenciát jelentő RUI névre keresztelt. Nemcsak Ázsiában, hanem Latin-Amerikában és Afrikában is megfigyelhető a nyomtatott sajtó térhódítása. A példányszám tavaly Dél-Amerikában nőtt a leggyorsabban (6,7 százalékkal), a második Ázsia 4,7 százalékkal.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Négy autóval ütközött egy medve Romániában

Négy autóval ütközött egy medve Romániában

István, a király rockopera-versenyt írnak ki az iskolásoknak

István, a király rockopera-versenyt írnak ki az iskolásoknak

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Elárulja az okosóra, ha valakinél megkezdődött az elbutulás?

Elárulja az okosóra, ha valakinél megkezdődött az elbutulás?

Holtan találták Olaszországban a kilenc napja eltűnt francia túrázót

Holtan találták Olaszországban a kilenc napja eltűnt francia túrázót

Kincstári optimizmus Trump gazdasági tanácsadói részéről

Kincstári optimizmus Trump gazdasági tanácsadói részéről