A gazdasági válság mintha megállt volna Wolfsburg határánál: tódulnak a látogatók a Volkswagen (VW) központjába, a...

A gazdasági válság mintha megállt volna Wolfsburg határánál: tódulnak a látogatók a Volkswagen (VW) központjába, a csupa üveg Autostadtba, naponta kétezren veszik meg a 15 eurós belépőt. A múzeumként és élményparkként egyszerre szolgáló Autóvárosba (HVG, 2008. szeptember 27.) családostul érkeznek szórakozni a németek, de naponta sok százan csak azért keresik fel, hogy ott vegyék át legújabb VW-jüket.

A VW egyelőre állja az európai autógyártókat sújtó visszaesést. Az egyszerű típusokra nemritkán hat hétig kell várni, a Tiguan szabadidőmodellre pedig 3–6 hónapot – állította a HVG-nek Stella Pechmann, a VW-konszern szóvivője. Pechmann szerint egyelőre nem tudják, hogy az idén hány autót adnak el, de abban biztosak, hogy többet a konszern által tavaly világszerte értékesített 6,2 milliónál. Optimizmusát Bernd Osterloh, az üzemi tanács elnöke is osztotta, aki nem cáfolta ugyanakkor, hogy a karácsonyi szünet a szokásosnál hosszabb lesz – a konszernhez tartozó Skoda csehországi és szlovákiai gyáraiban is visszafogják a termelést –, de a termelésleállítást, az üzembezárást kizárta.

A VW-t más veszély fenyegeti: a Volkswagen-törvényt megsemmisíteni kívánó Európai Bizottság (EB) és a cégben többségre törekvő résztulajdonos Porsche. Miután az EB szerint Németország csak részben hajtotta végre az Európai Bíróság tavaly októberi ítéletét, most új eljárást kezdeményezett. Bár a korábban kifogásolt elemek közül azt, amely a részvények számától függetlenül 20 százalékban korlátozta egy tulajdonos szavazati jogát (HVG, 2007. november 3.), a berlini parlament eltörölte, Charlie McCreevy brüsszeli biztosnak – valamint a Porschénak – ez kevés. Ki akarják vetetni azt a passzust is, amely szerint a VW-nél nem 25, hanem csak 20 százalék a blokkoló kisebbség. A papírok 20 százaléka az alsó-szászországi tartományi kormány kezében van, ami Brüsszel szerint a szabad tőkeáramlás korlátozása.

El a kezekkel a VW-től – ez a sommázata annak a levélnek, amelyet Osterloh a konszern egyesített üzemi tanácsának elnökeként 34 VW-leányvállalat (köztük az Audi Hungaria) munkavállalói érdekképviseleteivel együtt Manuel Barroso EB-elnöknek és az Európai Parlamentnek írt. Nyomatékosításképpen a német szakszervezeti szövetség december közepére tüntetést szervezett.

WEYER BÉLA / WOLFSBURG

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Az autóipari válság újabb hulláma

Mentohitelért esedezik a három nagy amerikai autógyár, s az unió is elhatározta, hogy megtámogatja az európai autóipart, amelynek összeomlása az USA és az EU gazdaságát is megrázná.

Százmilliókért mondják meg, mi épüljön Észak-Csepelen és Dél-Pesten

Százmilliókért mondják meg, mi épüljön Észak-Csepelen és Dél-Pesten

Mit tehet a férfi, hogy egészséges maradjon a prosztatája?

Mit tehet a férfi, hogy egészséges maradjon a prosztatája?

Nagy leleplezésre készül a MediaTek: jön az első 5G-s chipjük

Nagy leleplezésre készül a MediaTek: jön az első 5G-s chipjük

Bakot lőtt a kínai diplomata, miközben a Huaweit védte

Bakot lőtt a kínai diplomata, miközben a Huaweit védte

Újabb mozis telefont készít a Sony?

Újabb mozis telefont készít a Sony?

Fotók: Gorillákkal falatoztak állatvédők az állatkertben

Fotók: Gorillákkal falatoztak állatvédők az állatkertben