Leáll a szovjet autóipar egyik legendás termékének, a Volga személyautónak a sorozatgyártása.

HVG
„Hátul tágasabb, az ülések is kényelmesebbek, sportosabb, és jobb a felszereltsége” – ajánlgatta portékáját a minap a HVG tudósítójának Alekszej, a Tyemp-Avto nevű autókereskedő cég egyik moszkvai telepének eladója. A Volga új modelljét, az amerikai Chrysler licence alapján készülő Sibert kínálta, amely ugyan nem a legkorszerűbb technológiát hordozza, ám komoly előrelépés klasszikus elődjéhez, a Kelet- és Közép-Európában jól ismert öreg Volgához képest.

Hogy a Volga nem felel meg a mai kor követelményeinek, és a Nyizsnyij Novgorodban működő Gorkiji Autógyár (GAZ) leállítja a gyártását, arról először három éve, Washingtonban beszélt a cég fő tulajdonosa, Oleg Gyeripaszka milliárdos. Aztán hosszú hallgatás következett, s miután 2006-ban a GAZ megvett egy egész üzemnyi gyártósort a Chryslertől, az idén nyáron piacra dobta az amerikai Sebring modell alapján készült Sibert. A 60 ezer főt foglalkoztató, korábban a Csajkáról és a Pobjedáról is ismert óriásgyár – ahol ma a Volgákon már csak 3 ezren dolgoznak – november végén bejelentette: néhány hónapig fut még a régi Volgákat kibocsátó szalag, utána kizárólag kisebb tételekben, megrendelésre gyártják a szovjet autópiacot évtizedeken át meghatározó márkát.

Pedig eredetileg 2010-ig meg akartak kegyelmezni a régi Volgáknak, a GAZ– 3102 és a GAZ–31105 különböző változatainak. Ám az érdeklődés folyamatosan csökkent, az idei első háromnegyed évben már 30 ezer sem kelt el belőlük. Arra spekulálva, hogy a válsághangulat növeli a keresletet a mérsékeltebb árú autók iránt, a GAZ most olcsóbb anyagok felhasználásával és a Chryslertől átvett helyett saját konstrukciójú motorokkal próbálja olcsóbbá tenni a Volgát. Ami akár 260-270 ezer rubelért (alig 2 millió forintért) megvásárolható, míg a 70-80 százalékban külföldi alkatrészekből összeszerelt Siber az év végi akcióban is 487 ezertől indul.

„Sokan befektetésként is tekintenek az autóra, ezért inkább a drágább, külföldi márkákat veszik” – panaszolta a HVG-nek Alekszej, aki az egyik moszkvai főúton, egy puccos Audi-kereskedés szomszédságában, egy leharcolt műhelyudvarról nyíló kopottas irodában próbál vevőket szerezni a kerítés mentén felsorakoztatott Volgákra. A cég értékesítette Oroszországban 2004–2006 között a legtöbb GAZ-gyártmányú autót, de ma öt moszkvai telepén havonta legfeljebb 35-40 Volgát ad el. „Vidéken jobb a helyzet, ott kétszer ennyi is elkel” – tette hozzá Alekszej. Hasonló tapasztalataik vannak az Eleksz-Pljusz társaság egyik moszkvai használtautó-telepén a decemberi hidegben toporogva vevőkre váró ügynököknek is. A több száz, többnyire külföldi gyártmányú autó közt csak elvétve tűnik fel egy-egy Volga. „Ne csodálkozzon, gyakorlatilag nem keresik” – magyarázta a hiány okát a HVG-nek az egyik eladó.

Pedig a Volga egykor szebb időket látott. Az első modell, a GAZ–21-es 1956-ban jelent meg. A mai szemmel is szép vonalú autó orrán, a hűtőrács fölött, még krómozott szoborként büszkélkedett a későbbi márkajelzésben grafikává szelídült ugró szarvas. A 21-es – máig Vlagyimir Putyin kormányfő kedvence – szívesen látott vendég az oroszországi és külföldi veteránkocsi-találkozókon. Küllemében nem titkoltan visszaköszön az 1950-es évek amerikai autódivatja, mint ahogyan a későbbi Volga-modellekhez is a tengerentúli, illetve az európai limuzinok – például a Ford különböző modelljei vagy a legendás Opel Kapitan, Admiral és Diplomat – szolgáltak mintául. A GAZ–21-est csaknem másfél évtizeden át gyártották, több mint 600 ezer példány gördült ki belőle a gyárkapun.

Utódja, a mai Volgák alapját is adó, 1970-ben debütált GAZ–24-es a siker, a jólét, a tekintély és a hivatali hatalom megtestesítője volt a Szovjetunióban. A 22 év alatt készült csaknem 1,5 millió példányból bőven jutott a taxivállalatoknak, a rendőrségnek, és ilyen – természetesen – fekete színű szolgálati kocsijuk volt a miniszteri szint alatti, de magas rangú hivatalnokoknak, katonatiszteknek. A rendfenntartó szerveknek és a titkosszolgálatoknak készült – a Csajka limuzinok több mint 5 ezer köbcentis, 195 lóerős motorjával – az úgynevezett elfogó változat, amely, bár kiegyensúlyozatlansága miatt nehezen vezethető, máig fel-felbukkan az erőautó-versenyeken. A katonai parádékra nyitott verziót is kifejlesztettek, de gyártottak mentőnek átalakított kombit, jobbkormányos példányokat exportra, sőt klímás verziót a trópusokra.

A Szovjetunió szétesése után az 1990-es évek elején látványos felívelés kezdődött, mert – mint azt a GAZ-nál a HVG-nek elmondták – a piacgazdaság beköszöntével a korábban hiánycikk személyautókat már a keresletnek megfelelő mennyiségben gyártották. Az érdeklődés azonban nem tartott sokáig, az orosz piacon egymás után megjelenő külföldi típusok fokozatosan kiszorították a szovjet–orosz márkát. Pedig még politikai támogatást is kapott. Először a Borisz Jelcin elnöksége alatt Nyizsnyij Novgorod-i kormányzóból miniszterelnök-helyettessé lett Borisz Nyemcov vetette fel, hogy a kormányhivatalnokoknak kötelező szolgálati autóvá kellene tenni a Volgát, nemrég pedig Dmitrij Medvegyev államfőhöz fordult hasonló kéréssel a GAZ-csoport. A kezdeményezés mindkét esetben kudarcot vallott.

POÓR CSABA / MOSZKVA

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Nem jött be a Facebook újítása, továbbra is túl gyakran a szemetet osztják a felhasználók

Nem jött be a Facebook újítása, továbbra is túl gyakran a szemetet osztják a felhasználók

Tatabánya Magyarország legboldogabb városa

Tatabánya Magyarország legboldogabb városa

Tusk: El lehet halasztani a Brexitet

Tusk: El lehet halasztani a Brexitet

Forradalmi vértisztító eljárással kísérleteznek Szegeden

Forradalmi vértisztító eljárással kísérleteznek Szegeden

Először lépte túl a 300 ezer forintos határt az átlagbér Magyarországon

Először lépte túl a 300 ezer forintos határt az átlagbér Magyarországon

Hajbeültetéssel foglalkozó klinikát nyit Cristiano Ronaldo

Hajbeültetéssel foglalkozó klinikát nyit Cristiano Ronaldo