szerző:
HVG

A sorozatos veszteségek miatt egyre többen kétlik, hogy Szerbiának szüksége lenne a Jugoszláviától örökölt JAT nemzeti légitársaságra.

A szerb kormánynak kellett közbeavatkoznia a múlt héten, hogy működésben tartsa az ország légitársaságát, a JAT-ot. A repülőgépeket karbantartó JAT Tehnik alkalmazottai csak azt követően vetettek véget sztrájkjuknak, hogy állami garanciát kaptak a velük szembeni 1,2 millió eurós tartozás kiegyenlítésére. A munkabeszüntetés tovább rontotta a JAT így is megkopott presztízsét, és félmillió eurójába került a tavaly 60 millió eurós veszteséget felhalmozott légitársaságnak.

A JAT és a JAT Tehnik is állami kézben van, ám a két cég folyamatosan torzsalkodik egymással, a szétválásukhoz is egy négy évvel ezelőtti sztrájk vezetett. A mostani megállapodás sem jelenti a viszony rendeződését. A JAT Tehniknél bejelentették, újra sztrájkba lépnek, ha a JAT ismét késni fog a fizetéssel. A JAT viszont azzal fenyegetőzik, hogy bírósági úton követel majd kártérítést a munkabeszüntetés szervezőitől. A légitársasággal ellentétben a hat más légi fuvarozót is kiszolgáló JAT Tehnik általában nyereségesen működik, és idén az eredménye nullszaldós lehet.

Szerbia egy éve megpróbálkozott mindkét vállalat privatizációjával, de kudarcot vallott. A JAT iránt – bár vevőjelöltként felmerült az orosz Aeroflot – egyetlen komoly kérő sem érdeklődött. A JAT Tehnik pályázati anyagát négyen vették meg – köztük a Malév –, ám végül senki sem tett hivatalos ajánlatot. Pedig a cégnek jó a híre, hiszen a JAT és a többi ügyfél komolyabb üzemzavarok nélkül üzemelteti a gépeit.

A JAT minden fronton veszít. A Belgrádot érintő nemzetközi légi forgalomból a 2002-es 60 százalékról 2009-re 45 százalékra zuhant a részesedése, és miközben a vállalat folyamatosan növekvő hitelállománya már meghaladja a 200 millió eurót, a főként Boeing 737-esekből álló flotta és az ingatlanok értéke 100 millió körül van. A hosszabb távú kilátások sem rózsásak. A jövő évtől a szerbek vízum nélkül utazhatnak az EU-tagállamokba, ám belgrádi várakozások szerint az olcsóbb jegyeket kínáló fapados társaságokat választhatják, melyek közül egyelőre csak kettő – a Germanwings és a Norwegian Air – van jelen Szerbiában. Ám ha a belgrádi parlament ratifikálja a kormány által 2006-ban aláírt Európai nyitott égbolt egyezményt, a fapadosok ellephetik a balkáni országot. Bár a Wizzair hivatalosan még nem készül szerbiai megjelenésre, a JAT-nál igencsak zokon vették, hogy a magyar versenytárs a múlt héten a segítség jelszavával felajánlotta, némi különdíjért elviszi a szerb gépekre hiába várakozó utasokat.

Belgrádban egyre többen beszélnek arról, hogy nincs értelme megtartani az évről évre veszteséget termelő JAT-ot, amely csak azért létezik – véli Misa Brkics, a belgrádi Politika napilap szakértője –, mert néhányan még mindig azt hiszik, a nemzeti büszkeség miatt mindenképpen szükség van a fenntartására. Nem tett jót a cégről alkotott képnek, hogy a szerb–montenegrói államszövetségből kivált Montenegró nemzeti légitársasága, a Montenegro Airlines magasabb szintű szolgáltatásaival és rugalmasabb díjszabásával jóval népszerűbb a Belgrád–Podgorica és Belgrád–Tivat útvonalon, mint az udvarias személyzettel, ám igencsak régi gépekkel repülő JAT.

Az 1927-ben Aeroput néven alapított légitársaság nem csak a vezetők tehetetlensége miatt került zsákutcába. 1985-ben az aranykorát élő JAT volt az első európai cég, amely megkapta a Boeing 737-300 gépeit, és akkoriban a 80 városba repülő társaságot évente ötmillió utas választotta. Hat évvel később viszont Jugoszlávia széthullott, és a kiszakadt köztársaságok magukkal vitték a JAT őket illető részét. 1992-ben a Szerbiára és Montenegróra olvadt Jugoszláviát az ENSZ szankciókkal sújtotta, és a repülési tilalom miatt a JAT 1994-ig csak belföldön közlekedhetett. A példátlan intézkedés okozta sokkból a cég nem tudott talpra állni. Többször is elhalasztotta a tervezett gépvásárlásokat – Airbusokra váltott volna –, és elmaradt a tengerentúli járatok felújítása is.

NÉMETH ANDRÁS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Különleges oldtimer Lada Samarát árulnak Budapesten

Különleges oldtimer Lada Samarát árulnak Budapesten

Cápa a javából: egy makulátlan BMW M635 CSi keresi új gazdáját

Cápa a javából: egy makulátlan BMW M635 CSi keresi új gazdáját

Sál, sapka nem, de esernyő jól jöhet ma

Sál, sapka nem, de esernyő jól jöhet ma

Fotózzon főpolgármester-jelölt nélküli főpolgármester-jelölti kampánypultokat!

Fotózzon főpolgármester-jelölt nélküli főpolgármester-jelölti kampánypultokat!

A szakszervezet felmérése szerint a tűzoltók háromnegyede fontolgatja a pálya elhagyását

A szakszervezet felmérése szerint a tűzoltók háromnegyede fontolgatja a pálya elhagyását

Kihúzták a hatos lottó számait

Kihúzták a hatos lottó számait