szerző:
HVG

Vételi ajánlatokkal bombázza az amerikai General Motors vezetőit a svéd Saab márkára pályázó Spyker holland autógyár.

Komolyan veszik saját mottójukat a luxusautókat gyártó holland Spyker manufaktúra tulajdonosai. A több mint száz éves márka repülőgépcsavart és autókereket ötvöző emblémáján olvasható mondat – „az állhatatosak számára nincs járhatatlan út” – szellemében a cég kitartóan próbálkozik azzal, hogy megvegye az amerikai General Motorstól a svéd autóipar egykori büszkeségét, az évek óta veszteséges Saabot. Az idő szorítja a tavaly 43 járgányt készítő Spykert: a GM annak ellenére megkezdte a 120 ezres éves kapacitású Saab-üzemek leállítását, hogy – tavaly decemberi elutasító döntését felülvizsgálva – még fontolgatja az utóbbi hetekben megszaporodott vételi ajánlatokat.

A Hendrik és Jacobus Spijker által 1898-ban alapított cég története valamelyest hasonlít a Saab repülőgépüzemből kivált svéd autógyáréra. A nevét 1903-ban Spykerre változtató cég az első világháború éveiben maga is előállított repülőgépeket: száz gép és kétszer annyi motor hagyta el a szerelőcsarnokot. A Spijker fivérek hamar kiszorultak a cégből, Hendrik halálos hajóbalesetet szenvedett, Jacobus pedig ezt követően eladta a csőd szélére jutott vállalatot. A mentőakció nem hozott tartós sikert, bár a Spyker készítette az első állandó négykerék-meghajtású autót, 1925-ben jogutód nélkül bezárt.

A Spykert 1999-ben élesztette újra Victor Muller holland üzletember, és egy évvel később be is mutatta az új modelleket. A zászlóshajó, a C8 Aileron 400 lóerős, 3,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kiloméres óránkénti sebességre, és 200 ezer euróért árulják. A leendő vásárló webkamera segítségével követheti nyomon járgánya összeszerelését. A Spyker-gyárban hozott anyagból dolgoznak: a motorokat a német Volkswagen és Audi, a karosszériát az ugyancsak német Karmann, a fékrendszert pedig a brit Lotus Cars szállítja.

Az utóbbi éveket komoly mínusszal záró – 2008-ban 7,8 millió eurós bevétel mellett 22 milliós, egy évvel korábban 30 milliós üzemi veszteséget elérő – Spyker azért szeretné megszerezni a Saabot, mert úgy véli, nyereségessé válik, ha fejlesztőinek munkája évente nem pár tucat, hanem százezer autóban jelenik meg. A cég részben az orosz Alekszandr Antonov és fia, Vlagyimir révén maradhatott a felszínen, akik 2007–2008-ban vásároltak részvényeket. Két alkalommal tulajdonná konvertálható hitelt is adtak a cégnek, és ezzel csaknem 30 százalékos csomagot gyűjtöttek össze. A másik finanszírozó az egyik leggazdagabb holland üzletember, Marcel Boekhoorn, aki egymilliárd eurósra becsült vagyonából áldoz a Spykerre.

A GM részben azért utasította el a holland ajánlatot, mert állítólag bizonytalannak tartotta a Spyker pénzügyi hátterét. El akarta kerülni azt is, hogy orosz kézbe kerüljön a Saab gyártási technológiája. A Spyker mindkét kifogást azzal igyekezett kivédeni, hogy Boekhoorn szerepét emlegette, és azt is közölte, van pénze az amúgy titokban tartott vételár kifizetésére. Esélyeit javítja, hogy múlt pénteken a GM elutasította a Merbanco amerikai befektetési társaság ajánlatát a Saabra. A Spyker mellett egy svéd üzletemberekből álló csoport, valamint a Bernie Ecclestone Forma–1-vezér és a luxemburgi Genii Capital magántőke-befektetési társaság alkotta konzorcium is verseng a Saabért. Az utóbbi a hírek szerint társulna a Spykerrel, ezt azonban a holland cég cáfolta.

A Saab tavaly egyszer már elkelt, ám az akkori vásárló, a svéd Koenigsegg sportautógyár novemberben váratlanul kihátrált az ügyletből. A svéd elemzők nem hisznek abban, hogy a Spyker győzelme esetén jó kezekbe kerülne a Saab. Szerintük a gyárnak erős és stabil szakmai befektetőre lenne szüksége, a Spyker pedig még a Koenigseggnél is kevésbé felel meg ennek a feltételnek. Van, aki szerint a GM nem is akarja eladni a Saabot, mert jobban megéri neki most vállalni a bezárás költségeit, mint öt-tíz év múlva megvívni az esetleg újra talpra álló skandináv márkával.

NÉMETH ANDRÁS

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Üzemzavar volt a Paksi Atomerőműben

Üzemzavar volt a Paksi Atomerőműben

Újított a BKV: megjelent egy sokkal jobb éjszakai térképük

Újított a BKV: megjelent egy sokkal jobb éjszakai térképük

Nyelvet tanul(na)? Telepítse a Chrome-hoz ezt a bővítményt, sokat segíthet

Nyelvet tanul(na)? Telepítse a Chrome-hoz ezt a bővítményt, sokat segíthet

Kozák Danuta és Liu Shaolin Sándor az év sportolója

Kozák Danuta és Liu Shaolin Sándor az év sportolója

Az MSZP listavezetője nem megy Brüsszelbe

Az MSZP listavezetője nem megy Brüsszelbe

Megszólalt a rendőrség: életveszélyes sérüléssel vitték kórházba a szökött rabot

Megszólalt a rendőrség: életveszélyes sérüléssel vitték kórházba a szökött rabot