A biztosítók sorra állnak elő az eddiginél jóval olcsóbb, kifejezetten használt autókra kidolgozott casco biztosítási ajánlatokkal, amelyekben azonban az általuk vállalt szolgáltatások is eltérnek a megszokottól.

A sérült autókat többnyire a biztosítók kontójára javító márkaszervizekben, ahol épp ezért a spórolós autósnak sem számít a költség, manapság vastagon fog a "pénztárgépszalag": jellemző a munkaóránként 5-7 ezer forintos munkadíj. A kisebb szerelőműhelyekben jóval olcsóbban dolgoznak, s nem használnak fel - ha kell, ha nem - új alkatrészeket, hanem kalapálnak, forrasztanak.

Erre bazíroznak azok a biztosítótársaságok, amelyek öregautó-cascobiztosításokkal rukkoltak ki az idén: baleset vagy elemi csapás miatti törés esetén nem a márkaszervizek számlájának kifizetését vállalják, hanem az azokra szabott díjtáblázatban szereplő alkatrész- és javítási költség egy részét - biztosítónként változó mértékben. Maradhat persze a márkaszervizben is a hűséges ügyfél, csak akkor tudomásul kell vennie, hogy a sérülések kijavításáról szóló számla legalább felét saját zsebből fedezi, ha megkötötte a használt autókra kidolgozott cascók valamelyikét. Ám ha totálkáros lesz a kocsi (vagyis gazdaságosan nem javítható), vagy ellopják, e casco biztosítások is teljes kártérítést nyújtanak - persze az önrész és az adott évben még esedékes díj levonásával, ahogy az új autókra kötött cascók esetében is szokás.

Az Allianz Hungária Biztosító 5+ néven, a Generali Cash casco néven, az Union Bázis néven (és meghatározott ügyfélkörnek a Magyar Autóklubbal együtt Klub casco néven, továbbá a közszolgálati dolgozók részére Közszolgálati casco néven), az Uniqa Reál casco néven kínál használt személyautókra biztosítást. Az ideológia: az így kialakított alacsonyabb díjakkal remélik fokozni a magyar autópark jelenlegi alacsony biztosítottságát (a személyautók mintegy ötödére van érvényben casco, azt is általában felmondják, ha a vásárláshoz fölvett hitel lejárt). A használt autókra szóló módozatoknál a biztosított kocsik alsó korhatára az Union és az Uniqa esetében három betöltött év, az Allianznál és a Generalinál öt év. Felső korhatár abban az értelemben nincs, hogy az autómatuzsálemekre sem mondják fel a szerződést, de új cascót az Allianz kivételével már nem hajlandóak kötni 9-10 évesnél idősebb kocsikra. Az viszont tévedés, hogy riasztót kell beszereltetni, ha valaki cascót szeretne: az olcsóbb, sőt a közepes árkategóriába sorolható kocsiknál is általában elég az indításgátló.

Baleset-mentességi díjkedvezményt - bónuszt - nem minden biztosító alkalmaz a cascónál, és ahol van ilyen, az sem feltétlenül azonos, s ez fontos szempont lehet a szinte sosem koccanó, biztos kezű autósok számára. Ennél az autós biztosításnál ugyanis, szemben a "kötelezővel", e kedvezmény is szabadon alkalmazható, s épp a több kategóriában legolcsóbb díjajánlatot adó Unionnál és a Generali használtautó-cascójánál egyáltalán nincs ilyen bónusz. Az egyébként nem olcsó Argosz Biztosító Rt.-nél viszont - amelynél nincs speciális öregautó-casco - szokatlanul gyorsan, már három év alatt elérhető, hogy e baleset-mentességi bónusz révén a díj feleződjön (másutt 5 százalékonként gyűlik a bónusz, azaz tíz - az Allianznál hét - év kell e maximális kedvezmény eléréséhez). Ráadásul e társaság koccanások esetére is teljes térítést ígér. A baleset-mentességi bónusz - ha a balesetmentes cascós évekről igazolást kér és kap az autós - átvihető egyik társaságtól a másikhoz. Azt, hogy hol a legkedvezőbb valaki számára a díj, befolyásolhatják a több szerződésre adott kedvezmények is: az Uniqa multipartner elnevezésű törzsügyfélkedvezménye révén a befizetett díj akár 10 százaléka az év végén visszajár, az Allianz és az Union pedig enged azoknak, akik nála kötik a felelősségbiztosítást és a cascót is. Mivel az egyes években más-más márkakedvezményeket kínálhatnak a biztosítók - jellemző ez például az Allianzra, amely az idén a gyakran vásárolt márkákkal bővítette a kedvezményezett kört -, a mostani díjajánlat és a már pár éve fennálló casco díja is eltér: ezért kocsitípusonként más a válasz arra a kérdésre is, hogy a már élő casco helyett érdemes-e a meglevő kocsira használt autóknak való módozatot kötni.

Aki viszont a sérülések esetleges javítását még megkockáztatja saját zsebből, a teljes körű öregautó-cascóknál is (mintegy 25 százalékkal) olcsóbban juthat csak lopás és totálkár esetére szóló cascóhoz: az Union és a Generali ugyanis kínál ilyet. A nem új autókat is lopják - mondják a biztosítósok -, főként alkatrésznek. De ha kicsi annak a valószínűsége, hogy az autó eltűnik, köthető (például az Unionnál) csak töréskárra is casco.

Ma már több internetes díjkalkulációt is készítő biztosítási alkuszcég (a netrisk.hu vagy a biztositas.hu címeken) vállalkozik arra, hogy - összehasonlítva a piaci kínálatot - megmondja, adott kocsira melyik társaság kínálja a legkedvezőbb díjat, nem csupán a "kötelezőben", hanem cascóban is. Más kérdés, hogy még egyik-másik biztosító saját honlapján levő díjszámító programnál is előfordul, hogy az eredmény pontatlan. Elsősorban azonban az eltérő szolgáltatási tartalom miatt érdemes a legjobbnak látszó ajánlatokat szerződéskötés előtt közelebbről is tanulmányozni, elolvasni a biztosítói feltételeket. Csak egy példa: aki "rossz környéken" él, annak fontos lehet, hogy a gépjárműről lelopott alkatrész, tartozék után is térítést vállal a Generali vagy az Uniqa.

Néhány fontosabb eltérés az "öregautó-cascók" között: az Union biztosításai (a Bázis, az Autóklub-tagoknak szóló Klub és a Közszolgálati) a javítások költségkalkulációjához használatos úgynevezett Audatex-alkatrészárak 75 százalékának készpénzes kifizetését vállalják, valamint 3500 forintos óradíjat az ugyancsak kalkulált javítási időigényre. A középkategóriás kocsik cascóját még a Klub cascónál is olcsóbban vállaló Allianz 5+ viszont a katalógus szerinti új alkatrészáraknak csak a felét téríti, és a javítás munkaköltségére óránként csupán 1800 forintot kalkulál, ha készpénztérítést kér az autós (fizet azonban javítási számla alapján is, akkor valamivel többet). Hasonlóképpen 50 százalékos alkatrészárat térít az Uniqa, amelynél 2500 forint az óradíj, míg a Generalinál választani lehet 2000 vagy 3000 forintos óradíj és 50 vagy 70 százalékos alkatrésztérítés között - persze a választástól függ a díj is.

Nem egyforma az önrész sem, vagyis az a kárrész, amit a szerződés szerint a biztosított vállal magára. A legtöbb társaság többféle önrész között kínál választást, s a százalékosan megszabott önrész mellé abszolút értéket is szoktak társítani, ami szintén biztosítónként változó és összefügg az éves díj nagyságával. A nagy önrész akár 50 százalékkal is mérsékelheti a díjat, ilyenkor persze a biztosítás valójában csak a jelentősebb károkra vonatkozik, a kicsik az önrész alatt maradnak. E megoldás mellett szólhat az az érv, hogy kisebb kártérítés felvételével is megszűnik (vagy jelentősen csökken) a baleset-mentességi bónusz, s ezzel többet veszíthet az ügyfél, mint amit egyszeri kifizetésben nyer.

Érdemes odafigyelni a cascoszerződések olyan kikötéseire is, amelyek a biztosítók kártérítés alóli mentesülését alapozzák meg bizonyos esetekben, s a megfelelő bejelentésekkel elejét venni annak, hogy kártérítés nélkül maradjon a biztosított. Ilyen például a biztosításkötéskor bejelentett cím (lakcím, telephely) megváltozása, a tartalék kulcs elvesztése. Nem szabad a kocsiban tartani a forgalmit, a törzskönyvet, a riasztókulcsot, mert ha ellopják az autót, ezek leadását várja el a biztosító, különben nem fizet.

MAKARA KLÁRA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Tizenöt millió dolláros óvadékot ajánlottak a Huawei pénzügyi igazgatójának ügyvédei

Tizenöt millió dolláros óvadékot ajánlottak a Huawei pénzügyi igazgatójának ügyvédei

A Magyar Idők betámadta az MTA tudósait

A Magyar Idők betámadta az MTA tudósait

Olyan utcákat rajzol az Nvidia új programja, hogy azt hiszi, a valóságot látja – videó

Olyan utcákat rajzol az Nvidia új programja, hogy azt hiszi, a valóságot látja – videó

Brüsszelt nem lehet megállítani

Brüsszelt nem lehet megállítani

Egyetlen nap alatt 285 millió forinttal gazdagodott Schmidt Máriáék családi cége

Egyetlen nap alatt 285 millió forinttal gazdagodott Schmidt Máriáék családi cége

Nyolc embert gyanúsítanak az olasz szórakozóhelyen kirobbant tömegpánikkal kapcsolatban

Nyolc embert gyanúsítanak az olasz szórakozóhelyen kirobbant tömegpánikkal kapcsolatban