Bár a felelősségbiztosítás a légi közlekedésben is kötelező, a kisgépek között akadnak, amelyek úgy szállnak fel, hogy egyáltalán nem rendelkeznek érvényes biztosítással.

A nagy brit biztosítótársaság, az Aviation & General Insurance Company Limited magyar napilapokban is közzétette, hogy átveszi két másik, ugyancsak brit biztosító, a Pearl Assurance Plc. és a Prudential Assurance Company Limited állományát, valamint a két biztosító viszontbiztosítási üzleteit, beleértve a British Aviation Insurance Groupon keresztül addig vállaltakat is. Magyarország EU-csatlakozása óta ugyanis azoknak az európai viszontbiztosítóknak, amelyek érdekeltek a magyarországi repülőgépek biztosításában, az uniós szabályok értelmében itt is nyilvánosságra kell hozniuk, ha szerződéseiket másik biztosítóra ruházzák át. Az érintett ügyfeleknek joguk van 21 napon belül töröltetni a kötvényüket, ha az újdonsült végső kockázatvállalót nem találják elég biztonságosnak.

A kis flottával repülő társaságok nagy kockázatot tartalmazó szerződéseit a nemzetközi gyakorlatban gyakran viszontbiztosítják, vagyis a hozzá tartozó díjjal együtt a kockázatot vagy annak egy részét viszontbiztosítóknak adják át. A hazai légibiztosítási piac összesen mintegy 3 milliárd forintosra rúg, a biztosítási díjakból azonban mindössze 350-400 millió forint marad itthon, hiszen Magyarországon nincs viszontbiztosító. A 30 magyarországi biztosító közül most egyedül az Allianz Hungária Biztosító Rt.-nél (AHB) lehet légibiztosítást kötni. "Tavaly decemberben megszondáztuk a piacot, de nem akadt újabb vállalkozó" - emlékszik vissza Valkó Gy. Judit, a kisgépek biztosításainak túlnyomó részét közvetítő alkuszcég, a Valko-International Kft. ügyvezető igazgatója. Vonakodásuk annak tudható be, hogy kicsi a géppark, a károk ellenben nagyok lehetnek. Az AHB-nál viszont évtizedek távlatában a repülőgépek biztosítása nyereséges, igaz, egy-egy év eredményét egy-két kár is veszélyezteti - mondta Egri Zsuzsanna, az AHB munkatársa.

Mivel a repülők egy légi katasztrófa vagy terrortámadás esetén óriási károkat okozhatnak, az ezekre köthető felelősségbiztosítási fedezet minimális mértékét jogszabály rögzíti. A harmadik személynek okozott kártérítési kötelezettség a gép súlyától - az úgynevezett felszállósúlytól - függ, az utasokra pedig ülésenként 30 millió forint kártérítési összeget fedező felelősségbiztosítást kell kötni. A Malév felelősségbiztosítása a minimálisan kötelezőt lényegesen meghaladja, a kártérítés ezért egy repülőgépre 1 milliárd dollárig, a Wizz Airé gépenként 750 millió dollárig terjedhet.

Elég kaotikus a kép a Magyarországon lajstromozott, 460 magántulajdonú - többségében egymotoros, 2-4 üléses - kisgép esetében. A kötelező felelősségbiztosítást - amelynek megléte egyik feltétele annak, hogy a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) a gépeket lajstromba vegye és megadja számukra az évente megújítandó légi alkalmassági bizonyítványt - gyakran csak néhány hétre, napra kötik, még akkor is, ha így fajlagosan jóval magasabb díjat kell vállalniuk. Az összes kisgéptulajdonos mintegy 10 százaléka választja ezt a spórolós megoldást, s közülük kerülnek ki azok, akik érvényes felelősségbiztosítás nélkül is felszállnak.

A légi közlekedésről szóló kormányrendelet szerint a forgalomban lévő kisgépek túlnyomó részét alkotó, 1 tonnánál kisebb felszállási tömegű repülőknek 50 millió, az 1-2 tonnás gépeknek pedig legalább 100 millió forint értékű felelősségbiztosítással kell rendelkezniük. Az 1 tonnásnál kisebb felszállósúlyú repülőgépek (200 ezer forintos önrésszel) körülbelül 55 ezer forintért biztosíthatók egy évre, az 1-2 tonna közöttiek 112 ezerért. Ez a biztosítás fizet akkor, ha a gép valamilyen kárt okoz harmadik személynek, lakott területre zuhan, de fizetett már olyankor is - emlékszik vissza Valkó Gy. Judit -, amikor a légi jármű hangjától egy farmon megijedtek a tyúkok, riadalmukban összetaposták egymást, a többiek pedig később nem tojtak.

Az utasoknak okozott károkra is e biztosításfajta terjed ki. A belföldi magáncélú repülőutaknál többnyire nincs szerződés, amely rögzítené e felelősség mértékét. Élelmes kisrepülősök úgy spórolnak, hogy a sétarepültetést papír nélkül végzik, mondván, családtagokat szállítanak, s így nem kötelező számukra biztosítást kötni. A repülőklubok, üzleti szolgáltatást nyújtók azonban - szakmabeliek szerint - általában rendelkeznek a szükséges biztosításokkal. A nagy légitársaságok által kiállított jegyek mindig tartalmaznak információt a fuvarozó felelősségéről. A légiutas-biztosításokra kifizetett személyi károk összege tág határok között mozoghat, attól függően, ki szenved légi balesetet, pontosabban hogy a halála mekkora anyagi veszteség a családjának - például ha egy kiskorú gyermekeket nevelő, jól fizetett igazgatóval a fedélzetén zuhan le a gép, a kárkifizetés elérheti a felső határt. A legnagyobb káresemény Magyarországon a légibiztosításban a Synergon vezérkarát szállító, 2001 nyarán lezuhant Cessna kisrepülőgép katasztrófája volt. A kifizetett kártérítés összege azonban, a hátramaradottak érdekében, biztosítási titoknak minősül - mondta a HVG kérdésére az AHB főosztályvezetője.

A kisgépek vagyonbiztosításának éves díja a gép értékének 3-5 százaléka, azaz egy 10 milliós kisgép után évi 300-500 ezer forintot kell fizetni, ami nem sokkal haladja meg egy drágább gépkocsi éves cascodíját. Az összeg azonban attól is függ, hogy magáncélra használják-e a gépet vagy üzleti vállalkozásra, hány éve gyártották, milyen típusú, állapotú, s meghatározó elem a pilóta repülési gyakorlata. A légicascónál gyakori az alulbiztosítottság, sokan 1 millió forint értékre kötnek biztosítást, holott a károk gyakran igen nagyok: elég egy ürgelyuk a füves repülőtéren, amitől a gép orra bukik, s máris hét számjegyűek a javítási költségek.

GILYÉN ÁGNES

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A rendőrök feladták a védvonalat, a tüntetők bejutottak a Kossuth térre

A rendőrök feladták a védvonalat, a tüntetők bejutottak a Kossuth térre

És akkor búcsúzhatunk az álomtól, hogy valaha is nyugati bérünk lesz

És akkor búcsúzhatunk az álomtól, hogy valaha is nyugati bérünk lesz

"A csillivilli kórházakban olykor gumikesztyűre sem futja"

"A csillivilli kórházakban olykor gumikesztyűre sem futja"

Nemcsák Károly fejét félti a Ripost

Nemcsák Károly fejét félti a Ripost

Nincs klímaváltozás? A hollandoknak lenne ehhez egy-két szavuk

Nincs klímaváltozás? A hollandoknak lenne ehhez egy-két szavuk

Adventi irodalmi naptár - december 8.

Adventi irodalmi naptár - december 8.