Lassan mindegy lesz, hol keres befektetést vagy hitelt az ügyfél, mert azt egyaránt megtalálja a bankoknál és a biztosítóknál. Ahhoz azonban, hogy tisztán lásson a mind bonyolultabb ajánlatok között, hamarosan külön tanácsadóra lesz szüksége.

"Kétmilliós ügyfélkörünk és 2500 olyan tanácsadónk van, aki biztosítás mellett hitelt is el tud adni, az utóbbihoz a holland anyavállalat olcsó forrást biztosít" - sorolta az érveket Kepecs Gábor, az Aegon Magyarország Zrt. vezérigazgatója, amikor bejelentette, hogy a biztosító még idén elindítja jelzáloghitelezéssel, vagyis ingatlanfedezet melletti kölcsönnyújtással foglalkozó új pénzügyi vállalkozását, amelyet később bankká alakíthat. A döntést elmondása szerint befolyásolta, hogy elemzők 2010-ig még legalább évi 10 százalékos bővülést jósolnak a jelzáloghitel-piacnak. Érdemesnek látszott tehát felkapaszkodni - az idén ténylegesen is bankot alapító Allianz Hungária Rt. mellett - a lakossági hitelezés robogó vonatára. Már csak azért is, mert ez a piac évek óta nagy ütemben hizlalja a banki nyereségeket. E nélkül aligha értek volna el a hitelintézetek 2005-ben 400 milliárd forintot megközelítő bruttó nyereséget, miközben a biztosítási szektor - a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének előzetes adatai szerint - 63 milliárd forint profitot tett le az asztalra.

Ez sem ok a panaszra, hiszen összességében 56 százalékkal több, mint 2004-ben, csakhogy a kiugró bővülés egyebek között azzal is magyarázható, hogy a Groupama Biztosító Rt. 2004. évi 2,35 milliárd forintos vesztesége tavaly ötödére csökkent, és hat év után nyereségessé vált az Union Biztosító Rt. A profitbővülés eltérő lehetőségeire utal, hogy míg a biztosítói szektor nyereségének majdnem harmadát hozó Aegon 2005-ben 5 százalékkal növelte eredményét, addig a legnagyobb bankoknál nem ritka a 20 százalékos mérték sem. Az eredmények nagyban növelték a hazai bankvezéri szék presztízsét is, így érthető, miért hagyta ott az idén Patai Mihály a legnagyobb hazai biztosítótársaság, az Allianz Hungária Rt. elnök-vezérigazgatói székét a bankrangsor hetedik helyén álló HVB Hungary Zrt. vezérigazgatói posztjáért.

Míg a bankszféra gyorsan és erőteljesen kiaknázhatja a lakossági jövedelmek és ezzel párhuzamosan a fogyasztási vágy növekedését, a biztosítók akkor meríthetnek többet, ha a háztartásokban nő a felhalmozás, és teret kap a hosszú távú gondolkodás. Ez azonban tömegesen még egyáltalán nem jellemző. Erre utal az is, hogy a biztosítótársaságok tavaly a klasszikus életbiztosítások helyett a banki befektetésekhez közel álló, egyszeri befizetésen alapuló, megtakarítással kombinált életbiztosítással aratták a legnagyobb sikert. Ez utóbbiak robbanásszerű bővülését mutatja, hogy 2005-ben 71 milliárd forintos díjbevételt szállítottak a biztosítóknak, szemben az egy évvel korábbi 27 milliárd forinttal. Ezen egyszeri díjas szerződések keretében az ügyfelek több százezer vagy millió forintot helyeznek el különféle befektetési alapokban, s a megtakarítás két-három év után nyereséggel kivehető. Tavaly az összes, befektetési jellegű életbiztosítás díjbevétele már háromnegyedrészben egyszeri díjas szerződésből származott.

A banki értékesítési csatornák előnye ennél a terméknél is megmutatkozott, az egyszeri díjas biztosítások piacát ugyanis az OTP Garancia Zrt. vezeti mintegy 150 ezer szerződéssel. Jól muzsikált emellett a K&H Életbiztosító és a Posta Biztosító is. Ez utóbbinál viszont a tavalyi kárráfordítás 860 százalékos emelkedését (lásd táblázatunkat) is az magyarázza, hogy a 2003-ban elindított és gyorsan népszerűvé vált egyszeri díjas szerződések jelentős részét két év után megszüntették tulajdonosaik. Az életbiztosításokban piacvezető ING Biztosító díjbevételének tavalyi 26 százalékos növekedése is elsősorban az egyszeri díjas szerződéseknek köszönhető.

Az egyszeri díjas termékek tartós népszerűségében bízva az Union új módozattal állt elő nemrégiben, bevezetve az értékpapírkölcsönt, amellyel további befizetés nélkül növelhető a befektetés. A kölcsön révén emelhető a hozam, feltéve, hogy az alap jobban teljesít, mint amennyibe a kölcsön kerül. Ennek kamata egyébként induláskor évi 3,5 százalék, de legfeljebb a jegybanki alapkamatig - jelenleg 6 százalékig - emelkedhet. A konstrukció hátránya, hogy nem érvényesíthető rá az életbiztosításoknál szokásos adókedvezmény.

"Az egyszeri díjas termékek tavalyi népszerűségében közrejátszott a - bankoknál már régebb óta alkalmazott - hozamgarancia terjedése is, amellyel a kockázat egy részét levették az ügyfelek válláról. Ez gyökeresen új irányt jelez a megtakarításokkal kombinált életbiztosítások piacán" - adott a sikertörténethez még egy adalékot Hanák Gábor, az Endaira Tanácsadó Kft. vezetője. A biztosítási szakértő megjegyezte: a cascóban is van új a nap alatt. "A lopáskár évek óta tartó csökkenésével újra megéri a biztosítóknak cascót kötni, ami élénkíti majd a versenyt, s ezáltal kedvez az ügyfeleknek is" - jósolta Hanák. Ebben már csak azért is nagy az üzleti lehetőség, mert a járműpark cascolefedettsége 22 százalék körüli. Ezt látszik igazolni, hogy a napokban a Groupama és az Union is újfajta casco biztosításokkal jelent meg. A francia Groupama egy évre tízhavi cascót kér egyéves kármentesség után, de egyelőre csak új motorokra. Az osztrák tulajdonban levő Union a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításnál bármely más biztosítónál elért bónuszfokozatot kiterjesztette a nála megkötött cascóra, így új ügyfelei jelentős kedvezményt kaphatnak.

Koronaékszerként még kevés kelet-közép-európai leányukat mutogatják ugyan a nyugat-európai biztosítók, ahogy az egyébként a bankoknál már gyakran előfordul, de a biztosításban is nő a régió jelentősége. Az anyacégek díjbevételében a magyarországi mellett egyre nagyobb szerepe lesz a szlovák, cseh és lengyel, valamint egyéb térségbeli piacénak, jóllehet ez utóbbiak többsége még veszteséges. Ezért fordulhat elő, hogy a Generali Holding Vienna háza táján régiós profitgyárként emlegetik a magyar Generali-Providencia Rt.-t, miután nettó nyereségét az előző évi közel kétszeresére, csaknem 8 milliárd forintra tornázta fel. Ezzel párhuzamosan díjbevétele csak csekély mértékben nőtt. A Generali emiatt veszített piaci részéből, ezért új értékesítési csatornákra igyekszik szert tenni, így például a CIB Bank Zrt.-vel minap bejelentett stratégiai együttműködéstől reméli bővülését. Ennek keretében a két társaság egy új, életbiztosítással kombinált lakásbiztosítást és egy új közös hitelkártyát vezet be.

A banki és biztosítói szolgáltatások összefonódása többféle igényt kielégítő, de egyúttal bonyolultabb - ügynöki hálózatban értékesítendő - termékekhez vezet. Az eladás után járó jutalék élesítheti, de el is homályosíthatja majd a közvetítők látását. Ezért az ügyfeleknek nem árt majd megfontolniuk, hogy inkább ők fizessenek független tanácsadónak azért, hogy a számukra legjobb terméket kapják, mint hogy elfogadják az első, orruk alá dugott ajánlatot, amire később esetleg ráfizetnének.

PAPP EMÍLIA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Laár András taxiban ülve karambolozott, most nem tud gitározni

Laár András taxiban ülve karambolozott, most nem tud gitározni

Megtette a hatását a Brexit: kevesebb magyar él Nagy-Britanniában

Megtette a hatását a Brexit: kevesebb magyar él Nagy-Britanniában

BMW-gyár: kifizette a gazdákat a debreceni önkormányzat

BMW-gyár: kifizette a gazdákat a debreceni önkormányzat

A MOL Vidi nyerte a labdarúgó Magyar Kupát

A MOL Vidi nyerte a labdarúgó Magyar Kupát

Saját pénzen dolgozik a Facebook, 2020-tól fizethetünk vele

Saját pénzen dolgozik a Facebook, 2020-tól fizethetünk vele

Moszkvának el kell engednie az elfogott ukrán tengerészeket

Moszkvának el kell engednie az elfogott ukrán tengerészeket