Hiába a szaporodó fegyveres támadások, a pénzszállítók gyakran nem adnak a biztonságra. A rizikót csak az embert háttérbe szorító, drága technika bevetése csökkenthetné.

A legutóbbi, szeptember 11-ei, budapesti Alagút utcai pénzszállítók ellen elkövetett fegyveres rablásból is látszik, hogy a pénzszállító cégek olykor nem készítik fel kellően embereiket a vészhelyzetekre, és nem alkalmazzák a korszerű technikákat sem. Az Alagút utcában például a két bűnöző úgy térítette el az MKB bankfiókja elől a Brink's Hungária százmilliókat rejtő páncélautóját, hogy a pánikba esett sofőr kinyitotta az ajtót. A szokatlan reakciót utóbb azzal magyarázta a nyomozóknak, hogy egy gépkarabélynak tűnő fegyvert fogtak rá, s attól félt, ha nem engedelmeskedik, szétlövik az egyébként golyóálló autót.

A szóban forgó sofőr teljesen alkalmatlan arra, hogy pénzszállító legyen (felmerülhet ugyan a gyanú, hogy szándékosan segített a rablásban, de erre nincs bizonyíték). "Sokszor javasoltuk már, hogy hozzanak önálló törvényt a pénzszállításról, de hiába, s ez nem is a mi kompetenciánk" - mondta a HVG-nek Nyerges Béla, a Budapesti Rendőr-főkapitányság rablási alosztályának vezetője. A magyar pénzszállítási piac abszolút liberalizált, ahogyan a leendő pénz- és vagyonőrök számára a Testőrmester Security Kft. által készített tankönyvben olvasható: "A saját pénzét mindenki úgy szállítja, ahogy akarja." Ilyen körülmények között csak az élet kényszerítheti rá a pénzszállító cégeket a biztonságosság fokozására, például a biztosítók, amelyek emelik a díjaikat akkor, ha szaporodnak a pénzszállítók elleni rablások.

A pénzszállítással foglalkozó cégeknek a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) ajánlásait kellene követniük, legalábbis akkor, ha magyarországi biztosítóval kötnek biztosítást. Eszerint 100 millió forintnál nagyobb összeget a sofőrrel együtt legalább három embernek, köztük két fegyveresnek kell vinnie, és a páncélautót egy másik gépkocsinak is kísérnie kell. A közelmúlt komolyabb rablásai azonban azt mutatják, hogy a pénzszállítók nem tesznek eleget e feltételeknek: például a budai MOM Park bevásárlóközpont augusztusban elrabolt - szintén a Brink's által szállított - pénzét is csupán két fegyveres vitte, kísérőautó nélkül.

A pénzszállítmányokat mégis biztosítják. "A külföldi tulajdonosi hátterű pénzszállítókat az anyacég biztosítója viszontbiztosítja, igaz, ennek ára van, esetünkben évi egymillió euró" - oldotta fel a rejtélyt Juhos Róbert, az angol tulajdonú, Magyarországon a megrendelések mintegy 55-60 százalékával piacvezető s az elmúlt években a legtöbb fegyveres támadást elszenvedett G4S Kft. (a korábbi Group 4) ügyvezető igazgatója. A körülbelül félezer autót és személyzetét eltartó magyar pénzszállítási piac roppant koncentrált, a második legnagyobb szereplő, a megrendelések harmadával a Magyar Posta Zrt. kezében lévő (az egykori Defend eszközeit megöröklő) JNT Kft., a harmadik pedig az amerikai Brink's. E három nagy vállalkozás - az erre vonatkozó jegybanki engedély alapján - pénzfeldolgozást (szortírozást, válogatást, selejtezést) is végez. Ez utóbbira a kisebb, magyar hátterű pénzszállító cégek közül csak a Favorit 95 Kft. szerzett jogosítványt.

A pénzszállításhoz - a 2005-ben megújított vagyonvédelmi törvény szerint - elegendő a rendőrségi engedély. Ezenkívül a pénzszállító vállalkozásoknak és az általuk foglalkoztatott pénzszállítóknak kötelező belépniük a Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamarába. Ha valaki pénzszállító akar lenni, el kell végeznie az általános vagyonőri tanfolyamot, és fegyvervizsgával is rendelkeznie kell. Mindez nem kíván komoly felkészültséget, hiszen a 300 órás, 56 ezer forintba kerülő vagyonőri tanfolyamra érettségi nélkül is lehet jelentkezni, a 270 oldalas tankönyvben pedig mindössze hat oldal szól a pénzszállításról. "Ezek az emberek csak a céltáblára tudnak lőni" - ismerte be a HVG érdeklődésére Fazekas Imre, a személy- és vagyonőri dolgozók, magánnyomozók szakszervezetének országos elnöke. Nem is csoda, mint mondta, a pénzszállítók között óriási a fluktuáció, mivel a fizetés csupán havi 100-150 ezer forint.

A Mabisz ajánlásai szerint az alkalmas pénzszállító olyan 20 és 45 év közötti, jó fizikai és pszichés állapotú férfi, aki jártas valamely küzdősportban, a magánélete rendezett, s még elévült bűncselekmény sincs a rovásán. "A középkorú szakemberek lennének az ideális pénzszállítók, mégis jellemzőbb a pályakezdő fiatal vagy az idősebb és nyugdíjas korosztály" - ecsetelte a HVG-nek a realitásokat Gyimesiné Etsedy Sarolta, a Postát és például az Erste Bankot kiszolgáló JNT Kft. ügyvezető igazgatója. A JNT minden új emberét kiképzi és negyedévente továbbképzi. Ugyanilyen gyakorisággal frissíti fel az ismereteket a Favorit 95 Kft. is, ahol évente ötször-hatszor vészhelyzeteket szimuláló lőgyakorlatokat tartanak - mondta el Adamkó Ferenc, a cég biztonsági igazgatója.

Legyenek bármily rutinosak a pénzszállítók, ők a folyamat gyenge láncszemei, különösen, ha hosszú az út a páncélautó és a célállomás között. A pénzeszsákot cipelő, magányos ember mindig a támadások célpontja marad. "Ezért 2004 elején a hagyományos erődszerű páncélgépkocsival és háromfős fegyveres biztonsági személyzettel végrehajtott pénzszállítási módszert az úgynevezett pénzfestési technológiával váltottuk fel, amelyhez egy ember is elegendő" - ismertette az újítást Gyimesiné. Ennek az a lényege, hogy a pénzt kazettában viszik célba, s azt csak a megrendelő tudja kinyitni a megfelelő (kódos) kulccsal. Az egész folyamatot számítógép vezérli, amelybe előre beprogramozzák, hogy a kazettának milyen útvonalon hány perc alatt kell az autóból célba érnie. Ha ennél több idő telik el, vagy valaki erőszakkal megpróbálja kinyitni a szállítóeszközt, vörös festék oldódik ki, amely az összes bankót tönkreteszi, s a rablás értelmetlenné válik. Festékpatronos pénzszállítót még nem is támadtak meg - igazolta a technika hatékonyságát Nyerges nyomozó. Az újdonságot - igaz, még csak Budapesten - a többi között az OTP-bankfiókokat kiszolgáló G4S is bevetette.

Ugyanakkor a megrendelők - meglepő módon például a bankok egy része - technikai nehézségekre, költségekre hivatkozva egyelőre ragaszkodnak a hagyományos, zsákos szállításhoz. Pedig a forgalmas városközpontokba telepített bankfiókokat nehéz megközelíteni, általában nincs saját udvaruk, ahova a páncélautó beállhatna, de még a közvetlen közelükben sem lehet leparkolni. Nyerges Béla szerint sokat javíthatna a biztonságon, ha a leggyakoribb célpontnak számító bankok kameráikkal a járda egészét pásztáznák. "Csakhogy ez közterület, nem kapunk rá engedélyt" - reagált a felvetésre Jakab Péter, az MKB biztonsági főnöke. Szécsi György, a kamara alelnöke szerint pedig a bankok biztonsági őreinek is segíteniük kellene a pénzszállítást, például azzal, hogy kiállnak a járdára, ám e javaslat ellen a pénzintézeti illetékesek hevesen tiltakoznak. Mint Jakab Péter mondja, a biztonsági őrök nem mehetnek ki az utcára. Fialka György, a Budapest Bank biztonsági főnöke pedig azt hangsúlyozta: embereik amúgy sem segíthetnének, mivel - a közhiedelemmel ellentétben - fegyvertelenek.

GYENIS ÁGNES

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Ötszörösét költik a magyar fociklubok annak, ami ajánlott lenne

Ötszörösét költik a magyar fociklubok annak, ami ajánlott lenne

A brazil elnök szerint civil szervezetek okozzák az erdőtüzeket

A brazil elnök szerint civil szervezetek okozzák az erdőtüzeket

Állami kitüntetést kapott a látás-visszaállító terápiát kidolgozó Roska Botond

Állami kitüntetést kapott a látás-visszaállító terápiát kidolgozó Roska Botond

Kerpel-Fronius azért így is nekifut az önkormányzati választásnak

Kerpel-Fronius azért így is nekifut az önkormányzati választásnak

Helikopterrel érkezett mentőegység a Tátra barlangjában rekedt két férfihoz - fotók

Helikopterrel érkezett mentőegység a Tátra barlangjában rekedt két férfihoz - fotók

Komolyzene könnyedén

Komolyzene könnyedén