szerző:
HVG

A válság miatt kevesebb a gépjárművásárló, ezért igencsak megfogyatkoztak a költségvetés regisztrációsadó-bevételei, s a tervezettnél kevesebb folyik be cégautóadóból is.

Januártól szeptember végéig mintegy 26 milliárd forint regisztrációs adót szedett be a vám- és pénzügyőrség. Az adat hűen tükrözi a hazai autóértékesítés visszaesését, aszinkronban van viszont az állami költségvetés 82,1 milliárdos egész évi előirányzatával (2008-ban 86,1 milliárd forint volt a regisztrációsadó-bevétel), hiszen az év első háromnegyedében a bevételi terv egyharmadát sem sikerült teljesíteni. A Pénzügyminisztériumban úgy becsülik, ha folytatódik a gépjárműeladások mélyrepülése, ezen a címen az év végén akár 42 milliárd forint is lehet az elmaradás. Az pedig már az autókereskedők becslése, hogy a vásárlások megcsappanása miatti áfakiesés akár a 70 milliárd forintot is elérheti.

Derűlátásra tehát nincs ok. Amellett ugyanis, hogy eltűntek a korábbi évek autóeladási boomjában komoly szerepet játszó hitelre vásárlások, a tavalyinál – az utóbbi hónapok erősödése ellenére – tartósan gyengébb forintárfolyam jelentős áremelésre kényszeríti a kereskedőket. Az áfa júliusi 5 százalékpontos emelése újabb pofont adott az értékesítésnek: a magasabb adó a viszonylag olcsónak számító 2-3 milliós autókat is 100-150 ezer forinttal drágította. A törvényhozás szigorát jellemzi, hogy 2006-ban, amikor ugyancsak 5 százalékponttal változott – lefelé – az áfa, minden jármű-kategóriában arányos mértékben emelték a regisztrációs díjat, most viszont nem ellensúlyozták a magasabb áfát a regisztrációs adó mértékének csökkentésével.

Az eddigi mélypont az augusztus volt: mindössze 2903 darab gépkocsi és kishaszonjármű talált gazdára – ötödannyi, mint a tavalyi év augusztusában. A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) adatai szerint a regisztrációsadó-bevételek is mintegy 80 százalékkal zuhantak, mindössze másfél milliárd forintot szedtek be. Az augusztusi mélypontban szerepet játszott, hogy aki tehette, előrehozta autóvásárlását júniusra, hogy az áfaemelést megspórolja. Gyors változásban nemigen reménykednek a PM-ben: a 2010-es költségvetési törvényjavaslat szerint már csak 40 milliárd forintnyi regisztrációs díj beérkezésére, az idei előirányzat alig felére számít a tárca.

HVG
Balsejtelmeik beteljesülését látják a negatív rekordban az autókereskedők érdekképviseletei. A Magyar Gépjárműimportőrök Országos Egyesülete (MGE) szerint adóbevétel-többletet hozott volna, ha a külföldi roncsprémiumprogramokhoz hasonlóan a magyar kormány élénkíti a keresletet. Az egyesület az év első felében lobbizott a hazai autócsere-program beindításáért, javasolva, hogy mintegy 10-20 ezer gépjármű vásárlását fele-fele arányban az állam és a kereskedők támogassák. Az MGE szerint 10 ezer gépkocsi eladásának támogatásával 5 milliárd forintnyi regadó- és áfabevételhez jutott volna a költségvetés. Ám a program költségeit és a részletes számításokat az egyesület nem kívánta megosztani a nyilvánossággal. Mindenesetre a külföldi példák nem azt mutatják, hogy az ilyen akciókból pozitív szaldóval jön ki a büdzsé. Szlovákiában például – ahol egyébként nincs regisztrációs adó – az ottani mintegy 40 ezer darabos autócsere-program több mint 50 millió eurójába került az államkasszának.

„Mi megmondtuk” – látja igazolni korábbi javaslataikat Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. A szövetség a regisztrációs adó bevezetése óta szorgalmazza, hogy e terhet 1,2 millió forint körül maximálják. Tapasztalataik szerint ugyanis a magas terhek sokakat – elsősorban a felső kategóriás járművek vásárlóit – adóelkerülésre ösztönöznek. A regadó mértékét egyébként az autó műszaki tulajdonságai, illetve környezetvédelmi besorolása szerint állapítják meg, összege 250 ezer és 9,5 millió forint között mozog. A legnépszerűbb új autók regisztrációs díja akár a végösszeg 15 százalékát is kiteheti – nem véletlen, hogy ugyanakkor a nagyobb hengerűrtartalmú járművek vásárlásakor, ahol a regadó több millió forintra rúg, dívik a trükközés.

Az adóelkerülés legnépszerűbb módja a külföldi regisztráció. Ha például a vevő külföldön alapított cég nevében veszi meg itthon a járművet, az adó-visszatérítés révén akár nettó áron is hozzájuthat, a honosított országban pedig kedvezőbb terhek mellett vétetheti nyilvántartásba járgányát. A Gémosz szerint a díj csökkentésével párhuzamosan a külföldi rendszámú autók sokkal szigorúbb kontrolljára lenne szükség, ezáltal többmilliárdos pluszbevételre tehetne szert a büdzsé regisztrációs adóból és áfából. Magyarországon nincs hivatalos adat arról, hogy hányan használnak külföldön regisztrált autót. A szlovák vámhatóság tavalyi év derekán kiadott közlése szerint 10 ezer olyan szlovák rendszámú járművet helyeztek forgalomba, amelynek tulajdonosa magyar illetőségű magánszemély vagy gazdasági társaság. Egyes becslések szerint a Magyarországon futó, magyar állampolgár vagy cég tulajdonában lévő külhoni rendszámú járművek száma a 20 ezret is elérheti. A vámhatóság ezeket tavaly óta fokozottan ellenőrzi, s adataikat elküldi az APEH-nek. Az adóhatóság viszont kifejezetten a külföldi rendszám miatt nem indít vizsgálatot, csak a saját hatáskörébe tartozó adónemek ellenőrzése során használja fel a vámhatóságtól kapott adatokat.

Miközben a gépjárművekhez kötődő adóbevételek drasztikusan apadtak, 2008-hoz képest jócskán nőtt a VPOP által visszatérített regisztrációs díj összege. Míg tavaly éves szinten mintegy 1,7 milliárd forintnyi adót utalt vissza a vámhatóság, ez a tétel már idén szeptemberig több mint 3 milliárdot tett ki. Ennek egyik oka, hogy míg 2009 előtt csak annak járt visszafizetés, aki a regisztrációs adót a vámhatóságnak ténylegesen megfizette, az idén már azok is jogosultak erre, akik az autót díjjal terhelten vásárolták meg, ám adókötelezettségük megszűnik. Ilyen eset például, ha a gépjármű hazai forgalomba helyezés nélkül külföldre kerül, megsemmisül vagy ellopják. Nem kell regisztrációs adót fizetni a diplomáciai rendszámmal futó autók után sem.

KISS GERGELY

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Négyes karambol történt az M3-ason

Négyes karambol történt az M3-ason

Az EU második legnagyobb inflációja a magyar

Az EU második legnagyobb inflációja a magyar

Beállt a teljes ellenzék Botka mögé

Beállt a teljes ellenzék Botka mögé

Újabb öt évre Baán László marad a Szépművészeti Múzeum főigazgatója

Újabb öt évre Baán László marad a Szépművészeti Múzeum főigazgatója

Rosszul lett egy 17 éves cukorbeteg lány, magára hagyták

Rosszul lett egy 17 éves cukorbeteg lány, magára hagyták

Ez a fiatalember kiköpött David Bowie

Ez a fiatalember kiköpött David Bowie