"Egy, a New York-i éjszakában taxisofőrként dolgozó, mentálisan labilis vietnami veterán a dekadencia és az erkölcsi...

"Egy, a New York-i éjszakában taxisofőrként dolgozó, mentálisan labilis vietnami veterán a dekadencia és az erkölcsi fertő hatására brutális gyilkossági sorozatba kezd" - hangzott a Taxisofőr című, 1976-os filmklasszikus úgynevezett ötletmondata. David Trottier, a szakma által jelenleg a legnagyobbak között emlegetett hollywoodi "könyvszerző" ezzel a mondatnyivá tömörített alapötlettel kezdi a Forgatókönyvírók bibliája című kötelező olvasmányában az álomgyári szcenáriókhoz szükséges írásszabványok felsorolását. Az ehhez képest bőbeszédű Európában viszont legalább három mondatban illik összefoglalni a sztorit - legalábbis az Európai Unió Media Plus nevezetű filmtámogatási programjának előírásai szerint. És ez még így is az új idők új szele, mivel az óvilági filmgyártás eredetileg más iskolát járt ki. Persze az idézett egyke ötletmondat Amerikában is csak egyszerű expozíció. Produceri érdeklődés esetén egy, a történetet elmesélő féloldalas, pitchnek nevezett - az európai gyakorlatban szinopszisnak, szüzsének mondott - cselekményvázlatban kell összefoglalni mindazt, amit a film cselekményéből feltétlenül tudni kell. Európában ennél jobban kedvelik a 8-12 oldalas filmnovellát, ami az Újvilágban legfeljebb négy gépelt oldalra szorítkozhat - ám mindkét esetben követelmény, hogy ezek már meglehetős pontossággal tartalmazzák a majdani film meséjét. E dolgozatok amerikai változatának van egy ottani helyi specialitásnak mondható függeléke is. Ebben a hollywoodi berkekben characterizationként emlegetett írásműben külön felvázolják a szereplők külső és (ha van) belső jellemvonásait is. Kicsit hasonlóan ahhoz, mint amikor egy színdarab rendezői példányán részletesen ismertetik az összes szükséges tudnivalót a darabban előforduló figurákról, egymáshoz való viszonyukat, családfájukat, személyiségjegyeiket, előéletüket.

Megint csak amerikai jellegzetesség az offscreennek (képen kívüli) nevezett háttérforgatókönyv. Ez a cselekménynek, a szereplők tetteinek a megértéséhez szükséges, a filmvásznon nem látható, de a mesével összefüggő történéseket tartalmazza. Mindezek mellé még egy olyan, script-workbooknak nevezett, általában negyven-ötven oldalas munkafüzetet is szokás készíteni, amely a jelenetek funkcióit és a szereplők tetteinek mozgatórugóit fejti ki részletesen. Ezek főként azt szolgálják, hogy a kezdeti munkába gyakran be sem vont, utóbb megbízott rendezőket, operatőröket és színészeket is minél részletesebb be lehessen avatni a műbe, ám bizonyos elemei olykor akár látható módon is beépülnek a filmbe. Európában hagyományosan nem dívik az ilyesmi - még a standardizált EU-pályázatok esetében sem -, itt esetleg dialógusrészletek, valamint egy, a leendő film látványelemeiről készült egyoldalas vizuális terv alapján döntenek: lesz-e pénz (és mennyi) egy-egy opusra.

Csak ezután kezdődik a voltaképpeni forgatókönyvgyártás. Amerikában ez lényegében 100-120 oldalnyi jelenet- és képleírás, valamint dialógus. Ebben - szemben az európai forgatókönyvvel - nincsenek kamerabeállítási és világítási instrukciók. Ennek forgatókönyvét ugyanis majd az operatőr készíti el. E rajzolt, storyboardnak is nevezett, olykor képregényre hajazó könyv alapján dolgozik a vizuális brigád. Európában a hasonló terjedelmű könyv ugyanakkor egy laponként két vagy három hasábra tagolt szövegsorozat: az első oszlopban olvashatók a jelenetek, helyszínek leírásai, illetve a dialógusok, a másodikban a technikai megvalósításhoz szükséges világítási, fényképezési instrukciók, a harmadikban pedig a zene- és zörejelképzelések.

VAJNA TAMÁS

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Szellem

A séma az utcán hever

Rövidesen üzemel Kelet-Közép-Európa első virtuális filmforgatókönyvgyára. A script-factory.net első szériamunkáit a május közepén lezáródó pályázat útján, önkéntes jelentkezőkkel kívánja legyártatni, akik között talán lesznek, akik már egy új filmes segédeszköz, a forgatókönyvíró szoftver felhasználásával vetélkednek.

Most derült ki: 6,8 millió Facebook-felhasználó fényképeihez férhettek hozzá idegenek

Most derült ki: 6,8 millió Facebook-felhasználó fényképeihez férhettek hozzá idegenek

Veszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa 2023-ban

Veszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa 2023-ban

Orbán Viktor sem remélhetne nagyobb káoszt: anarchia a briteknél és az EU-ban is

Orbán Viktor sem remélhetne nagyobb káoszt: anarchia a briteknél és az EU-ban is

Momentum: Fel kell készülni a polgári engedetlenség egyéb formáira is

Momentum: Fel kell készülni a polgári engedetlenség egyéb formáira is

Nagyon zavarta az idős nőt a szomszédok karácsonyi világítása, így elővett egy ollót

Nagyon zavarta az idős nőt a szomszédok karácsonyi világítása, így elővett egy ollót

Bocsánatot kért a családtól M. Richárd, de szerinte csak részben felelős a balesetért

Bocsánatot kért a családtól M. Richárd, de szerinte csak részben felelős a balesetért