szerző:
HVG

A keleti blokkban, így Magyarországon is sokáig szégyellni és letagadni való volt a reklámos munka.

A keleti blokkban, így Magyarországon is sokáig szégyellni és letagadni való volt a reklámos munka. (Lapunknak adott legutóbbi interjújában Jancsó Miklós is beszámolt efféle, általa az 1970-es években visszautasított olasz felkérésről – HVG, 2007. augusztus 18.) „A televíziós és filmgyári megrendelések évtizedekig megélhetést biztosítottak a rendezőknek, de a mainál jóval szerényebb szocialista reklámpiacon amúgy sem volt rájuk szükség” – vázolja ennek hátterét Román Balázs szakíró. A rendszerváltozás aztán mindezt alaposan felforgatta, igaz, azt követően is elsősorban az ifjabb képírók vállalták nyíltan kenyérkereső tevékenységüket. A tanárzseni Simó Sándor okán az ezredforduló óta beérő, Simó-generációnak is nevezett filmes nemzedék zöme máig ebből él. A Kreatív által az idei Golden Drumra megjelentetett országimázs-kiadvány interjúinak tanúsága szerint a fiatal magyar nagyjátékfilmesek kifejezetten élvezik is a reklámcsinálást. „Az elképzelhető legjobb tréning, hiszen rövid idő alatt számtalan stílust és drága technológiát ki lehet próbálni, és sok, eltérő munkamódszerű rendezővel lehet együtt dolgozni” – vallja például Garas Dániel operatőr, aki Török Ferenc 2001-es Moszkva tér című filmjének fotografálásával robbant be az élvonalba.

„Mindez csak akkor igaz, ha egy rendező szabadabb kezet kaphat” – teszi hozzá Román. A nemzetközi művészfilmfesztiválokon arató 2006-os Taxidermiát jegyző Pálfi György például a snájdig állatorvosról és töltött galamb asszisztenséről szóló szappanopera-szerű bankreklámsorozat készítésekor is kiélhette kreatív energiáit. Török Ferenc viszont – mint a HVG-nek elmondta – egy évtized után azért hagyott föl a reklámcsinálással, mert egy idő után csupán technikai végrehajtóként számoltak vele a megrendelők. A két véglet közötti arany középutat a reklámosból kasszasikergyártóvá előlépett Herendi Gábor látszik megtalálni. Valami Amerika című kétrészes filmkomédiájának az ítészek szerint legnagyobb erénye a jobb televíziós szpotokat idéző képi és verbális frissesség. Herendi nem mellesleg új műfajt is teremtett azzal, hogy a vígjáték szponzorainak reklámjai – Európában legalábbis – úttörő módon a végefőcímbe kerültek, kimaradt jeleneteknek álcázva.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Feloldotta a soproni lezárásokat a TEK

Feloldotta a soproni lezárásokat a TEK

Kínai kézbe kerülhet a mátyásföldi Ikarus park

Kínai kézbe kerülhet a mátyásföldi Ikarus park

Rendőrök kellett megvédjék a balotaszállási kutyakínzót a bosszúállóktól

Rendőrök kellett megvédjék a balotaszállási kutyakínzót a bosszúállóktól

Tárnokon úgy döntöttek, hogy inkább megspórolják az ünnepi tűzijátékra szánt pénzt

Tárnokon úgy döntöttek, hogy inkább megspórolják az ünnepi tűzijátékra szánt pénzt

Két barlangász rekedt a Lengyel-Tátra legmélyebb barlangjában

Két barlangász rekedt a Lengyel-Tátra legmélyebb barlangjában

Állami kitüntetést kapott a látás-visszaállító terápiát kidolgozó Roska Botond

Állami kitüntetést kapott a látás-visszaállító terápiát kidolgozó Roska Botond