szerző:
HVG

A Portorozsban e héten zajló nemzetközi reklámfesztivál is bizonyítja, hogy a legnagyobb játékfilmrendezőknek sem derogál elkészíteni egy-egy konzumfilmopust.

Szakmájában legutóbb egy míves reklámfilmmel hívta fel magára a figyelmet a lapzártánkkor éppen a svájci hatóságok vendégszeretetét élvező Roman Polanski. A lengyel–francia rendező a párizsi Athén Hotel elnöki lakosztályában felvett egyperces mozgóképetűddel látszólag a Kapzsiság (Greed) nevű parfümhöz csinál kedvet A zongorista című, 2003-ban Oscar-díjjal is elismert filmjének képi modorában. Az illatszeres üvegcsén szó szerint is hajba kapó széplányokról szóló – két hollywoodi üdvöskével, Natalie Portmannel és Michelle Williamsszel forgatott –, afféle vírusfilmként az interneten terjesztett alkotás azonban álreklám. Ilyen parfüm nincs a piacon, s valójában az utolsó snittben (háttal) feltűnő Francesco Vezzoli olasz médiaművész legújabb, a római és a Beverly Hills-i Gagosian Galériában megtekinthető kiállítását ajánlja a nagyérdemű figyelmébe.

Polanski korántsem nevezhető úttörőnek reklámos kitérőjével, még a művész-, vagy ha úgy tetszik, szerzői filmes kollégái között sem. Az 1993-ban elhunyt, öntörvényűségéről is ismert Federico Fellini például többször is belement, hogy – szigorúan hazai – termékek hirdetéséhez adja a nevét. Az 1984-es – egy tésztát és egy likőrféleséget népszerűsítő – klipjei után egy bank számára is rendezett szpotfüzért – derül ki Tullio Kezich Federico című, magyarul három éve megjelent monográfiájából. Fellini természetesen ez utóbbi esetben is szabad kezet kapott: a reklámtriptichon epizódjaiban különféle rémálmokkal küzdő főszereplő szorongásait rendre a bank „pazar” ajánlataival oldja fel egy pszichoanalitikus.

A játék- és a reklámfilmek közötti átjárásnak a rendezők szempontjából legszerencsésebb típusa, amikor egy befutott, már bizonyított filmest bíznak meg azzal, hogy saját stílusjegyei kidomborításával készítsen valami frappáns ajánlót, amellyel maga is kampányarccá lép elő – vélte Sam Delaney, a Guardian című londoni napilap filmkritikusa két évvel ezelőtti tanulmányában. A Twin Peaks című 1992-es kultuszfilmjével tömegek kedvencévé lett David Lynch reklámos életműve (a parfümöktől a gyógyszereken, száraztésztán és sportruházaton át az autómárkákig) sokat idézett bizonyíték erre. A mozijáró publikum azonnal felismerheti bennük a lynchi kliséket: a delíriumos, misztikus víziókat, illetve, mint például a Gérard Depardieu-vel forgatott tésztareklámban, a groteszk humort. Szintén e kategória mestermunkái közé tartozik az animációs technikák, digitális trükkök mesés egyvelegét előállító, a legutóbbi Batman-adaptációt is jegyző Tim Burton karóraetűdje vagy a német Wim Wenders – Párizs, Texas című roadmovie-ját idéző – luxusautó-opusa. (A cikkben említett rendezők reklámfilmjei itt megtekinthetők.)

A szlovéniai Portorozsban most zajló 16. Aranydob (Golden Drum) reklámfesztivál filmes versenyprogramja is bizonyítja, hogy a nemzetközi színtéren az alkotók java képzett, a szpotok mellett hagyományos mozifilmet jegyző mozgóképkészítő. „Az ilyen fesztiválokra azonban nem szokás sztárrendezők munkáit nevezni, a cél az új tehetségek felfedezése és a reklámügynökségek megméretése” – igazít el Román Balázs, a Kreatív Online szakportál főszerkesztője, aki zsűritag a konzummozgóképek másik jelentős világversenyén, a tavaszi francia Epica-díjon.

A valódi mozikészítés előszobája a reklámfilmezés a tekintetben is, hogy a reklámok erős, tömör, egyértelmű képi világát és filmnyelvi megoldásait a rendezők átmenthetik nagyjátékfilmes életművükbe. A félezernél is több szpotot jegyző Alan Parker – az egyebek mellett a mirelit hamburgereket szociofilmes modorban népszerűsítő áldokumentumfilmjeivel – az összes létező szakmai díj elnyerése után vágott neki a gyöngyvászon meghódításának. Nem véletlen például, hogy az 1929-es világválság kulisszái között játszódó gengszterparódiájában, a Bugsy Malone-ban kizárólag gyerekek szerepelnek. Parker tudatosan játszott rá a „gyerekkel, állatkölyökkel minden eladható” marketingklisére. 1976-os cannes-i debütálása után a brit fenegyerek – aki elsőként szakított a hazájában egyeduralkodó, jól fésült, oxfordi angolságú reklámhagyománnyal – precíz és feszes alkotásaival hamar befutott a tengerentúlon is. Az ártatlanul egy török börtönbe zárt amerikai szökéséről szóló Éjféli expresszt ugyan még egy hollywoodi leányvállalat finanszírozta, ám hamarosan a Metro-Goldwin-Mayer vette szárnyai alá Parkert.

Az atmoszférateremtés mestereként számon tartott, az 1982-es Szárnyas fejvadász című sci-fi klasszikussal befutott Ridley Scott szintúgy a brit reklámpiacról érkezett, mi több, ő a nagyjátékfilmjeivel párhuzamosan is szakmányban gyártotta az egyébként igencsak jól fizető hirdetéseket. 1984-es, egy nagy számítógépgyártónak készített mestermunkája például George Orwell 1984-ének parafrázisa, amelyben a Nagy Testvér által hipnotizált szürke tömeget egy, a cég színeibe öltözött amazon szabadítja meg a rabszolgasorból, pörölyével szétzúzva a révületet kiváltó óriásképernyőt.

VAJNA TAMÁS

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Rövidített munkaidővel spórol egy német autóipari cég, akkora a baj az ágazatban

Rövidített munkaidővel spórol egy német autóipari cég, akkora a baj az ágazatban

Máltán szállhatnak partra a mentőhajón rekedt menekültek

Máltán szállhatnak partra a mentőhajón rekedt menekültek

Mfor: A hulladéklerakókat is államosítani akarják

Mfor: A hulladéklerakókat is államosítani akarják

Maga alá gyűri az egyetemeket, de mi szerepel még Palkovics Nagy Tervében?

Maga alá gyűri az egyetemeket, de mi szerepel még Palkovics Nagy Tervében?

Megvan Andy Vajna utódja a filmügyi kormánybiztosi poszton

Megvan Andy Vajna utódja a filmügyi kormánybiztosi poszton

Bozótvágóval támadt feleségére

Bozótvágóval támadt feleségére