Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"d8bfaf53-e94d-4b8b-a758-276b4aefa224","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Az állami megrendeléseknek és a több eladásnak köszönhetően jó évet zárt a Magyar Telekom.","shortLead":"Az állami megrendeléseknek és a több eladásnak köszönhetően jó évet zárt a Magyar Telekom.","id":"20190220_Az_elemzoket_is_meglepte_mekkorat_nott_a_Magyar_Telekom_bevetele","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=d8bfaf53-e94d-4b8b-a758-276b4aefa224&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"233685c2-e4c0-47c2-9972-12e1aa2d10ec","keywords":null,"link":"/kkv/20190220_Az_elemzoket_is_meglepte_mekkorat_nott_a_Magyar_Telekom_bevetele","timestamp":"2019. február. 20. 20:09","title":"Az elemzőket is meglepte, mekkorát nőtt a Magyar Telekom bevétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04d15be1-4db0-43ac-bbf6-6ae5f58d60d3","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia pontosabban jósolja meg a petefészekrákos betegek prognózisát, mint a jelenlegi módszerek - állapították meg brit és ausztrál kutatók.","shortLead":"A mesterséges intelligencia pontosabban jósolja meg a petefészekrákos betegek prognózisát, mint a jelenlegi módszerek...","id":"20190219_mesterseges_intelligencia_petefeszekrak_tulelesi_eselyei","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=04d15be1-4db0-43ac-bbf6-6ae5f58d60d3&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a9765bcd-0892-447e-be3c-a3982b6f0922","keywords":null,"link":"/tudomany/20190219_mesterseges_intelligencia_petefeszekrak_tulelesi_eselyei","timestamp":"2019. február. 19. 16:03","title":"A mesterséges intelligencia képes megmondani a petefészekrák túlélési esélyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cdaa5a2d-5be2-43b1-83d9-779d435e4f6c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A német gyártó kompakt roadstere elérkezett pályafutása végéhez, amit egy limitált szériás modellel ünnepelnek meg.","shortLead":"A német gyártó kompakt roadstere elérkezett pályafutása végéhez, amit egy limitált szériás modellel ünnepelnek meg.","id":"20190220_rikito_sargan_bucsuzik_a_mercedes_slc","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=cdaa5a2d-5be2-43b1-83d9-779d435e4f6c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"8a831bad-1a8f-4a77-84e6-52193fd60905","keywords":null,"link":"/cegauto/20190220_rikito_sargan_bucsuzik_a_mercedes_slc","timestamp":"2019. február. 20. 13:21","title":"Rikító sárgán búcsúzik a Mercedes SLC","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2db6633-6087-4c8d-87e0-46d7b4bc32c9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A gyerekek védelmére hivatkozik a belső dokumentum, amelyben leírják, mi történjen, ha egy katolikus papnak gyereke születik.","shortLead":"A gyerekek védelmére hivatkozik a belső dokumentum, amelyben leírják, mi történjen, ha egy katolikus papnak gyereke...","id":"20190219_Eloszor_erositette_meg_a_Vatikan_szabalyozzak_mi_legyen_a_papok_titokban_szuletett_gyerekeivel","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=f2db6633-6087-4c8d-87e0-46d7b4bc32c9&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"2a778980-f2ee-47c8-8088-6ee5705d9ec0","keywords":null,"link":"/vilag/20190219_Eloszor_erositette_meg_a_Vatikan_szabalyozzak_mi_legyen_a_papok_titokban_szuletett_gyerekeivel","timestamp":"2019. február. 19. 11:55","title":"Először erősítette meg a Vatikán: szabályozzák, mi legyen a papok titokban született gyerekeivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9eab20a3-a39a-4f31-a2cb-9a9cbb36b890","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Hamarosan 300 tonna gyógyszersegély érkezik Oroszországból Venezuelába.","shortLead":"Hamarosan 300 tonna gyógyszersegély érkezik Oroszországból Venezuelába.","id":"20190219_Az_amerikaiaktol_nem_fogad_el_segelyt_a_venezuelai_elnok_Oroszorszagbol_igen","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=9eab20a3-a39a-4f31-a2cb-9a9cbb36b890&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"16068de1-cf6a-4237-a789-300c16185b1b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20190219_Az_amerikaiaktol_nem_fogad_el_segelyt_a_venezuelai_elnok_Oroszorszagbol_igen","timestamp":"2019. február. 19. 07:00","title":"Az amerikaiaktól nem fogad el segélyt a venezuelai elnök, Oroszországból igen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae95d8ff-28f7-44c3-abf9-7b52064661af","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az ingolstadti gyárban, amelyben az Audi A4-es, A5-ös is készül, megszűnik a jól fizető esti műszak.","shortLead":"Az ingolstadti gyárban, amelyben az Audi A4-es, A5-ös is készül, megszűnik a jól fizető esti műszak.","id":"20190219_audi_ingolstadt_gyor","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=ae95d8ff-28f7-44c3-abf9-7b52064661af&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a10aa5c4-025b-4a19-8bbb-3024247aa9b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20190219_audi_ingolstadt_gyor","timestamp":"2019. február. 19. 15:45","title":"Leállít egy műszakot az Audi központi gyára, Győrben is készülhetnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df528cc3-8692-4f09-9d09-72a28c624b9d","c_author":"MTI / hvg.hu","category":"tudomany","description":"A déli égboltot szinte teljesen elfoglaló úgynevezett csillagfolyamot fedeztek fel a Bécsi Egyetem tudósai. A csillagfolyam viszonylag közel helyezkedik el, és legalább négyezer csillagból áll, melyek együtt mozognak az űrben kialakulásuk óta, vagyis mintegy egymilliárd éve.","shortLead":"A déli égboltot szinte teljesen elfoglaló úgynevezett csillagfolyamot fedeztek fel a Bécsi Egyetem tudósai...","id":"20190220_csillagfolyam_becsi_egyetem_esa_gaia","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=df528cc3-8692-4f09-9d09-72a28c624b9d&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"4d7a3288-3a6f-4073-b94d-9ca95c38fcda","keywords":null,"link":"/tudomany/20190220_csillagfolyam_becsi_egyetem_esa_gaia","timestamp":"2019. február. 20. 19:03","title":"Valóra vált a csillagászok álma: felfedeztek egy csillagfolyamot, ami szinte teljesen elfoglalja a déli égboltot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91a441d1-cb15-49cd-8d34-4256c8963e10","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szerda délelőtt tárgyalják a főváros költségvetését, volt is egy kis adok-kapok a közgyűlésben. Tarlós azt mondta, itt a választási év, sokkal ötletesebb hozzászólásokra számított. A költségvetést – annak 114 milliárd forintos hiányával és az erre vonatkozó 67 milliárd forintos hitelfelvételével együtt elfogadták.","shortLead":"Szerda délelőtt tárgyalják a főváros költségvetését, volt is egy kis adok-kapok a közgyűlésben. Tarlós azt mondta, itt...","id":"20190220_fovarosi_koltsegvetes_elfogadasa","image":"https://img4.hvg.hu/image.aspx?id=91a441d1-cb15-49cd-8d34-4256c8963e10&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1541ac47-3505-47fb-aea6-4f9870449f9e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20190220_fovarosi_koltsegvetes_elfogadasa","timestamp":"2019. február. 20. 11:51","title":"Horváth Csaba Tarlósnak: Megtenné, hogy nem viselkedik úgy, mint egy tapló?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Köszönjük visszajelzését!
Ha a jövőben szeretné bekapcsolni az értesítéseket, itt megteheti.
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
A nagyvárosokat élhetőbbé tevő gyaloghidak nemzetközi divatja Magyarországra is begyűrűzött – legalábbis már nemcsak építészeti, de politikai fórumokon is beszélnek róluk.
Az építészeti korszellemre is ráérzett a kormányzati szerepre készülő magyar ellenzék vezére, amikor egy múlt heti lapinterjújában egy közeljövőben Budapesten felépítendő dunai gyaloghidat vizionált. A kampánylózungnak sem utolsó ígéret jól idomul a világszerte reneszánszát élő városépítészeti irányzathoz. Az októberi Építészet Hónapja 2009 fesztivál záróankétját is ezeknek a járókelők, valamint a biciklisták számára készített, vizeket, tereket átívelő építményeknek szentelték. A világszerte a gyaloghidak pápájaként emlegetett, Franciaországban élő osztrák Dietmar Feichtinger építész a múlt héten a budapesti Francia Intézetben rendezett szeánszon villantotta fel eddigi életművét, köztük a németországi Weil am Rhein és a franciaországi Huningue városkák Rajna-főtereit összekötő átkelőt. A legtöbb szó mégis a lágy – a szaksajtó szerint kifejezetten nőies – vonalaival Párizs és tervezője egyik legújabb büszkeségéről, a Nemzeti Könyvtár tömbjét és a Bercy parkot a Szajna fölött összekötő, 304 méter hosszú Simone de Beauvoir gyaloghídról esett. A háromesztendős, köztes alátámasztás nélküli karcsú szerkezet eklatáns példája annak, hogy a 21. századi urbanisták miért preferálják a gyaloghidakat.
HVG
Az átkelők múltjáról az esten előadást tartó Bojár Iván András művészettörténész, az Octogon című szakhavilap főszerkesztője is némiképp hazabeszélt, hiszen már másfél évtizede bombázza az illetékeseket a pesti Vigadót és a budai Várkertbazárt összekötő, füvesített, a híd testében üzleteket, kávézókat sorakoztató gyalogátjáró tervével. Mindeddig nem talált meghallgatásra, pedig három éve városarculati tanácsnokként maga is tagja lett a városházi gépezetnek. Az efféle városi látványosságok hívei a gyaloghidak archetípusának számító firenzei Ponte Vecchióval, illetve a prágai Károly híddal példálóznak. Az előbbi az Arno, az utóbbi a Moldva által szétválasztott belvárosokat teszi járműmentesen „besétálhatóvá”. Igaz, a 14. századi firenzei öreg hidat szinte kezdettől gyalogjáróként használták, a prágai patinás kőépítmény viszont csak a gépkocsiforgalom 1960-as évekbeli kitiltása után lett korzó az Óváros és túlpartja között. Ugyanilyenformán alakították sétahíddá nemrég Madrid belvárosában, a Manzanares folyót átívelő 18. századi – a hortobágyihoz hasonlóan ugyancsak kilenclyukú – Puente de Toledót, miután a folyó alatt elkészült az új M–30-as autópálya.
„A nagy hidak ma már egyértelműen az autós és a tömegközlekedést szolgálják, egyre kevesebb rajtuk a járókelő. A kizárólag gyalogos célokra épült hidakra már csak a városok élhetőbbé tétele miatt is égető szükség van” – érvel Keith Brownlie a Gyaloghíd-tervezési kalauz című, három évvel ezelőtt angol nyelven megjelent kötete előszavában. Nem így látták még ezt egy évtizede a divatot teremtő londoni Millenium híd ellenzői, akik szerint semmi szükség nem volt arra, hogy a Szent Pál-székesegyháztól egy lendülettel át lehessen sétálni a Tate Modernig. Ám miután sikerült a 2000-es átadás után a Temze feletti széltől vészesen berezonáló híd műszaki problémáit megoldani, a publikum pedig birtokába vehette az építményt, a tamáskodók hangja elhalkult. Ugyanez történt a spanyol származású Santiago Calatrava sztárépítész által Velencébe tervezett híddal is. A konzervatív városvédők azzal kérdőjelezték meg az építmény létjogosultságát, hogy a fő közlekedési útvonalra, a Canal Grandéra pont elég három híd. Aztán a helyiek és a turistahadak rögvest megkedvelték a Calatrava által a Santa Lucia pályaudvar és az autóparkolóknak is helyet adó Piazzale Roma között rajzolt ívet. „Kezdetben a párizsiak sem voltak elégedettek az 1889-ben átadott Eiffel-toronnyal, ma viszont már jelkép. Pár évtizeden belül ez a híd is azzá válik majd” – jövendölte optimistán a tavaly őszi átadóünnepség után Salvatore Vento, Velence hídügyi tanácsosa.
A gyaloghíd-építészet a hívői szerint a metropolisok esztétikai színvonalát jelentősen emelő művészi attrakció is. Ebbe a sorba tartozik például a két ausztrál építész, Robert Owen és Denton Corker Marshall közös tervei alapján öt évvel ezelőtt Melbourne belvárosában épült futurisztikus – pókhálóból szőtt alagutat formázó – biciklis- és gyaloghíd. Az iraki születésű brit Zaha Hadid pedig űrállomásszerű, többszintes, fedett pavilonhidat álmodott (és valósított meg) a spanyolországi Zaragozában tartott 2008-as világkiállítás területére (HVG, 2008. július 26.).
A Hidak a Boldoguláshoz nevű, az ezredfordulón alapított nemzetközi mozgalom viszont máshonnan közelít a nyugati kultúrkörben urbanisztikai disputákat szító építészeti kérdéshez. Ken Frantz amerikai építési nagyvállalkozó a legszegényebb afrikai, ázsiai és dél-amerikai országokban kezdeményezte az ottani építészeti tradíciókhoz igazodó gyaloghidak építését együtt a helyiekkel. Bolíviában és Peruban például függő-, Kenyában és Etiópiában viszont kőhidakat építenek, illetve állítanak helyre eredeti állapotukban. Jelenleg a világ 17 elmaradott országában zajlik effajta, a szegénységet enyhítő humanitárius utászmunka – válaszolt a HVG kérdésére elektronikus levélben a mozgalomalapító Frantz, aki nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a vasbeton- vagy flaszterkultúrát senkire se kényszerítsék rá.