szerző:
HVG

A nagyvárosokat élhetőbbé tevő gyaloghidak nemzetközi divatja Magyarországra is begyűrűzött – legalábbis már nemcsak építészeti, de politikai fórumokon is beszélnek róluk.

Az építészeti korszellemre is ráérzett a kormányzati szerepre készülő magyar ellenzék vezére, amikor egy múlt heti lapinterjújában egy közeljövőben Budapesten felépítendő dunai gyaloghidat vizionált. A kampánylózungnak sem utolsó ígéret jól idomul a világszerte reneszánszát élő városépítészeti irányzathoz. Az októberi Építészet Hónapja 2009 fesztivál záróankétját is ezeknek a járókelők, valamint a biciklisták számára készített, vizeket, tereket átívelő építményeknek szentelték. A világszerte a gyaloghidak pápájaként emlegetett, Franciaországban élő osztrák Dietmar Feichtinger építész a múlt héten a budapesti Francia Intézetben rendezett szeánszon villantotta fel eddigi életművét, köztük a németországi Weil am Rhein és a franciaországi Huningue városkák Rajna-főtereit összekötő átkelőt. A legtöbb szó mégis a lágy – a szaksajtó szerint kifejezetten nőies – vonalaival Párizs és tervezője egyik legújabb büszkeségéről, a Nemzeti Könyvtár tömbjét és a Bercy parkot a Szajna fölött összekötő, 304 méter hosszú Simone de Beauvoir gyaloghídról esett. A háromesztendős, köztes alátámasztás nélküli karcsú szerkezet eklatáns példája annak, hogy a 21. századi urbanisták miért preferálják a gyaloghidakat.

HVG

Az átkelők múltjáról az esten előadást tartó Bojár Iván András művészettörténész, az Octogon című szakhavilap főszerkesztője is némiképp hazabeszélt, hiszen már másfél évtizede bombázza az illetékeseket a pesti Vigadót és a budai Várkertbazárt összekötő, füvesített, a híd testében üzleteket, kávézókat sorakoztató gyalogátjáró tervével. Mindeddig nem talált meghallgatásra, pedig három éve városarculati tanácsnokként maga is tagja lett a városházi gépezetnek. Az efféle városi látványosságok hívei a gyaloghidak archetípusának számító firenzei Ponte Vecchióval, illetve a prágai Károly híddal példálóznak. Az előbbi az Arno, az utóbbi a Moldva által szétválasztott belvárosokat teszi járműmentesen „besétálhatóvá”. Igaz, a 14. századi firenzei öreg hidat szinte kezdettől gyalogjáróként használták, a prágai patinás kőépítmény viszont csak a gépkocsiforgalom 1960-as évekbeli kitiltása után lett korzó az Óváros és túlpartja között. Ugyanilyenformán alakították sétahíddá nemrég Madrid belvárosában, a Manzanares folyót átívelő 18. századi – a hortobágyihoz hasonlóan ugyancsak kilenclyukú – Puente de Toledót, miután a folyó alatt elkészült az új M–30-as autópálya.

„A nagy hidak ma már egyértelműen az autós és a tömegközlekedést szolgálják, egyre kevesebb rajtuk a járókelő. A kizárólag gyalogos célokra épült hidakra már csak a városok élhetőbbé tétele miatt is égető szükség van” – érvel Keith Brownlie a Gyaloghíd-tervezési kalauz című, három évvel ezelőtt angol nyelven megjelent kötete előszavában. Nem így látták még ezt egy évtizede a divatot teremtő londoni Millenium híd ellenzői, akik szerint semmi szükség nem volt arra, hogy a Szent Pál-székesegyháztól egy lendülettel át lehessen sétálni a Tate Modernig. Ám miután sikerült a 2000-es átadás után a Temze feletti széltől vészesen berezonáló híd műszaki problémáit megoldani, a publikum pedig birtokába vehette az építményt, a tamáskodók hangja elhalkult. Ugyanez történt a spanyol származású Santiago Calatrava sztárépítész által Velencébe tervezett híddal is. A konzervatív városvédők azzal kérdőjelezték meg az építmény létjogosultságát, hogy a fő közlekedési útvonalra, a Canal Grandéra pont elég három híd. Aztán a helyiek és a turistahadak rögvest megkedvelték a Calatrava által a Santa Lucia pályaudvar és az autóparkolóknak is helyet adó Piazzale Roma között rajzolt ívet. „Kezdetben a párizsiak sem voltak elégedettek az 1889-ben átadott Eiffel-toronnyal, ma viszont már jelkép. Pár évtizeden belül ez a híd is azzá válik majd” – jövendölte optimistán a tavaly őszi átadóünnepség után Salvatore Vento, Velence hídügyi tanácsosa.

A gyaloghíd-építészet a hívői szerint a metropolisok esztétikai színvonalát jelentősen emelő művészi attrakció is. Ebbe a sorba tartozik például a két ausztrál építész, Robert Owen és Denton Corker Marshall közös tervei alapján öt évvel ezelőtt Melbourne belvárosában épült futurisztikus – pókhálóból szőtt alagutat formázó – biciklis- és gyaloghíd. Az iraki születésű brit Zaha Hadid pedig űrállomásszerű, többszintes, fedett pavilonhidat álmodott (és valósított meg) a spanyolországi Zaragozában tartott 2008-as világkiállítás területére (HVG, 2008. július 26.).

A Hidak a Boldoguláshoz nevű, az ezredfordulón alapított nemzetközi mozgalom viszont máshonnan közelít a nyugati kultúrkörben urbanisztikai disputákat szító építészeti kérdéshez. Ken Frantz amerikai építési nagyvállalkozó a legszegényebb afrikai, ázsiai és dél-amerikai országokban kezdeményezte az ottani építészeti tradíciókhoz igazodó gyaloghidak építését együtt a helyiekkel. Bolíviában és Peruban például függő-, Kenyában és Etiópiában viszont kőhidakat építenek, illetve állítanak helyre eredeti állapotukban. Jelenleg a világ 17 elmaradott országában zajlik effajta, a szegénységet enyhítő humanitárius utászmunka – válaszolt a HVG kérdésére elektronikus levélben a mozgalomalapító Frantz, aki nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a vasbeton- vagy flaszterkultúrát senkire se kényszerítsék rá.

VAJNA TAMÁS

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Fia született a meleg szerb miniszterelnöknek

Fia született a meleg szerb miniszterelnöknek

Elbocsátotta Jaksity Katát az ATV

Elbocsátotta Jaksity Katát az ATV

Bele lehet nézni Michael Jackson állítólagos áldozatainak gyomorforgató interjúiba

Bele lehet nézni Michael Jackson állítólagos áldozatainak gyomorforgató interjúiba

Ritka lelet került elő a dinoszauruszról, melynek mindössze 2 centis talpa volt

Ritka lelet került elő a dinoszauruszról, melynek mindössze 2 centis talpa volt

Így is lehet: fejenként 1,5 millió forintot is kaphatnak Bécsben azok, akik tanfolyamra mennének

Így is lehet: fejenként 1,5 millió forintot is kaphatnak Bécsben azok, akik tanfolyamra mennének

Timmermans a Monty Python abszurdjához hasonlította a kormány legújabb kampányát

Timmermans a Monty Python abszurdjához hasonlította a kormány legújabb kampányát