A magyar kormány egyelőre húzódozik, a Malév Rt. ellenben eleget tenne az Egyesült Államok kérésének, hogy egyes, az USA-ba induló menetrend szerinti járataira úgynevezett légimarsallok vigyázzanak. A fedélzeten szolgálatot teljesítő terrorelhárítók esetleges jelenléte több jogi aggályt is felvet.

Elvileg bármelyik menetrend szerinti Malév-gépet visszafordíthatja az Egyesült Államok szövetségi légügyi hatósága: egy tavaly év vége óta hatályos amerikai rendelet szerint, amennyiben Washington előzetesen kéri, az USA légterét használó nemzetközi járatok csak akkor léphetnek be az országba, ha a fedélzeten úgynevezett légimarsall vigyázza a rendet. Mindezt a fokozottnak vélt terrorveszéllyel indokolták. A tájékoztatás nem diplomáciai úton érkezett Budapestre, a légügyi hatóság - miként a világ más légitársaságait - közvetlenül a Malév Rt.-t értesítette. A cégnél hivatalosan csak annyit mondtak a HVG-nek: folyamatosan egyeztetnek a légitársaság szakmai felügyeletét ellátó Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal (GKM), illetve az Országos Rendőr-főkapitánysággal (ORFK), amelyhez az úgynevezett készenléti rendőrség - közhasznú elnevezéssel a kommandó -, a terrorelhárítók "munkahelye" tartozik.

A szűkszavú hivatalos nyilatkozatok - a GKM szerint a marsallkérdés a Malév Rt. belügye, míg az ORFK a kiforratlan elképzelésekre hivatkozva hárította el a HVG érdeklődését - hátterében értesüléseink szerint kormányzati bizonytalanság húzódik meg. "Több a kár, mint a haszon" - nyilatkoztak inkognitót kérő kormányzati szakértők, akik azt tartják, előnyösebb, ha fel sem száll az a gép, amellyel kapcsolatban "marsalligényt" alátámasztó hírszerzési információk érkeznek. A biztonság - állítják - amúgy is a földön dől el: a titkosszolgálatok segítségével ki kell szűrni az utaslistáról a terroristagyanús személyeket, a beszálláskor pedig a bűncselekmény eszközéül felhasználható tárgyakat. Arról nem is beszélve, hogy - hangsúlyozzák a marsallügyben a jelek szerint időhúzó politikát folytató kormányzati berkekben - minden, nagy hírveréssel járó fokozott biztonsági intézkedés vonzza az őrülteket, az általuk okozott többletmunka pedig éppen a valós veszély elhárítását nehezíti.

Akadnak anyagi természetű fenntartások is. Az amerikaiak tájékoztatásából az derül ki: a marsallok jelenlétének költségeit maguk a légitársaságok fedezik, az USA ehhez egy centtel sem járul hozzá. A napokban takarékossági intézkedéseket bejelentő Malév Rt. vezetői úgy érvelnek, mivel a terrorizmus elleni küzdelem állami feladat, a számlát a költségvetésnek kell állnia, a kormányzat azonban, legalábbis egyelőre, hallani sem akar a pluszkiadásról. A marsallok költsége nem kevés: ugyanazt az ellátást (élelem, szállás) kell kapniuk, mint a gép személyzetének, miközben elfoglalnak egy helyet a gépen, tehát bevételkieséssel is számolni kell (a Malév New York-i járatán az első osztályú jegy illeték nélkül 629 ezer forintba, a turistajegy 136 ezerbe kerül). Az ORFK pedig - legalábbis a jelenlegi elgondolások szerint - kifizettetné a "kölcsönadott" kommandós napidíját is a Malévvel. Mindez együtt alkalmanként akár milliókra rúghat.

A Malév Rt. ennek ellenére nem mondana le az USA-ba induló járatáról (a magyar légitársaság csak New Yorkba indít és onnan fogad gépet), amely szinte valamennyi esetben telt házzal üzemel. "Egy SAS megteheti, hogy nem megy Amerikába, mi nem" - utalnak a légitársaságnál arra, több európai ország, köztük a skandináv államok közölték, nem ültetnek marsallokat a fedélzetre, inkább nem használják az USA légterét (lásd Utasnak álcázva című írásunkat). A kormányzati riposzt minderre: a Malév Rt. a marsalligénytől függetlenül is fontolgatta már tengerentúli járatai ritkítását, az pedig, hogy egy járat jól kihasznált, nem feltétlenül jelent nyereséget.

Megfigyelők mindezen aggályok ellenére valószínűsítik, hogy Budapest végül mégis beadja a derekát. Legalábbis erre enged következtetni, hogy a színfalak mögött gőzerővel folynak a tárgyalások a Malév Rt. és az ORFK között a részletekről. Egyebek mellett arról, hány marsall is üljön a gépen. A Malév New York-i járata 184 utas szállítására alkalmas Boeing- 767-es, amelynek fedélzete három elhatárolt területre oszlik. A HVG értesülései szerint a szakértők - a Malév biztonsági emberei és a rendőrök - úgy vélik, biztonsági szempontból helyiségenként legkevesebb egy-egy, vagyis három marsall utaztatásának volna értelme.

Arról azonban, úgy tudni, komoly viták folynak a légitársaság és a készenléti rendőrség között, a marsall milyen fegyvert vihet magával a fedélzetre. A Malév Rt. biztonsági szakemberei lőfegyvert semmiképpen sem engednének fel a gépre. Nem csupán azért, mert csaknem kétszáz polgári személy tartózkodik a fedélzeten, hanem elsősorban amiatt, mert utazómagasságban egy golyó ütötte sérülés - a nyomáskülönbség miatt - akár tömegszerencsétlenséghez is vezethet. A kommandósok felettesei ezzel szemben egyrészt a terrorelhárítók profi kiképzésével érvelnek, másrészt pedig az izraeli példát hozzák fel: valamennyi nemzetközi járatán légimarsallokat alkalmazó El Al légitársaság gépein szolgálatot teljesítő elhárítók gumilövedékekkel remélik elkerülni a katasztrófát. A Malév Rt. azonban lőfegyverügyben nem alkuszik - mondják a cégnél, érvként felhozva azt is: a kommandós adott esetben le is fegyverezhető. A magyar marsallok így vélhetően izomerejükre, ügyességükre, szúrószerszámokra és gázalapú támadóeszközökre támaszkodhatnak majd - bár ezt hivatalosan nem fogják közölni, ahogy azt sem, mennyien szállnak fel és melyik járatra.

Meg kell állapodniuk az érintetteknek a főhatóságról is. A nemzetközi gyakorlat értelmében a légi járművek fedélzetén a kapitány a "főnök" - büntetőjogi értelemben is. Ő jogosult fellépni a rendbontókkal szemben, illetve ő utasíthatja "nyomozásra", kényszerintézkedések alkalmazására a beosztottait, egészen addig, amíg a gép le nem száll. Ebbe a hierarchiába csöppenne bele a rendőri kötelékbe tartozó légimarsall, akit viszont beosztásánál fogva csak a saját felettese utasíthat.

A légimarsalli intézmény meghonosítása mellett érvelők szerint a látszólagos ellentmondás éles helyzetben nem jelenthet gondot, annál kevésbé, mivel gépeltérítés esetében például a kapitány akadályoztatva van jogai (és munkája) gyakorlásában. Miután a marsall leszerelte a támadót, a kapitánnyal közösen döntenek a további teendőkről - vázolják a reményeik szerint be nem következő jövőt a szakemberek.

Akik inkább vezényelnének légimarsallokat a Malév-gépekre, mintsem hogy felvállalják a konfliktust az amerikaiakkal, azt is hangsúlyozzák: az USA hivatalainak minden egyes kérését külön esetként kezelik majd. Így nyilván lesz példa arra, hogy eleget téve a felhívásnak egy vagy több marsallt ültetnek a gépre, ahogyan előfordulhat az is, hogy biztonsági megfontolásból inkább törlik a járatot.

RÁDI ANTÓNIA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Társadalom

Amerikai marsallok

Amerikában nem Tito vagy Vorosilov jut az emberek eszébe a marsall szóról, hanem a westernfilmek magányos hőse, aki...

Theresa May megmenekült: elbukott a bizalmatlansági indítvány

Theresa May megmenekült: elbukott a bizalmatlansági indítvány

Letartóztatásban maradnak a badacsonyi borászgyilkosság gyanúsítottjai

Letartóztatásban maradnak a badacsonyi borászgyilkosság gyanúsítottjai

Blikk: A Honvédkórházban folytatja a kardiológiai intézetből kirúgott szívsebész

Blikk: A Honvédkórházban folytatja a kardiológiai intézetből kirúgott szívsebész

Bayer kifizeti, de bocsánatot nem kér Hadházytól

Bayer kifizeti, de bocsánatot nem kér Hadházytól

Azt hitte, a menopauza miatt hízik, aztán kioperáltak belőle egy húszkilós tumort

Azt hitte, a menopauza miatt hízik, aztán kioperáltak belőle egy húszkilós tumort

Több mint száz író áll ki a szombaton demonstrálók mellett

Több mint száz író áll ki a szombaton demonstrálók mellett