Amerikában nem Tito vagy Vorosilov jut az emberek eszébe a marsall szóról, hanem a westernfilmek magányos hőse, aki...

Amerikában nem Tito vagy Vorosilov jut az emberek eszébe a marsall szóról, hanem a westernfilmek magányos hőse, aki bárhonnan előkeríti és a bíróságra szállítja a legelvetemültebb gazfickókat is. A törvényhatóságok megbízásából rendőri feladatokat ellátó intézmény ma is létezik, a repülőgépeken szolgálatot teljesítő szövetségi légizsandárok - amerikai kifejezéssel: federal air marshals - azonban nem az elnök által kinevezett 95 marsall, hanem a 2001. szeptember 11-e után létrehozott Belbiztonsági Minisztérium felügyelete alá tartoznak. De a szövetségi légizsandárok intézményét nem az al-Kaida akciójára való válasz szülte, utasnak álcázott fegyveres őrök már a hatvanas években is teljesítettek szolgálatot amerikai légijáratokon, igaz, a New York-i tornyok lerombolásának idején már csak összesen 33-an voltak. Ma több ezer légizsandár van az állományban, több tízezer járaton bukkanhatnak föl - a pontos számokat biztonsági okokra hivatkozva nem közlik.

Összességében mindenesetre békés kép bontakozik ki a légizsandárok 2001 szeptemberét követő első kétéves ténykedéséről készült kongresszusi jelentésből. A 2083 regisztrált incidens során mindössze három alkalommal kapták elő fegyverüket az álcázott zsaruk, és nem szól róla a jelentés, hogy egyszer is lőttek volna. Erőszakot 16-szor alkalmaztak, és 28 letartóztatást foganatosítottak. Mindössze 19 olyan eset fordult elő, hogy valamelyik utas szóban fenyegetőzött vagy fenyegetően lépett föl, és négy alkalommal "gyanúsan babrálták" a repülőgép berendezéseit. Maguk a légizsaruk a jelek szerint kevésbé tudtak uralkodni magukon, mint az utasok: kilétük 113 alkalommal lepleződött le.

"Egészen biztos, hogy a légizsandárprogram növelte a repülés biztonságát Amerikában" - mondta a HVG-nek Jack Riley, a Rand kutatóintézet szakértője. Hozzátette, a programot körülvevő titokzatosság - nem lehet tudni, hányan vannak, mikor melyik járatra ültetik őket, van-e éppen fegyver náluk - csak növeli a hatékonyságot, feltéve persze, hogy a részleteket a terroristák sem ismerik. Riley szerint más biztonságnövelő intézkedésekkel kapcsolatban több aggály merülne föl. Az utasok rövid kiképzése a terroristákkal való bánásmódra például sokakat elriasztana a repüléstől, és nem biztos, hogy frissen szerzett tudásukat a bajba kerültek alkalmazni is tudnák. Azok a főként európai légitársaságok pedig, amelyek most azt mondják, hogy a legcsekélyebb konkrét veszély esetén inkább törlik a járatot, semhogy fegyveres őrt engedjenek a gépre, Riley szerint be fogják látni, hogy a bizonytalan járatindítás óriási hátrányt jelent az utasokért folyó versenyben.

Egyébként még meg sem emésztette a világ a légizsandárok telepítésére vonatkozó igényt, az amerikai hatóságok máris újabb harci feladattal álltak elő. Ezúttal arra akarják rávenni a külföldi légitársaságokat is, hogy valamennyi, az USA-t érintő járatuk minden utasára vonatkozó összes adatukat bocsássák a most kiépülő átfogó amerikai számítógépes biztonsági rendszer rendelkezésére.

RÉTI PÁL / WASHINGTON

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Társadalom

Kényszerfelszállás

A magyar kormány egyelőre húzódozik, a Malév Rt. ellenben eleget tenne az Egyesült Államok kérésének, hogy egyes, az USA-ba induló menetrend szerinti járataira úgynevezett légimarsallok vigyázzanak. A fedélzeten szolgálatot teljesítő terrorelhárítók esetleges jelenléte több jogi aggályt is felvet.

Kézi-vb: Matics szerint a szerencse nagyon hiányzik

Kézi-vb: Matics szerint a szerencse nagyon hiányzik

Fotók: Több ezren kísérték a meggyilkolt lengyel polgármester koporsóját

Fotók: Több ezren kísérték a meggyilkolt lengyel polgármester koporsóját

Brutális sor áll a Corvin Mozi előtt, mindenki széket akar venni – fotó!

Brutális sor áll a Corvin Mozi előtt, mindenki széket akar venni – fotó!

Csunderlik Péter: A száműzött Károlyi

Csunderlik Péter: A száműzött Károlyi

Kezdd az új évet eredményesen: Így kérj fizetésemelést 11 lépésben

Kezdd az új évet eredményesen: Így kérj fizetésemelést 11 lépésben

Budapest helyett a Lánchidat blokkolták és Bayer Zsolt "bajszát" rángatták a tüntetők

Budapest helyett a Lánchidat blokkolták és Bayer Zsolt "bajszát" rángatták a tüntetők