A második út után unalmassá válik a munka.

A második út után unalmassá válik a munka. Nagyon kell igyekezni, hogy észrevétlen maradj, nem ihatsz alkoholt, még csak el sem bóbiskolhatsz, mindig ébernek kell lenned - így jellemezte munkáját a Daily Telegraph londoni napilapban Jack Twiggs, aki évekig dolgozott fegyveres repülőgép-kísérőként. Bizonyos légitársaságoknál ugyanis régóta létezik ilyen beosztás, az izraeli El Al például több mint három évtizede alkalmaz járatain civil ruhás légi biztonsági őröket, akiket többnyire a hadsereg elitalakulatainak volt katonáiból toboroznak. Általában párban dolgoznak, kilétüket csak a személyzet tagjai ismerik, ülésükbe különleges kommunikációs rendszer van beépítve, ezzel baj esetén figyelmeztetik a pilótákat. Az izraeli légizsaruk már többször bizonyíthatták élesben is szakértelmüket: 2002 novemberében például egy Tel-Aviv-Isztambul járaton tettek ártalmatlanná egy késsel fenyegetőző utast.

Légi biztonsági szolgálat több más országban is működik, igaz, többnyire csak egyes, veszélynek leginkább kitett járatokon. Vannak fegyveres kísérők például a Lufthansa interkontinentális útvonalon közlekedő gépein, Kanadában pedig a New York-i és a washingtoni merényletek után, 2001 októberében indult be az a program, amelynek keretében előbb - az amerikai hatóságok kérésére - a washingtoni Reagan repülőtérre induló gépekre, majd más belföldi és nemzetközi járatokra is telepítettek őröket. Az Amerika elleni terrorakciók nyomán Ausztráliában is megerősítették az óvintézkedéseket: néhány belföldi járaton megjelentek a fegyveres biztonsági emberek, most karácsonykor pedig bejelentették, hogy az iszlám szélsőségesek egyik célpontjának tartott Szingapúrba is csak így őrzött gépeket indítanak, és az amerikai járatokra is kiterjeszthetik ezt a rendszert. A Singapore Airlines tavaly augusztus óta foglalkoztat bizonyos útvonalakon "égi zsarukat", Franciaország is megtette az előkészületeket erre, Pekingben pedig éppen egy éve közölték, hogy 2 ezer rendőr különleges kiképzést kap a légi szolgálat ellátására.

A brit kormánynak is a washingtoni bejelentés adta meg az utolsó lökést ahhoz, hogy megtegye az amúgy már egy esztendeje halogatott lépést. Ehhez meg kell győznie a 9200 brit polgári pilóta több mint 85 százalékát képviselő szakszervezetet, amely előbb határozottan ellenezte a tervet, majd szigorú feltételeket támasztott. Alistair Darling közlekedési miniszternek a múlt héten sikerült némiképp lecsitítani a kedélyeket, amikor ígéretet tett egyebek közt arra, hogy komoly veszély esetén még fegyveres őrrel sem engednek felszállni repülőgépet, és a fedélzeten továbbra is a kapitány marad az úr.

Az amerikai kérés ellenére sem engednek fegyvert a repülőgépekre a dán, svéd és portugál hatóságok. Lisszabonban bejelentették, inkább nem indítják el a terrorakciók veszélyének kitett gépeket. Hasonló közleményt hozott nyilvánosságra a második legnagyobb európai utazási iroda chartertársasága, a német Lufthansa és a Karstadt-Quelle áruház-birodalom tulajdonában lévő Thomas Cook Airlines is, és egyelőre nem adta be a derekát az Atlantába és New Yorkba heti 28 járatot indító dél-afrikai SAA légitársaság sem.

POÓR CSABA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Társadalom

Kényszerfelszállás

A magyar kormány egyelőre húzódozik, a Malév Rt. ellenben eleget tenne az Egyesült Államok kérésének, hogy egyes, az USA-ba induló menetrend szerinti járataira úgynevezett légimarsallok vigyázzanak. A fedélzeten szolgálatot teljesítő terrorelhárítók esetleges jelenléte több jogi aggályt is felvet.

Babos Tímea egyesben kiesett Melbourne-ben

Babos Tímea egyesben kiesett Melbourne-ben

Tele van szeméttel a szelektív kukák környéke Dunaújvárosban

Tele van szeméttel a szelektív kukák környéke Dunaújvárosban

Ahol annyi a kísértés

Ahol annyi a kísértés

Dal született a veronai áldozatok emlékére

Dal született a veronai áldozatok emlékére

Apró méregzsák: 300+ lóerővel támad az új BMW X2 M35i

Apró méregzsák: 300+ lóerővel támad az új BMW X2 M35i

"Ez kivégzés volt" – címlapokon a történelmi Brexit-szavazás

"Ez kivégzés volt" – címlapokon a történelmi Brexit-szavazás