Összetűzésbe került az Országos Rádió és Televízió Testület elnökválasztása ügyében jelölésre jogosult két közjogi méltóság, a változatlanságot szorgalmazó államfő és a posztra saját tanácsadóját favorizáló miniszterelnök. Közben a köztévétől a Ragáts-érában kötöttekhez hasonló előnytelen szerződések kerülnek elő.

Lapzártánk után találkozik Mádl Ferenc köztársasági elnök és Medgyessy Péter miniszterelnök, hogy egyeztessék álláspontjukat, kit jelölnek az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) elnökének. A jelenlegi elnök, Hajdú István mandátuma február végén jár le, utódát az Országgyűlés választja a két közjogi méltóság közös jelölése alapján. A tervezett egyeztetést szokatlanul sarkos hangvételű polémia előzte meg a múlt hét második felében.

Miközben a sajtóban kiszivárgott, Medgyessy kiket látna szívesen a médiahatóság élén - elsősorban saját tanácsadóját, Kavas Istvánt, a Magyar RTL Rt. volt vezérigazgatóját, vagy Pócsik Ilonát, a Magyar Televízió Rt. (MTV), majd a Tv2 volt kereskedelmi igazgatóját, esetleg Szíjj Judit médiajogászt, illetve Wisinger Istvánt, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének elnökét -, Mádl a kormányfőnek címzett, utóbb tartalmában közleményben nyilvánosságra hozott levélben állt ki Hajdú mellett. Az ORTT-elnököt az államfő "nagy vezetői tapasztalata", "kiemelkedő szakismeretei" s a "vállalt klasszikus baloldalisága" ellenére tanúsított "pártatlansága" miatt tartja érdemesnek a tisztségre; leváltása Mádl szerint "nehezen volna indokolható". Medgyessy minderre a kormányszóvivő útján reagálva annyit közölt, hétfői évértékelő parlamenti beszéde után személyes találkozót kezdeményez az államfőnél, ahol egyebek mellett egyeztetnek az ORTT-elnök-jelölésről is.

Hajdú tavalyi megválasztása (elődje, Körmendy-Ékes Judit mandátuma letöltése előtt lemondott) sem ment minden vita nélkül, s úgy tűnt, a Mádlnak akkor engedő Medgyessy az MSZP elgondolásait is figyelmen kívül hagyta (HVG, 2003. március 1.). Az egykori budapesti MSZMP-titkár, később két turnusban is a közrádiót elnöklő Hajdúval elsősorban azért voltak elégedetlenek szocialista berkekben, mert második, 1996-2000 közötti rádióelnöksége idején szerintük túlzott teret engedett a szélsőjobboldali hangütéseknek, továbbá nem feküdt keresztbe Orbán Viktor volt miniszterelnök "szokásos" szerda reggeli rádiós interjúinak. Az MSZP médiapolitikusai akkoriban az ORTT szocialista delegáltját, Ladvánszky Györgyöt szánták a médiahatóság élére, akinek a neve ma már nem is szerepel a lehetséges elnökjelöltek között.

A jelenleg Medgyessy favoritjának tűnő Kavas médiapiaci karrierjét a kilencvenes évek második felében az Expressz Kiadó Rt. ügyvezetőjeként kezdte - korábban több belkereskedelmi cégben vállalt tisztséget -, majd társtulajdonos volt az 1997-ben felszámolt bukmékeriroda-üzemeltető cégben, a Tuti Tipp Kft.-ben. A kormányfő második számú pártfogoltja, Szíjj Judit - a kormányváltás óta az Antenna Hungária Rt. felügyelőbizottsági tagja - 2000-től kamatoztatja ismereteit a még az Orbán-kormány igazságügy-minisztere által kinevezett szerzői jogi szakértői testület internetes és médiajogi szakbizottságában. Az MSZP vezető médiapolitikusai mindazonáltal Medgyessy "bármelyik" jelöltjét elfogadhatónak vélik, nem adják viszont az áldásukat Hajdú újraválasztásához, ahogyan a kiszivárgott hírek szerint az SZDSZ is ellene voksolna.

Miközben úgy tűnik, a nagyobbik kormánypárt szabad kezet ad a miniszterelnöknek az ORTT-vel kapcsolatos alkuban, az ellenzéki Fidesz-MPSZ erősít. Eddigi kompromisszumkész delegáltját, például a Tilos Rádió elnémítása (HVG, 2004. január 31.) ügyében tartózkodó Erdős Zsuzsannát a párt lecseréli a harcos megnyilatkozásairól ismert Szalai Annamáriára. Ő az MTI-nek nyilatkozva rögvest az ORTT feladatai között említette a "véleménymonopóliumok lebontását", s annyira komolyan veszi leendő feladatát, hogy kész lemondani listás országgyűlési mandátumáról is (az MSZP, az MDF és az SZDSZ viszont kitartani látszik jelenlegi ORTT-delegáltjai mellett).

Amíg a médiapolitikusokat leköti az ORTT-újraválasztás, a köztévében mintha egyre zavarosabb lenne a helyzet. Még el sem csendesedett a Ragáts Imre, a Magyar Televízió Rt. (MTV) lemondott elnöke által kötött megkérdőjelezhető szerződések körüli vihar (HVG, 2003. december 20.), egyre-másra szivárognak ki olyan adatok, amelyek alapján feltételezhető, utóda, Pinke György ügyvezető alelnök is hasonló szellemben köt kontraktusokat. A HVG értesülései szerint például Pinke az MTV-ben kötelező belső jóváhagyási eljárást megkerülve február 6-án tanácsadási szerződést kötött az MTV-elnökségre aspiráló Szenes Andrea korábbi alelnök családi cégével, a Szenes Művészeti Kft.-vel (SZM). A szerződés - amely szerint az SZM havi nettó félmillió forintot kap az MTV-től - a felek 2003. július 9-étől tartó szóbeli megállapodásának írásba foglalása, vagyis visszamenőleges hatállyal köttetett, igaz, a felek azt is kikötötték, 2004. február 15-e után már nem tartanak igényt az SZM tanácsaira. Amelyeket egyébként a "speciális szakismeretekkel rendelkező" tagnak, Szenes Andreának kellett adnia, aki cserébe jogosult volt igénybe venni az MTV infrastruktúráját. Vagyis utólag legalizálták, hogy a hivatalosan egy éve nem MTV-alkalmazott Szenes irodát működtessen a köztévé épületében, miközben édesapját, a szintén SZM-tag Szenes Iván zenészt is kárpótolják a köztévéből eltűnt, Nem csak a húszéveseké a világ című műsorért - kommentálták a HVG-nek a történteket a szerződés ismerői.

Az SZM-nél kitartanak amellett, hogy a cég valós munkát végzett. Egy vonatkozásban ez mindenképpen így van: a szerződés szerint a kft-nek egyebek mellett a női célcsoport számára vonzóbb MTV-kép kialakításában kellett segédkeznie. Ebben az ügyben pedig Szenes Andrea megtett minden tőle telhetőt: a hírek szerint minden követ megmozgatott egy MTV-s női talkshow érdekében, a köztévé "Mónika-showja" végül Rangos Katalin programigazgató ellenállásán bukott meg. A "női vonal" mellett a megállapodás szerint Szenesék feladata volt az MTV nemzetközi kapcsolatainak fejlesztése, illetve kommunikációs programjának erősítése, noha mindkét területre külön igazgatóság vigyáz.

Pinke készítette elő azt - az MTV Közalapítvány kuratóriumi elnökségének vétóján utóbb megbukott, a hétfői Népszabadság által ismertetett - szerződéstervezetet, amely szerint az MTV évente mintegy 450 millió forintot juttatna a Pax Tv-nek. Az egyébként mérhetetlenül alacsony nézettségű, a háztartások kevesebb mint 14 százalékában fogható adó Ferenczy Károly erdélyi vállalkozóé, aki Verestóy Attila RMDSZ-szenátor sógora (HVG, 2002. október 11.). Úgy tudni, Pinke nem önszántából szorgalmazta a támogatást: MSZP-s berkekben már korábban a szerződés megkötésére agitálták az időközben távozott Ragátsot. Az a tanácsadói szerződés viszont már egyértelműen a jelenlegi ügyvezető alelnökhöz köthető, amit a köztévé jelenlegi első embere még MTV-alelnökként jegyzett, és amelynek értelmében Pinkéék családi cégénél, a Bankhíd Kft.-nél cseng a kassza. Igaz, miután az ügy a múlt héten kipattant, Pinke fb-vizsgálatot kért önmaga ellen.

RÁDI ANTÓNIA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Társadalom

Főszerkesztői üzenet

Közvetlen munkatársait is meglepve a múlt héten lemondott Eötvös Pál, a Népszabadság elnök-főszerkesztője.

Társadalom

Állampolgári jogon?

Árpa Attila, az RTL Klub volt kreatív igazgatója megkockáztatta, hogy német állampolgárként pályázzon a Magyar...

Ónos eső miatt adtak ki riasztást

Ónos eső miatt adtak ki riasztást

Megkezdődött a sztrájk az Audiban

Megkezdődött a sztrájk az Audiban

A szuperhősöket legyőzte az ego

A szuperhősöket legyőzte az ego

Mészáros Lőrinc horvát csapata leigazolta Kleinheislert

Mészáros Lőrinc horvát csapata leigazolta Kleinheislert

Még a Ford Mustangból is lesz SUV, ráadásul elektromos

Még a Ford Mustangból is lesz SUV, ráadásul elektromos

Héthavi csúcsra drágult a forint pénteken

Héthavi csúcsra drágult a forint pénteken