Késéssel ugyan, de megkezdődött egy alkotmányos mulasztás jóvátétele: az adatvédelmi törvény módosításának a parlamentben most tárgyalt tervezete szerint némileg csökkenne a hatóságok titkolózási lehetősége; az úgynevezett belső anyagokat, valamint a közszereplők személyes adatainak egy részét is megismerhetőbbé kellene tenni.

"Szeretnék emlékeztetni arra ebben az összefüggésben, hogy az Orbán-kormány egyszerűbbnek tartotta a kormányülés jegyzőkönyveztetésének, illetve hangfelvételeinek megszüntetését, mintsem azt vállalta volna, hogy valamikor is nyilvánosságra kerüljenek az ott elhangzott, nevezhetjük döntés-előkészítő tevékenységnek, a nyomai." "Az állam nem biztosítja a közérdekű adatok nyilvánosságát, például a közpénzek elköltésének átláthatóságát. A nagy szemfényvesztés, a közpénzügyi államtitkárság (...) vezetője a rendőrkutya szívósságával kutatott közpénzekkel kapcsolatos visszaélések után, észre sem véve saját kormányának egyre kínosabb ügyeit." Mindkét hozzászólás a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló, közismert nevén adatvédelmi törvény (Avtv.) módosításának parlamenti vitájában hangzott el, az első Pető Iván (SZDSZ), a második Gyimesi József (Fidesz-MPSZ) szájából. A közelmúlt kormányzati "maszatolásait" felemlegető politikai szurkálódásokat az kapcsolja össze, hogy azokat a parlamenti ellenfelek az Avtv. tervezett módosításának támogatását indokolva fogalmazták meg.

Az eddigi törvényhozási vita azt mutatja, hogy a bizottsági üléseket személyesen is látogató Péterfalvi Attila adatvédelmi biztosnak sikerült négypárti konszenzust "összehoznia" (kétharmados törvényről lévén szó, az ellenzék legalább részleges támogatása elengedhetetlen). A tervezett változtatások főbb elemei, hogy az Alkotmánybíróság (AB) tavalyi határozatának (HVG, 2004. április 17.) megfelelően korlátoznák a hatósági döntés-előkészítő iratok titkosíthatóságát. Emellett a közfeladatokat ellátó személyeknek is az eddiginél szélesebb körben kellene "eltűrniük" a nyilvánosság érdeklődését, az elmúlt évtized technikai fejlődésére figyelemmel pedig a közérdekű információk igénylését interneten is meg lehetne tenni. Az interneten vagy más, elektronikus úton történő érdeklődés esetén - változik a törvény szóhasználata is, az alárendeltséget sugalló "kérelmező" helyére "igénylő" kerül - fontos, hogy az adatszolgáltató a közlést nem kötheti fő szabályként a személyazonosító adatok közléséhez, például számítógépes regisztrációhoz.

Az őt érő kritikák szerint sokkal inkább a személyes adatok védelmére, mintsem a közérdek vezérelte nyilvánosság erősítésére koncentráló Péterfalvi egy adatkezelési enyhítést maga javasolt. A hatályos szabályok szerint ugyanis személyes adatok továbbítása olyan államokba, amelyeket az Európai Unió nem deklarált "biztonságos adatkezelőnek", még az érintett beleegyezésével, saját kezdeményezésére is tilos. Jogszerűen ma nem lehetne elküldeni például Egyiptomba a szállást foglalni akaró magyar turisták adatait, vagy egy horvátországi magyar nyaralóvásárlást sem lehetne faxon, levélben előkészíteni; a jövőben viszont erre az érintett beleegyezésével mód lesz (ahogy ez sokszor most is gyakorlat).

Sokkal jelentősebb változtatásnak ígérkezik az, amire Pető és Gyimesi is utalt, hogy a különböző állami, önkormányzati döntéseket előkészítő iratok, elemzések, tanulmányok nem minősülhetnek automatikusan titkosnak, s még ha indokolt is védelmük a nyilvánosságtól, elzárásuk lehetséges leghosszabb időtartama az eddigi 20-ról 10 évre csökkenne. Az egyik legkülönlegesebb jogvita egy hasonló ügyben éppen az AB és egy civil jogvédő szervezet, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) között folyik: annak eldöntését kérik a bíróságtól, vajon a kábítószer-fogyasztással kapcsolatos, Hende Csaba (egykor MDF-es, most fideszes) képviselő, volt igazságügyi politikai államtitkár készítette beadvány a maga egészében megismerhető-e (első fokon az AB győzött).

A "közérdekből nyilvános adat" meghatározása is sok vitára adhat alkalmat, ez ugyanis kiterjed a közfeladatot ellátók e feladatkörével kapcsolatos személyes adataira is. A tervezett módosítás végképp eldönteni látszik - méghozzá a nyilvánosság javára - azt a kérdést, hogy például a közmédia-vezetők fizetése megismerhető-e, sőt az adatvédelmi biztos szerint további törvényalkotással tovább is lehetne lépni, az állami többségű cégek irányítóira kiterjesztve a kötelező átláthatóságot.

FAHIDI GERGELY

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Csoda Cincinattiban: nem Federer vagy Djokovics nyert

Csoda Cincinattiban: nem Federer vagy Djokovics nyert

Hadházyt igencsak kiakasztotta, ahogy Tiborcz életmentő készüléket adományoz a SOTE-nak

Hadházyt igencsak kiakasztotta, ahogy Tiborcz életmentő készüléket adományoz a SOTE-nak

Zsóri Dániel ollózása az év gólja lehet a FIFA-nál

Zsóri Dániel ollózása az év gólja lehet a FIFA-nál

Nem sikerül kihozni a Tátra egyik barlangjában rekedt két férfit

Nem sikerül kihozni a Tátra egyik barlangjában rekedt két férfit

Lánczi András, Stumpf István, Réthelyi Miklós is megkapta a Magyar Érdemrend kitüntetést

Lánczi András, Stumpf István, Réthelyi Miklós is megkapta a Magyar Érdemrend kitüntetést

Négy beteget agyonvert egy infúziós állvánnyal, kilencet megsebesített egy alkoholbeteg Romániában

Négy beteget agyonvert egy infúziós állvánnyal, kilencet megsebesített egy alkoholbeteg Romániában