1970.

1970. február 4-én a romániai Bihar-hegységben található Vigyázó csúcs mellett lezuhant a Tarom AN-24-es menetrendszerű repülőgépe. 20 ember halt meg, egyesek a becsapódástól, mások a hidegtől. Aurora Sinca, az egyik áldozat özvegye könyvet ír a tragikus sorsú járatról, adta hírül tavaly nyáron egy Kolozsváron megjelenő román nyelvű újság. A lap szerint a hatóságok a mentés azonnali megkezdése helyett három napra megtiltották a bejárást a zónába. A mentők nemcsak szétzúzott holttesteket találtak, hanem szinte érintetleneket is. A szerző férje például egészen enyhén sérült, a későbbi vizsgálat szerint gyakorlatilag fagyhalál okozta a vesztét. Az egyetlen túlélő, a nemrég Németországban elhunyt Sarkadi Sándor szerint a huszonegy utasból nyolc még élt a baleset után.

A vizsgálóbizottság következtetése szerint a gépet vezető Andrei Bratulescu, Ceausescu házipilótája volt a felelős, mivel a szinte nulla látótávolság ellenére sem vette fel a kapcsolatot az irányítótoronnyal. Azt hitte, már Nagyvárad közelében van, és leszállási manőverekbe kezdett. A gép végül egy sziklának ütközött.

Az egyetlen túlélő úgy menekült meg, hogy a szárny tövénél ült, és miután az leszakadt, kirepült a többméteres hóba. A roncs közelében lévő patakocska mentén indult el segítségért. A nap hátralevő részében és egész éjjel gyalogolt; másnap reggel, egy menedékház mellett találták meg. "Felfele. Patak. Repülő." Ennyit tudott kinyögni.

Sok évvel a baleset után három kereszt áll a helyszínen, amely a hozzátartozók zarándokhelye, de mások számára csak emléktárgyforrás. A repülőgépet az idelátogatók darabonként hordták el. Tíz évvel ezelőtt még megvolt a pilótafülke. A birkapásztorok használták esőbeállónak.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Társadalom

Légcsavar

Katasztrófaturizmus helyszíne lett a Hejce község melletti Borsó-hegy, ahol január végén lezuhant a szlovák légierő AN-24 típusú személyszállító repülőgépe. A baleset okainak kivizsgálása mellett a mentés körülményei is számos kérdést vetnek fel.

A Football Leaks fejét foghatták el Budapesten

A Football Leaks fejét foghatták el Budapesten

Babos-siker, Fucsovics-búcsú Melbourne-ben

Babos-siker, Fucsovics-búcsú Melbourne-ben

Az Iszlám Állam magára vállalta az oroszországi házrobbanást

Az Iszlám Állam magára vállalta az oroszországi házrobbanást

Kutyamamusz az új divat, ráadásul az állatokat is támogatja vele

Kutyamamusz az új divat, ráadásul az állatokat is támogatja vele

14,5 millió forintért szemléz ötéves brit tanulmányt a kormányközeli elemző friss cége

14,5 millió forintért szemléz ötéves brit tanulmányt a kormányközeli elemző friss cége

Börtönbe megy a volt francia főrendőr, kemény év vár rá

Börtönbe megy a volt francia főrendőr, kemény év vár rá