Érdekes hirdetést tettek közzé a "magyar mélyépítő társadalom" és az "adófizetők" nevében a közelmúltban az egyik napilapban. Szerzői azt bizonygatják, milyen jó volna nekünk, ha még a közeli EU-tagság előtt a hazai vállalkozói kör részére jó előre kiírnák az autópálya-tendereket, kizárva belőlük a külföldi résztvevőket. Az írás utolsó mondata azt sugallja, mintha a két halmaznak (az adófizetőkének és az útépítőkének) valamiféle közös érdekük volna. Holott az érdekek épp ellentétesek: a magyar adófizetők egyetlen érdeke, hogy az utak minél olcsóbban épüljenek meg (azonos minőségű munkát feltételezve), és teljesen mindegy, ki a kivitelező. A magyar útépítőknek pedig az a kizárólagos érdekük, hogy - a vadászterületet egymás között felosztva - minél nagyobb árat alkudjanak ki.

Az előző kormány idején még tiszta volt a helyzet: egyetlen cég kapott meg minden megbízást, monopoláron. Ez azóta azzal bonyolódott, hogy a jelenlegi kormány által kiírt tendereknél a résztvevők valószínűleg egymás között elosztották a meghirdetett munkákat, megegyezve az ajánlati árakban is. Legalábbis ez a gyanúja a Gazdasági Versenyhivatalnak. Hasonlóan gyanús a helyzet a nagy budapesti útépítési megbízásoknál: a látszat szintén az, hogy a nyertesek elosztották a munkákat egymás között - legalábbis a fővárosi ellenzék megfigyelései alapján.

Egy rendesen megversenyeztetett nagy projekten a nyertes már 3-4 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel beéri. Ha viszont valaki veszi a fáradságot, és a cégbíróságon belenéz a bevezetőben említett cégcsoport tagjainak a mérlegeibe, láthatja, hogy ennél többszörösen nagyobb nyereséget értek el, noha megrendeléseik zömét "versenyeztetéssel" nyerték. Az már csak hab a tortán, hogy a külföldi cégtulajdonosok rögtön haza is viszik a nyereségüket (ne felejtsük: ott dekonjunktúra van!). A hazai tulajdonú korábbi monopolcég szakalvállalkozójáról pedig ma már tudjuk, hogy tízmilliárdos extraprofitját Kulcsár Attila forgatta meg...

A kő, a gázolaj (és annak magas adója), a bitumen, az élőmunka mind-mind magyar, bárki legyen is a kivitelező. Teljesen mindegy a magyar adófizetőnek, hogy egy tisztességesen megversenyeztetett útépítés csekély nyeresége kinél landol, ha a vállalási ár legalább 20 százalékkal alacsonyabb egy nyílt, nemzetközi verseny esetén, mint az útépítők elitklubjának kívánságait teljesítve. Ez a lényeg! Mert ne felejtsük el: még a Horn-kormány idején egy portugál vállalat 30 százalékkal olcsóbban vitte el az M3-as autópálya felújítását a drágán ajánlkozó magyar cégek elől, most pedig egy szlovák vállalkozás nyert el jelentős útfelújítási munkákat Észak-Magyarországon, ugyanennyivel olcsóbban. Bár furcsaság most is akad. Nyilvánvaló ugyan, hogy a koncessziós építés drágább, mint az állami, és az is világossá vált, hogy előbb-utóbb az adófizetők fizetik meg a többletet - most például az M5-ös visszavásárlásával -, az M6-os-beruházás ismét koncesszióban készülne el. Soha nem tanulunk a hibáinkból?

Remélhetőleg nem lesz valósággá az a hirdetésben foglalt állítás, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. előrehozott tenderkiírásokkal gyámolítja a "hazai" útépítőket, kizárva a versenyből a külföldi cégeket. Mert az ország érdeke a sokszereplős, nyílt nemzetközi versenyeztetés - ami az összebeszélés lehetőségét is minimalizálja. És ez minden nagyobb állami beruházás esetében igaz.

BAUER PÉTER

(A szerző mérnök-közgazdász)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Űrben is termeszthető már bab

Űrben is termeszthető már bab

15 megyére adtak ki figyelmeztetést a viharos szél miatt

15 megyére adtak ki figyelmeztetést a viharos szél miatt

Szívómotoros V8-as őserő: itt az új Lexus RC F, félhet a BMW M4?

Szívómotoros V8-as őserő: itt az új Lexus RC F, félhet a BMW M4?

100 méter mély kútba zuhant egy kisfiú Spanyolországban

100 méter mély kútba zuhant egy kisfiú Spanyolországban

Letáborozott az MTVA épületében Szél Bernadett és Hadházy Ákos

Letáborozott az MTVA épületében Szél Bernadett és Hadházy Ákos

Kannibál lesz a cuki nyuszikból, ha túl nagy a hideg

Kannibál lesz a cuki nyuszikból, ha túl nagy a hideg