Kis magyar abszurd? A közbeszerzés állatorvosi lova? Vajon hogyan lehetne a legpontosabban minősíteni az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) által 600 fix traffipaxra kiírt és a minap elvetélt tendert, amelyet a nyáron három különböző (párt)színezetű cég nyert. Utóbbin manapság senki nem csodálkozik. Sejthető volt, hogy a második tenderfordulóba jutott nyolc cég közül a későbbi győztesek szépen levajazták egymás között és a döntéshozókkal az ország felosztását. Hogy más rendészeti és védelmi beszerzésekhez hasonlóan ez mekkora üzlet, azt jól érzékelteti: egy traffipax havi üzemeltetési díja az első ajánlatok szerint 500 ezer és 2 millió forint között változott – igaz, később 270 és 570 ezer közé csökkent. Pintér Sándor Civil Biztonsági Szolgálat Zrt.-je a közép-magyarországi régióban működtetni tervezett 145 darab műszerével – havi 270 ezerért, 3 év alatt – 1,4 milliárd forinthoz jutott volna. Ennek duplájához a másik kettő: a holland anyacégű, egyes hírek szerint Kóka Jánostól nem távol álló Getronics Kft. a 214 kelet-magyarországi pontra szóló 360 ezer forintos ajánlatával végül 2,78 milliárdtól esett el. A Puch László ismerőséhez, a nagy védelmi-rendészeti beszállító Wéber Jánoshoz közeli Budapest Mikroelektronika Zrt. pedig 241 nyugat-magyarországi traffihelyre darabonként 328 ezres ajánlatot tett, így végül 2,85 milliárd forintnak integethetett.

Nálunk, Piréziában ez egy apró hír lett volna, csakhogy a fiúk összekaptak az eredményen. Pintérék valószínűleg kevesellték a 7 milliárdból az ellenzékieknek juttatott 20 százalékot, így megtámadták a döntést a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), arra hivatkozva, hogy mindhárom régiót illetően az övék volt a legolcsóbb ajánlat. A Getronics pedig azt kifogásolta a KDB-nél – tegyük hozzá: teljesen érthetően –, hogy miért fogadták el Pintérék 270 ezres ajánlatát a középső régióra, ha a két másik területen ugyanazt a céget a 298 ezres, „irreálisan alacsony” ajánlata miatt kizárták a versenyből. Érdemes számolni: mivel a legkisebb gyorshajtási bírság 30 ezer forint, ha csak minden harmadik napon készül egy ilyen fotó, a rendőrség máris bekasszírozta a szolgáltatónak kifizetendő, havi 300 ezer körüli díjat. De legyünk reálisak: bizonyos utakon ez akár egy nap alatt is összejöhetne.

A közröhej akkor hágott tetőpontjára, amikor az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium nemrégiben úgy döntött, hogy úgymond „költségvetési problémák miatt” az ORFK nem köthet szerződést a júliusi győztesekkel. A közbeszerzési törvény erre egyébként csak kivételesen ad lehetőséget. A pályázatot lebonyolító Okfon Zrt. precízen értesítette is a résztvevőket, hogy a kiírónak nem áll módjában szerződést kötni, mert a jövő évi költségvetési tervezési adatok nem nyújtanak fedezetet a megrendelésre. Csakhogy ez a tárcának egyetlen fillérjébe sem került volna, hiszen – a szakemberek tiltakozása ellenére – éppen azért írtak ki ppp-tendert, hogy ne kelljen pénzt fordítani a traffipaxokra.

Több mint két éve, amikor e hasábokon az objektív felelősség sürgős bevezetését javasoltam (HVG, 2007. május 19.) – ez meglepően gyorsan, tavaly májusban meg is történt –, felajánlottam, hogy kivenném gebinbe a rendőrség közlekedés-ellenőrzési (főleg bírságolási) osztályát. Kihelyeznék több száz kameratartó dobozt a városok és falvak legforgalmasabb pontjaira, az országutakra, és éjszakánként váltogatnám, melyikben van éppen a pár tucat kamerából. Szeretném megerősíteni az ajánlatot, és hálás lennék, ha paramétereimre külön tendert írnának ki, amit persze meg is nyernék. Kameradobozt szerelnék fel a buszsávoknál, a forgalmasabb kereszteződésekben is, és – minisztériumi kapcsolataimat felhasználva – azonnali jogszabály-módosítással az első büntetést 30 ezerben állapítanám meg, a másodikat a duplájában, a továbbiakat pedig 90 ezer forintban. Máris felszabadulna több száz, szabálysértőkre vadászó közlekedési rendőr.

Most már csak egy kérdés maradt: lehet, hogy ezt maga a rendőrség is meg tudná tenni? Talán nem kéne a haverokat teljesen fölösleges ppp-tenderen üzlethez juttatni, s így elkerülhető lenne a csúnya előítélet a pénzvisszacsurgatás lehetőségéről, és a pár hónap alatt megtérülő beruházás segítene a létszámgondokon is. Higgyék el, az objektív felelősséghez hasonlóan a kiküldött csekk igen meggyőző érv lenne. Ahogy egy év alatt negyedével csökkent a halálos balesetek száma, ugyanilyen látványos javulás lenne a közlekedésben. Mert az amerikai vagy nyugat-európai fejlett közlekedési kultúra mögött is ott van a már zsigerekbe ivódott félelem a komoly büntetéstől.

SZENTIRMAY LÁSZLÓ

(A szerző marketingszakember)

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Elvileg egy éven belül kibővítik az M70-est és az M15-öst

Elvileg egy éven belül kibővítik az M70-est és az M15-öst

Már péntektől érkeznek a szeptemberi családtámogatások

Már péntektől érkeznek a szeptemberi családtámogatások

A Belvárosban elkezdték komolyan venni a kutyák kitiltását parkokból, játszóterekről

A Belvárosban elkezdték komolyan venni a kutyák kitiltását parkokból, játszóterekről

55 milliós állami támogatást kapott egy polgármesteri kabinetvezető panziója

55 milliós állami támogatást kapott egy polgármesteri kabinetvezető panziója

Félmillióba is kerülhet, ha nem takarítja fel a kutyapiszkot Berlinben

Félmillióba is kerülhet, ha nem takarítja fel a kutyapiszkot Berlinben

Stallone keményebb, mint valaha: Új előzetes jött a Rambo 5-höz

Stallone keményebb, mint valaha: Új előzetes jött a Rambo 5-höz