A nyersolajexportból származó növekvő bevételek ellenére nem csökken a különbség Moszkva és Szentpétervár, illetve Oroszország más vidékei között. A hatalmas országban az infrastruktúra sok helyütt csapnivaló, és úgy tűnik, hogy néhány kivételtől eltekintve egyelőre a befektetők is csak a fejlett területek iránt érdeklődnek.

Moszkva az Moszkva, nem pedig Oroszország - hangzik a sokszor ismételt közhely, és akármennyire elcsépelt az állítás, nagyon sok igazságot tartalmaz. Moszkva az utóbbi években egyre gyorsabb ütemben szakad el a dicstelen szovjet múlttól: a tízmilliós városban szinte havonta nyílnak az újabb hatalmas bevásárlóközpontok, és azokban a kis boltokban, ahol a nyolcvanas évek második felében inkább csak kenyeret, tejet, halkonzervet és ásványvizet lehetett kapni, manapság minden igényt kielégítő választék várja a betérőt. A belvárosba vezető sugárutak mentén és a központban olyan autó-, divat- és bútorszalonok nyíltak, amelyek jó része aligha élne meg bármelyik közép-európai fővárosban: a kínálat annyira extravagáns - az egyik üzletben drágakő berakásos aranycumit kínálnak néhány ezer dollárért, míg egy másikban 140 ezer forintnak megfelelő összegbe kerül egy cipőtisztító készlet - és az árak annyira magasak, hogy csak milliomoskörnyezetben van esélyük a megmaradásra.

Az egykori Kalinyin sugárúton, a mai Új-Arbaton, ahol másfél évtizede még a CCCP feliratot kirajzolva világítottak a toronyházakban lévő irodák lámpái, ma egymást érik a kaszinók és a drága éttermek, az aszfalton pedig szinte a németországihoz hasonló arányban suhannak a Mercedesek, BMW-k. Ami a moszkvai autóforgalmat mégis egyedivé teszi, az a besötétített üvegű terepjárók szembeötlő sokasága. A botcsinálta népi szociológusok még azt is tudni vélik, hogy az irigy pillantások elől elrejtőző gazdagok melyik rétege milyen típusú terepjárót kedvel: az egyik japán autógyár hatalmas fekete dzsipjeit például állítólag a maffia második vonala használja előszeretettel.

A belváros külső részein egymás után épülnek az égbe szökő luxus lakóépületek - a fitnesztermekkel, szaunával, uszodával ellátott házakban egy négyzetméternyi lakóterületért akár 5-10 ezer dollárt is elkérnek -, és lázas tempóban folyik az útépítés is: a napokban fejeződött be a belvárosi és a Moszkvát elkerülő autóút közti körgyűrű építése, és tervezik már a negyedik és az ötödik gyűrűt is. Moszkva immár nem a rossz utak és elhanyagolt járdák városa: a főutakon keresve sem találni kátyút, a gyalogosok számára fenntartott területeken pedig naponta ezrek gyűjtik a szemetet. Eltűnőben van a város "bazár jellege" is: a jelcini időkben hevenyészve felállított elárusítóbódék túlnyomó többségét már elbontották, a kereskedelmet sikerült a boltokba terelni.

Hatalmas vásárlóerő van jelen Moszkvában: a fővárosban koncentrálódik az orosz tőke háromnegyede, és itt él annak a felső "tízezernek" a négyötöde, amelynek jövedelme legalább ötvenszerese a 2100 rubelben (1 rubel = 7,50 forint) meghatározott létminimumnak. Egy moszkvai kereskedőcégnél egy átlagalkalmazott 30-38 ezer rubelt visz haza havonta, míg vidéken a mezőgazdaságból élők átlagjövedelme 2300 rubel körül van.

Moszkva határát átlépve aztán szinte egy csapásra délibábbá válik a metropolis gazdagsága, és minél messzebbre jut az utazó a fővárostól, úgy kerül vissza az egyre inkább kísértő félmúltba. Délkeletre indulva például már a moszkvai belvárostól 40 kilométerre lévő Zsukovszkijban szembeötlő a változás: a járdák töredezettek, a néhány évtizede felhúzott szolgáltató központ burkolata repedezik, és az emberek túlnyomó többsége az ötvenes években épült, komfortosnak alig nevezhető négyemeletes házakban lakik. A kívülről kopottas boltokban ugyanakkor bőséges a kínálat, és az árak is a moszkvaihoz hasonlóak. Északra, az egyik vallási központ, Szergijev Poszad felé indulva is hasonló a kép: az út mentén több évtizede épült faházak, illetve kis bódékból álló, kusza piacok váltják egymást.

A Moszkvától 120 kilométerre keletre fekvő Kolomnában még rosszabb a helyzet: az ipari üzemek többsége nem termel, az utcákon esténként alig akad működő lámpa, az egykor óraműpontossággal járó villamosok rendszeresen kisiklanak, mert nem jut pénz a sínek felújítására. A 300 ezres városban több villamosjáratot meg is kellett szüntetni - akinek nincs pénze autóra, annak csak a gyaloglás marad.

Szibéria egyik milliós városában, Omszkban vegyes a kép: nyoma sincs a Moszkvát uraló építési láznak, ám már megjelentek a minden igényt kielégítő szupermarketek. Az utcákon csak elvétve akad drága nyugati autó, a járművek többsége szovjet vagy orosz gyártmányú. A repülőtér viszont áraival és felszereltségével is a múltat idézi: a csomagokat viharvert mechanikus mérlegeken mérik le, a büfében pedig a moszkvainál jóval alacsonyabb árakon lehet hozzájutni az üdítőkhöz és az ételekhez.

Szentpétervár, az északi főváros fejlődési üteme is elmarad a moszkvai változásokétól: a Nagy Péter alapította város háromszázadik születésnapja alkalmából ugyan az idén felújították a belvárost - legalábbis a homlokzatokat -, ám a renoválás nem terjedt ki a külvárosi részekre, a kevésbé mutatós negyedeken átvezető utakat magas fallal egyszerűen elkerítették. Lapjelentések szerint egyébként a cári idők fényét idéző házak egy része süllyed, és újra megjelent az egymilliárd dollárt felemésztő renoválás során eltüntetett repedések egy része.

Az igazi gond egyébként nem is az, hogy vidéken a városkép jóval lassabban alakul át, mint Moszkvában, hanem az, hogy a hatalmas ország infrastruktúrája az új beruházások ellenére is romlóban van. Miközben a napokban melegítették fel azt az évtizedes tervet, miszerint néhány év múlva 150-160 kilométeres sebességet is lehetővé tévő szuper-autópályával kötik majd össze Moszkvát és Szentpétervárt, Oroszország lakosságának egyharmada nem jut egészséges ivóvízhez, és rendszeresen fagyoskodik a központi fűtés akadozása miatt. Vlagyimir Jakovlev orosz miniszterelnök-helyettes nemrég a dumában is felvetette a fűtési rendszer gondjait, mondván, a tavalyi 107 ezer komolyabb üzemzavarral Oroszország valószínűleg bekerülhet a rekordok könyvébe. A bizonytalanság miatt egyre többen vannak, akik cserépkályhákat építtetnek be lakótelepi lakásaikba, egy hónapja az orosz tévé is bemutatott egy magát mérnökből kályhássá átképzett mesterembert, aki az utóbbi években több száz megrendelést teljesített.

A legsúlyosabb a helyzet az orosz Távol-Kelet fővárosában, Vlagyivosztokban, ahol a lakások jelentős részében csak minden második nap van folyó víz, a melegvíz-szolgáltatás pedig hetek óta szünetel. A vízhiánynak ugyan természetes okai is vannak - az idén nagyon kevés volt a csapadék -, ám az is igaz, hogy a városi vezetékek hetven százaléka elavult, és nem kezdődött meg a húsz évvel ezelőtt felfedezett hatalmas természetes, föld alatti tározóban összegyűlt víz használatbavételének kiépítése sem. Az északi Murmanszk is csak vegetál: az üzemek egy része nem működik, az egykor a nemzet büszkeségének számító hadiflotta leépülőben van, és nem jut pénz a lakóházak renoválására.

A bűnözés területén is komoly különbségek alakultak ki. Míg Moszkva - legalábbis a hivatalos statisztikák szerint - egyre biztonságosabb várossá válik, a Távol-Keleten folyamatosan nő a kínai betelepülőkkel együtt érkező kínai alvilág befolyása. A helyi orosz maffiával egyszer együttműködő, másszor harcba keveredő kínai bűnözői csoportok tevékenysége miatt a Csendes-óceán partvidékén kétszer olyan magas az ezer főre jutó súlyos bűncselekmények aránya, mint Moszkvában.

A mindennapi életben észlelhető hatalmas különbségek természetesen a politikai beállítottságban is tükröződnek. Bár a rendet ígérő Vlagyimir Putyin elnököt támogató és az államfő népszerűségét alaposan kihasználó Egységes Oroszország a december 7-ei parlamenti választásokon az ország 89 körzetéből 88-ban az első helyen végzett, figyelemre méltó, hogy a Távol-Keleten a botrányhős Vlagymir Zsirinovszkij vezette, a demokráciát Oroszországtól idegennek tartó Liberális Demokrata Párt (LDPR) a második lett, míg a liberális pártok csupán 2-3 százalékos támogatottságot értek el. Nyugat felé haladva fokozatosan nő a liberálisok szavazótábora, míg az LDPR-é érzékletesen csökken. Moszkva pedig annak ellenére is liberális szigetként emelkedik ki Oroszországból, hogy az 1999-eshez képest visszaesett a szabadelvűek támogatottsága: a balliberális Jabloko és a Jobboldali Erők Szövetsége is 10-10 százalék körüli támogatottságot élvez, miközben országos szinten egyikük sem érte el a parlamentbe való bekerüléshez szükséges ötszázalékos eredményt.

Az orosz térségek gazdasági erejét és vonzerejét felmérő elemzésekből úgy tűnik, hogy rövid távon nem várható a központ és a vidék közti különbségek csökkenése. Az Ekszpert című gazdasági hetilapban november végén közölt tanulmány szerint Moszkva és Szentpétervár mellett csak Jekatyerinburg és környéke tekinthető olyan térségnek, amely vonzza a befektetéseket, és ahol a tőkének nem kell komoly kockázattal számolnia. A tanulmány szerint egyébként Oroszország európai felének jobbak az esélyei, az itteni körzetekben a kis kockázathoz közepes befektetési vonzerő társul, míg az Urálon túl a komoly kockázat közepes vagy kis vonzerővel párosul.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Világ

Szibéria mint kolonc?

Bár az Uráltól a Csendes-óceánig húzódó Szibéria területén található a világ ismert gázkészletének közel negyven...

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Emlékszik még a nagy étvágyú Magyar Emberpárti Pártra? A HVG-ből nem maradhatott ki

Gibraltár elutasította az iráni tartályhajó visszatartását

Gibraltár elutasította az iráni tartályhajó visszatartását

Egy órával a halálos balesete előtt még a motorjáról posztolt a volt NFL-sztár

Egy órával a halálos balesete előtt még a motorjáról posztolt a volt NFL-sztár

Megbénult közlekedésre és tüntetésekre számít a kormány no-deal Brexit esetén

Megbénult közlekedésre és tüntetésekre számít a kormány no-deal Brexit esetén

Új bizonyítékok az orosz hadsereg részvételére az ukrajnai háborúban

Új bizonyítékok az orosz hadsereg részvételére az ukrajnai háborúban

Halálos gombás fertőzések kísérhetik a globális felmelegedést

Halálos gombás fertőzések kísérhetik a globális felmelegedést