Bár az eredeti cél a tavalyi év volt, a legjobb esetben is csak jövőre kerülhet sor a német vasút, a Deutsche Bahn AG tőzsdei bevezetésére. Az idén már azzal is beérnék, ha a cég, amelynek több tervezett beruházást is törölnie kell, nem lenne veszteséges.

A baj ritkán jár egyedül - tapasztalhatják meg a német vasút, a Deutsche Bahn AG (DB) vezetői a régi mondás igazságát a napokban, amikor arról kell dönteniük, melyik tervezett beruházást halasszák el. A várhatóan mintegy egymilliárd eurós faragás áldozata lehet a hírek szerint például a Nürnberg-Erfurt vonal nagy sebességű ICE-vonatok közlekedtetésére való kiépítése (amitől a Berlin- München út jelenleg minimum hat és fél órás menetidejének lerövidítését is várják), valamint a teherfuvarozás infrastruktúrájának fejlesztése.

A részvénytársasági formában működő, de még kizárólagos állami tulajdonban lévő DB beruházási előirányzatát azért kell csökkenteni, mert a forrást biztosító közlekedési minisztériumnak a tervezettnél 2,1 milliárd euróval kevesebb pénz áll rendelkezésére: ennyi bevételtől esik el ugyanis 2004-ben annak következtében, hogy egyelőre beláthatatlan, mikor fog végre működni az autópályákon a kamionok díjfizetését lehetővé tevő rendszer (HVG, 2003. szeptember 27.). Bár ebből már tavaly november óta folyamatosan áramlania kellene a pénznek a minisztérium büdzséjébe, egyelőre csak a lehetséges kiutak keresése folyik (lásd Késlekedő díjbeszedők című írásunkat). Addig viszont, amíg a nehéz-teherautók gyakorlatilag ingyen düböröghetnek végig az autópályákon, tovább rontják a fuvarpiaci versenyben eleve hátrányos DB helyzetét, amely így kétszeresen is vesztese az ügynek.

Nem volt tehát sok ok az örömre a múlt héten Berlinben, a Potsdamer Platzon most átadott Ritz-Carlton luxushotelben, a DB tízéves részvénytársasági jubileumán. Igaz ugyan, hogy az 1994-es kváziprivatizálás, amikor is az addig az állam részeként működő vasútból - ahol még a legutolsó bakter is állami tisztviselő volt - részvénytársaságot csináltak, lassította a vasút eladósodását, de megállítani nem tudta. Bár végleges számok nem állnak rendelkezésre, az már valószínű, hogy a 2003-as évet több százmillió euró veszteséggel zárja a cég, amelyet ráadásul 25 milliárd eurós adósságteher is nyomaszt.

A kép teljességéhez tartozik persze az a számítás is, amit Helmut Mehdorn, a DB igazgatóságának elnöke vezetett elő a jubileum alkalmából: az 1994-es átalakítás nélkül - vagyis ha a nyugatnémet Deutsche Bundesbahn és az NDK-tól örökölt Deutsche Reichsbahn továbbra is állami hivatalként működött volna tovább - a központi költségvetésnek 291 milliárd eurót kellett volna ráköltenie. Így viszont - az átalakításoknak, egyebek között a radikális létszámleépítésnek köszönhetően - a büdzsé "megúszta" 183 milliárdból a vasút működtetését.

A végleges cél persze már az átalakítás elhatározásakor is az volt, hogy az egyelőre száz százalékban az állam kezén maradó részvényeket előbb-utóbb bevezessék a tőzsdére, és ezzel a pénzpiacról szerezzék meg a vasút fejlesztéséhez elengedhetetlenül szükséges forrásokat. Az ezredforduló környékén úgy tűnt, hogy ez már 2003-ban lehetséges lesz (HVG, 2000. november 25.), most viszont a DB vezetői már annak is nagyon örülhetnének, ha ebben az évben sikerülne az üzemi eredményben elérni a "pozitív nullát", vagyis hogy a cég végre ne legyen veszteséges, és akkor talán meg lehetne próbálkozni a 2005-ös tőzsdére vitellel. De csak akkor, ha nem kell lemondani a tervezett beruházásokról. Ha ugyanis nem kapják meg a központi költségvetésből a sínhálózat korszerűsítésére és bővítésére igényelt pénzt - a már említett autópályadíj-kiesésen túl további négymilliárd euró az általános költségvetési takarékosságnak esik áldozatul -, akkor Mehdorn szerint legfeljebb 2050-ben lehet versenyképes a vasút.

Azért addig saját erőből is próbálkoznak - például új utasok szerzésével. Miután a tavalyelőtt ősszel bevezetett új tarifarendszer (HVG, 2002. november 23.) túlzottan bonyolultnak bizonyult - az utasok nem tudták megjegyezni, hány nappal előre, hányadmagukkal együtt, milyen napszakban közlekedő vonatra kell megvenniük a jegyet ahhoz, hogy az ígért kedvezményekben részesüljenek -, most az egyszerűsítés útját választották. Interneten vasútjegyet rendelni és azt a saját nyomtatón kinyomtatva pénztári sorállás nélkül vonatra szállni eddig is lehetett - de csak hitelkártya-fedezettel. Mostantól a DB elfogadja az egyszerű bankkártyát vagy a lakossági folyószámla utólagos megterhelését is, a lényeg, hogy a "házilag" előállított jegy birtokosa ugyanazzal az okmánnyal igazolja személyazonosságát, amit az internetes rendelés során megadott, és amit a vonaton a kalauz a hordozható leolvasójával ellenőrizni tud.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

Késlekedő díjbeszedők

Gerhard Schröder szociáldemokrata kancellár közismert arról, hogy kitűnő kapcsolatokra törekszik a német gazdaság...

Nekiestek a kínai cenzorok a fülbevalós sztároknak

Nekiestek a kínai cenzorok a fülbevalós sztároknak

Serena Williams megvigasztalta legyőzött és könnyező ellenfelét

Serena Williams megvigasztalta legyőzött és könnyező ellenfelét

Brutális sor áll a Corvin Mozi előtt, mindenki széket akar venni – fotó!

Brutális sor áll a Corvin Mozi előtt, mindenki széket akar venni – fotó!

Tényleg a Fidesz bunkósbotja az Állami Számvevőszék?

Tényleg a Fidesz bunkósbotja az Állami Számvevőszék?

Nem idén zár a budapesti bevásárlóközpont, cáfol a Récsei Center

Nem idén zár a budapesti bevásárlóközpont, cáfol a Récsei Center

Tizenöt perc hírnevet akart, kiugrott egy luxushajó tizenegyedik emeletéről

Tizenöt perc hírnevet akart, kiugrott egy luxushajó tizenegyedik emeletéről