Gerhard Schröder szociáldemokrata kancellár közismert arról, hogy kitűnő kapcsolatokra törekszik a német gazdaság...

Gerhard Schröder szociáldemokrata kancellár közismert arról, hogy kitűnő kapcsolatokra törekszik a német gazdaság vezetőivel. Most azonban nagyon mérges volt. Ha a konzorcium január 31-éig nem képes megadni a garantált indulási időpontot, akkor - így Schröder - "befejezzük az együttműködést".

Az ultimátummal megfenyegetett Toll Collect csak látszólag ismeretlen: az autópályák elektronikus díjfizetési rendszerének létrehozására alakult vállalkozás mögött meghúzódó két cég a német ipar két zászlóshajója, a Deutsche Telekom (DT) és a DaimlerChrysler. Ők vállalkoztak arra, hogy tavaly szeptember 1-jei határidővel felépítik és üzembe helyezik az autópályákon a kamionok azonosítására szolgáló adatleolvasó és -továbbító állomásokat, a benzinkutaknál az egyedi díjfizetési terminálokat, egyszersmind legyártják és értékesítik a teherautókba beszerelendő fedélzeti egységeket. Ezek segítségével kellett volna elérniük, hogy a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek csak a kilométerenként 10-17 centes díj megfizetése ellenében közlekedhessenek a német autópályákon (HVG, 2003. szeptember 27.).

A közlekedési tárca már erre az évre 2,1 milliárd euró bevételt remélt az újfajta útadóból, ezzel szemben mindeddig egy cent sem folyt be. Bár sok szakember értetlenül áll előtte, de mégis tény: a német ipar e két büszkesége mindmáig képtelen volt megoldani a feladatot. Az autópályák fölött ugyan felszerelték a leolvasókamerákat, a kamionok ezreibe is beépítették a fedélzeti egységeket, a benzinkutaknál is ott vannak már sok helyütt a terminálok, ám a kísérleti időszakban az elképzelhető összes hiba előfordult. A rendszer fizetősnek jelzett ingyenes útszakaszokat, és fordítva, hibásan regisztrálta a megtett kilométereket, rosszul számolta ki a fizetendő díjat.

Ha a kancellári ultimátumot követően most sem születik meg a megoldás, választottbírósági eljárás és hosszas pereskedés lehet a "nagy üzlet" vége, amit egyébként - legalábbis a közbeszerzési döntés ellen annak idején eredménytelenül fellebbező vetélytársak, az Aral-Shell-Vodafone trió alkotta másik konzorcium szerint - részrehajlóan kapott meg a DT és a DaimlerChrysler.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

Késik a tőzsdecsatlakozás

Bár az eredeti cél a tavalyi év volt, a legjobb esetben is csak jövőre kerülhet sor a német vasút, a Deutsche Bahn AG tőzsdei bevezetésére. Az idén már azzal is beérnék, ha a cég, amelynek több tervezett beruházást is törölnie kell, nem lenne veszteséges.

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Kézilabda-vb: óriásit küzdött, de kikapott a svédektől a válogatott

Kézilabda-vb: óriásit küzdött, de kikapott a svédektől a válogatott

Tényleg a Fidesz bunkósbotja az Állami Számvevőszék?

Tényleg a Fidesz bunkósbotja az Állami Számvevőszék?

Székely Csaba: „A gondolkodni tudásunk is zsugorodott”

Székely Csaba: „A gondolkodni tudásunk is zsugorodott”

Kiszivárgott: már lehet tudni, milyen új funkciók jönnek az Androidba

Kiszivárgott: már lehet tudni, milyen új funkciók jönnek az Androidba

Tizenöt perc hírnevet akart, kiugrott egy luxushajó tizenegyedik emeletéről

Tizenöt perc hírnevet akart, kiugrott egy luxushajó tizenegyedik emeletéről