Meg akar szabadulni a cseh állam tulajdonostársától, az Aero Vodochody oktatórepülőgép-gyártó részvényeinek 35 százalékát birtokló amerikai Boeingtől, ezért arra is hajlandónak mutatkozik, hogy átvegye a vállalat 9,3 milliárd koronás adósságállományát.

Nyílt színi összecsapássá fajultak a múlt héten az eddig csak lappangó nézeteltérések az oktatórepülőgép-gyártó Aero Vodochody (AV) két tulajdonosa, a cseh állam és az amerikai Boeing között. Az okot az szolgáltatta, hogy az eladósodott, megrendelések híján súlyos pénzügyi gondokkal küszködő AV részvényeinek 35,29 százalékát birtokló Boeing a múlt keddi éves közgyűlésen váratlanul menesztette az igazgatótanács (it) elnöki posztjáról Antonin Jakubsét. A lépés már csak azért is felbőszítette a cseh tulajdonost, mert a Boeing nem indokolta elhatározását, nem is egyeztetett előzetesen tulajdonostársaival, akik a közgyűlésen állítólag meglepődve értesültek a döntésről. Végül kiderült, hogy Jakubsénak azért kellett mennie, mert nem volt hajlandó az amerikai tulajdonos által szorgalmazott közel 200 fős létszámleépítésre (jelenleg 2100-an dolgoznak az AV-nál, ami a rendszerváltás előtti alkalmazotti létszám alig tizede).

A személyi változást az amerikaiak kisebbségi tulajdonrészük ellenére könnyedén végrehajthatták: az 1998-as privatizációkor - a Boeing, illetve a cseh államot képviselő vagyonügynökség (FNM) és a Cseh Konszolidációs Ügynökség (CKA) között - létrejött részvényesi megállapodás szerint a menedzsment feletti irányítás az amerikaiakat illette meg, ily módon az ötfős it-be három tagot delegálhattak. A vezérigazgatói székben egyelőre meghagyott Jakubse helyét az it-ben a Boeing választottja, Jiri Capek vette át, aki azonban végül mégsem lett a testület elnöke: az amerikaiak belementek, hogy a posztot ideiglenesen a CKA részéről delegált Václav Srba ipari és kereskedelmi miniszter töltse be.

Ám ez nem hűtötte le a kedélyeket. A kormány szerdai ülésén is napirendre került a kérdés, és végül az a döntés született, hogy a többek között a Magyarországon is ismert L-159-es típusú oktató repülőgépeket gyártó AV mintegy 9,3 milliárd koronás adósságállományát átvállalva és tulajdoni részesedéssé váltva az állam átveszi az irányítást az amerikaiaktól. A kormányülésen jóváhagyott stratégia szerint a cseh fél az adósságnak - amire az 1998-as privatizációs szerződésben az állam garanciát is vállalt - megfelelő összegű alaptőke-emelést javasol, és ha az amerikaiak ebben nem kívánnak részt venni, vállalniuk kell, hogy tulajdoni részesedésük 10 százalékra apad. Az amerikaiak kiebrudalása azonban ennél is többe kerül, hiszen az 1998-as privatizációs szerződés azt is kimondja, ha a benne foglalt feltételek 2008 előtt megváltoznak, akkor a cseh félnek egymilliárd koronát plusz annak kamatait ki kell fizetnie bánatpénzként.

Úgy tűnik, a szociáldemokrata vezetésű koalíciónak semmi sem drága, hogy megszabaduljon a Boeingtől. A kenyértörés talán azért sem jönne rosszul Prágának, mert egyes hírek szerint több európai repülőgépgyártó is érdeklődést mutat az AV iránt, sőt mi több, állítólag már a puhatolódzó tárgyalások is megkezdődtek. A cseh és az amerikai részvényesek között már egy ideje megromlott a viszony. Prága a Boeing szemére vetette, hogy irányítása alatt az AV a csőd szélére sodródott. Prága bízott abban, hogy a Boeing nemzetközi tapasztalatait, befolyását latba vetve egy sor megrendelést szerez, ebből azonban vajmi kevés valósult meg. Az amerikaiak mindössze két kézzelfogható üzletet hoztak: egy alig 300 millió dollár összértékűt 20 helikopter összeszerelésére, alkatrészeinek a legyártására, valamint tajvani együttműködésben az AE-270 típusú egymotoros polgári kisrepülőgép kifejlesztését.

A cseheknek akkor lett elegük a Boeinggel való együttműködésből, amikor tavaly szeptemberben az AV-nek nem sikerült elnyernie az L-159B típusú oktató repülőgépek gyártására szóló, mintegy 1,3 milliárd dolláros indiai állami megrendelést. Az utóbbi években az egyetlen számottevő megrendelés a cseh hadseregtől származott, ami 1,3 milliárd dollár értékben 72 L-159 típusú oktató repülőgépre szólt, ezek utolsó darabjait tavaly szállították le. Az amerikaiak a szokásos költségcsökkentéseket hajtották végre, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az AV mérlegében az utóbbi években nyereség mutatkozott: 2002-ben 6,8 milliárd koronás forgalom mellett 900 millió korona profittal zárt. A két tulajdonos kapcsolatának persze aligha tett jót, hogy a cseh kormány januárban úgy döntött, a hadsereg 2005-ig leállítandó MIG-21-es vadászgépeit nem Boeingokra, hanem a svéd-brit Saab-British Aerospace Systems Plc. által gyártott 14 darab új JAS-39-es szuperszonikus vadászgépre cseréli bérleti szerződés keretében.

Az amerikaiak is tisztában vannak azzal, hogy az alaptőke-emelés létkérdés a 85 éves múltra visszatekintő AV számára, e nélkül ugyanis rövid időn belül csődbe mehet: adósságállománya felhalmozott tőkéjének az ötszörösére rúg, miközben az idén csak egy-két kisebb megrendelése van, jövőre pedig még semmi. Ilyen körülmények között aligha valószínű, hogy elutasítják az alaptőke-emelést, még akkor is, ha annak eredményeként tulajdoni hányaduk jelentősen csökken. Az egykoron a cseh hadiipar zászlóvivőjének tartott AV máig képtelen megfelelni a KGST-piacok összeomlása után kialakult új piaci helyzet kihívásának. Az 1987-es Csehszlovákia hadiiparának exportja 680 millió dollárnak felelt meg, a 2002-es Csehországé ezzel szemben mindössze 87 millió dollárt tett ki. Az AV sem igazán alkalmazkodott az új helyzethez, hiszen máig termelésének 80 százaléka hadiipari jellegű, miközben Jakubse szerint az egészséges működéshez ez az arány nem lehetne nagyobb 50 százaléknál.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Záporoznak a pompás mémek a 10 éves kihívásról – íme a legjobbak

Záporoznak a pompás mémek a 10 éves kihívásról – íme a legjobbak

A terhességmegszakítás és a "kegyes halál" ellen tüntettek Párizsban

A terhességmegszakítás és a "kegyes halál" ellen tüntettek Párizsban

Ez már áttörés: sikerült a rákos sejteket átprogramozni ártalmatlan zsírsejtekké

Ez már áttörés: sikerült a rákos sejteket átprogramozni ártalmatlan zsírsejtekké

A Pappa Piától Robert de Niróig - Fotógaléria Andy Vajna utolsó tíz évéből

A Pappa Piától Robert de Niróig - Fotógaléria Andy Vajna utolsó tíz évéből

Könygázzal oszlatták a több tízezres tömeget Athénban

Könygázzal oszlatták a több tízezres tömeget Athénban

LOL, beindul a mémgyár? Itt a Facebook új alkalmazása

LOL, beindul a mémgyár? Itt a Facebook új alkalmazása