Egyre több internetes szolgáltató kínál Magyarországon is társkeresési lehetőséget. Sokan állítják - személyes tapasztalataik okán is -, hogy az online partnerkeresők az ismerkedés és a párkapcsolatok terén új távlatokat nyitottak. Ám a társkeresés a tartalomszolgáltatók számára üzletnek sem utolsó.

"Légy eredeti, és ne írj magadról kisregényt!" - nagyjából így foglalhatók össze az online társkeresésben jártasabb felhasználók kezdőknek szóló tapasztalatai. A Háló által megkérdezett internetezők szerint nem kizárt, hogy aki keres, a neten találjon magának társat, bár ehhez szerencse is kell. Annyi biztos, hogy a kínálat bőséges: a világháló magyar nyelvű oldalain közel száz társkereső cég nyújtja szolgáltatásait. Igaz, ezek egyharmada a hagyományos társkereső irodák bemutatkozó - nem interaktív - oldala. A többi, valóban online társkereső közül is mindössze tucatnyi emelkedik ki a regisztrált felhasználók száma és a látogatottság szempontjából. A feliratkozott tagok jelentékeny része nem számít a szó szoros értelmében aktív társkeresőnek. Az online partnerkeresők közül legmagasabb, 240 ezer fős taglétszámmal bíró Randivonal felhasználóinak például alig több mint harmada látogatja hétről hétre az oldalt. Az üzemeltetőnek nem érdeke, hogy megszabaduljon akár csak névleges tagjaitól is, mivel a publikált nagy taglétszám még több potenciális érdeklődőt vonz.

Az oldalakat rendszeresen látogatók sem feltétlenül komoly szándékkal használják a portált. Az igényesebb szolgáltatók ugyanis a szűken értelmezett társkeresés - keresés, levelezés - mellett a közösségépítést is támogatják, és olyan virtuális tereket, a fiatalabb korosztályra jellemző szórakozási formákat kínálnak, mint a fórum, a cset vagy az üzenőfal.

A taglétszám mellett beszédes adat a regisztráltak nemi megoszlása és életkora. Dominálnak a fiatalok, elsősorban a 21-30 éves korosztály. Sokatmondó, hogy az internetes társkeresőkön kétszer annyi a férfi, mint a nő. A nők jelentős része - legalábbis egyes szociológusok szerint - még mindig idegenkedik a számítógéptől, különösen, ha legszemélyesebb ügyüket, a társkeresést kell személytelen (munka)eszközre bízni. Egyelőre kevesen hiszik el, hogy "kézzelfogható" kapcsolatra tehetnek szert a virtuális térben. A nők egy része már csak azért sem regisztrál egy online társkeresőn, mert azt túlzott aktivitásnak vagy kezdeményezésnek tartja, ami nem fér össze a nő hagyományos szerepével és elvárható viselkedésmódjával.

Mindamellett nemektől függetlenül, a fiatalabb korosztály számára a számítógép és az internet használata az időhöz, helyhez kötöttség, társadalmi beidegződések elvetését jelenti; bárhol, bármikor, ingyenes regisztrációval csatlakozhatnak a társkeresőkhöz. Azt is értékelik, hogy a szolgáltatás igénybevétele nem hosszadalmas, közvetítő által irányított procedúra. Az online társkereső felületen még azok is könnyebben boldogulhatnak, akiknek ez a való életben némi nehézséget okoz: az anonimitás és a virtuális tér bátorító hatású, hiszen mindenki tiszta lappal indul, megszabadulhat a kinti világ kötöttségeitől, s csak annyit mutat meg magából, amennyit jónak lát. Ráadásul az interneten komoly következmények nélkül lehet próbálkozni, hiszen nincs közvetlen megkeresés, sem közvetlen elutasítás. Míg a való világban az impulzusok számítanak, ahol a fiatalok jelentős része érezheti úgy, hogy külseje alapján utasítják el, addig az e-mail és a cset mint kommunikációs csatorna az élőbeszédhez hasonlító interakciót tesz lehetővé, így a belső felértékelődhet a külső megjelenéssel szemben. Az online társkeresésnek természetesen hátrányai is lehetnek, például amikor a résztvevők az anonimitás leple alatt félrevezetnek másokat.

A társkereső szolgáltatás reklámfelülete üzletnek sem utolsó. Azoknak a cégeknek, amelyek célcsoportját éppen a tizen-, huszonéves fiatalok alkotják, megéri a társkereső oldalakon hirdetni - mondta Novák Péter, a Kirowski Rt. üzletág-igazgatója a Hálónak. Bár a komolyabb internetes tartalmak rendszerint több hirdetőt vonzanak, a regisztrációs elven működő szolgáltatások - a társkeresők ugyanúgy, mint a hírlevelek vagy e-mail-szolgáltatások - előnye, hogy felhasználóik feliratkozáskor jóformán mindent elárulnak magukról. Az így nyert válogatott adatbázis olyan, célzott közönségnek szóló hirdetések megjelentetését teszi lehetővé, amiért a szolgáltató a reklámügynökségtől akár a hagyományos tarifa dupláját is elkérheti. Ennek ellenére a hirdető cégek a társkereső oldalakat elég visszafogottan használják, így honlapjaik nincsenek annyira kihasználva, mint amennyire logikus lenne - állítja Novák Péter. Hasonló véleményen van Szeder Péter, a McCann-Erickson reklámügynökség online-koordinátora is. Szerinte a hirdetők egy része bizalmatlan: "Ha csak a nagyon célzott felhasználóknak nyílik ki böngészés közben a reklámablak, akkor a hirdető cég egész egyszerűen nem érzékeli, hogy fut a kampánya."

A reklámügynökségek visszafogottabb érdeklődése ugyanakkor láthatóan nem riasztja el a tartalomszolgáltatókat attól, hogy online társkeresővel bővítsék webes kínálatukat. Hirdetési bevételeiken kívül ugyanis a társkereső által más, internetes projekteknél is hasznosítható, értékes adatbázishoz juthatnak. Nem véletlen, hogy az internetes társkeresőket listázó tarskereso.lap.hu weboldalon már közel félszáz magyar nyelvű szolgáltatás érhető el, s számuk évről évre növekszik.

KIRICSI GÁBOR - ZATYKÓ JUDIT

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

USA: facérok nyeregben

Az Egyesült Államokban is mind népszerűbbek az internetes társkeresők, hiszen a véges számú baráti körön belüli...

Sztárúszóval erősít a Ferencváros

Sztárúszóval erősít a Ferencváros

Nagyon furcsa jogi csata kezd kibontakozni a GTA alkotóinak új játéka miatt

Nagyon furcsa jogi csata kezd kibontakozni a GTA alkotóinak új játéka miatt

Gázrobbanás volt egy tbiliszi lakóházban, legalább hárman meghaltak

Gázrobbanás volt egy tbiliszi lakóházban, legalább hárman meghaltak

Megengedte a török parlament Erdogannak, hogy bármit megtegyen a gazdasággal

Megengedte a török parlament Erdogannak, hogy bármit megtegyen a gazdasággal

Vágó István: „2010 óta mintha nem mernének műsorkészítéssel megbízni”

Vágó István: „2010 óta mintha nem mernének műsorkészítéssel megbízni”

Kézilabda-vb: „Belehaltunk a mai mérkőzésbe”

Kézilabda-vb: „Belehaltunk a mai mérkőzésbe”