Négyéves agónia után stabilizálódni látszik Szlovákiában a révkomáromi hajógyártás helyzete, mivel a tavaly decemberben belépett új többségi tulajdonos célja a vállalat konszolidálása, majd továbbadása egy stratégiai befektetőnek.

Kevesen hitték a kilencvenes évek elején, hogy a révkomáromi hajógyár, a Slovenské lodenice (SLK) túléli a szinte kizárólagos megrendelő, a szovjet piac elvesztését. Ám az új - főként német - megrendeléseknek köszönhetően néhány éven át mégis élt a remény, hogy megmenthető a nagy múltú komáromi hajógyártás. A pozsonyi P67Value tőzsdei elemző cég 1999 márciusában már határozottan kedvező értékelést adott: a cég sikeresen állt át a német és holland vevők kiszolgálására, a 2-4,5 ezer tonnás teherhajók európai piacán már tízszázalékos részesedést mondhatott magáénak, miközben felfutóban volt az 5 ezer tonnánál nagyobb vízkiszorítású hajók gyártása is. A leányvállalatokkal együtt több mint háromezer főt foglalkoztató cég nyeresége ugyan néhány tízmillió koronára olvadt, de az 1998-ban gyártott 14 folyami, illetve tengerjáró hajóért kapott 4 milliárd koronát meghaladó bevételnek köszönhetően a tőzsdei elemzők a viszonylag nagy adósságállomány ellenére sem láttak különösebb okot az aggodalomra.

Néhány hónappal később azonban a vállalat kénytelen volt beismerni: súlyos anyagi gondokkal küszködik. A cégvezetés a problémákat először azzal indokolta, hogy a kész hajókat a jugoszláviai háború miatt nem tudták eljuttatni az al-dunai kikötőkbe. 2000 tavaszára azonban kiderült: a fő veszteségforrás a kuponos privatizáció során kibocsátott részvényeket összegyűjtő Marian Jancosek és Frantisek Hodorovsky vállalkozók nevével fémjelzett vállalkozói csoport, amely a döntő befolyás megszerzése után jelentős veszteségeket halmozott fel. A hajógyár ennek ellenére sem került fel a hasonlóan járt szlovák cégek csődlistájára, mivel az időközben kormánypozícióba került Magyar Koalíció Pártja (MKP) mindent megtett a magyarlakta terület egyik legnagyobb munkaadójának számító révkomáromi üzem megmentéséért. Az MKP által delegált pénzügyminisztériumi államtitkár, Podstransky Vladimil vezetésével és a hitelező bankok részvételével létrehoztak egy koordinációs csoportot, amely elsőként az akkori főrészvényesekkel igyekezett dűlőre jutni. A több hónapos próbálkozás azonban - jóllehet közben igencsak elszabadultak az indulatok, amit többek között botrányba fulladt közgyűlés, majd a cégközpont előtti heves tömegjelenetek jeleztek - eredménytelennek bizonyult. 2000 végére aztán úgy tűnt: az SLK számára a csődeljárás maradt az egyetlen megoldás, Révkomárom városát pedig semmi nem menti meg Dél-Szlovákia legnagyobb méretű tömeges elbocsátásától.

Váratlan fordulatként azonban kiderült: az állam és a hitelező bankok a háttérben sajátos mentőakcióba kezdtek. Az állami vagyonügynökségként működő Nemzeti Vagyonalap (FNM) egymillió koronás alaptőkével, Slovenské lodenice Komárno (SLKB) néven bejegyeztetett egy pozsonyi székhelyű részvénytársaságot. A csődeljárás megkezdése előtt a hajógyár SLKB-be átigazolt vezetése bevitte az új cégbe a leányvállalatoktól jogi úton visszaszerzett termelőeszközöket, a hitelező bankok pedig rábízták a jelzálog keretében zárolt hajógyári csarnokokat. A kormány azzal tette fel az i-re a pontot, hogy 2000 decemberében állami garanciát vállalt az SLKB számára egy - három új hajó építéséhez szükséges - 30 millió márkás hitelre. A 2001-es évet így aztán a révkomáromi hajógyár területén két cég kezdte meg: a küszöbönálló csődeljárással fenyegetett komáromi székhelyű régi SLK, illetve a pozsonyi székhelyű új SLKB. Az SLK szinte minden alkalmazottjának felmondott, az SLKB-ban viszont hozzáláttak az új hajók tervezéséhez, mondván: két éven belül akár 3 ezer embernek is munkát adhatnak.

Az SLKB kezdettől igyekezett optimista hangot megütni, 2001 júniusában pedig már hétszáz embert alkalmazott, sőt bejelentette: megegyezett a magyarországi Ganz Danubius Tradinggel három homokszállító folyami hajó gyártásáról, ami hosszú távú együttműködés lehetőségét vetíti előre. Az FNM szeptemberben jelezte, hogy hamarosan kiírja a pályázatot az SLKB-be bevonni tervezett stratégiai befektető kiválasztására. Nem sokkal később kiderült, a pályázat helyett közvetlenül tárgyalásokat kezdtek néhány érdeklődővel. A feldühödött pályázatra várók közt ott volt a befolyásos Penta Group szlovák pénzügyi csoport, amely a joghézagokat és az állami tisztviselők hibáit kihasználva egy-egy privatizációs ügy során többször is két vállra fektette a pénzügyminisztériumot és az FNM-et.

Támogatta az FNM által javasolt tárgyalásos megoldást a kormány tanácsadó testülete is, így 2001 decemberében úgy tűnt, az SKLB-be viszonylag gyorsan beléphet a kiszemelt új tulajdonos. Ivan Miklos pénzügyminiszter eleinte az osztrák Creditanstalt és a német HypoVereinsbank konzorciumáról beszélt, de a Sme pozsonyi napilap gyorsan kiderítette: az osztrákok valójában a magyar Equinox Ventures Befektetési Tanácsadó Kft. nevében járnak el. A lapokban kibontakozó botrány láttán a kormány mégis a nyilvános pályázat kiírása mellett döntött - amit a sajtó az MKP vereségeként értékelt. A pályázatra négyen küldték el az ajánlatukat: a holland Oost European Participaties befektetési és kockázatitőke-társaság, illetve a Penta Group konzorciuma mellett a jekatyerinburgi Objegyinyonnije Masinosztrojityelnije Zavodi gépgyár (OMZ), a Czech Shipping Group - a Melníky Hajógyár leányvállalata - és az Equinox Venturest képviselő Creditanstalt-HypoVereinsbank konzorcium. A pályázat a korábbiaknál is hangosabb botrányba fulladt, mivel a Penta egész oldalas újsághirdetésekben gyanúsította meg az FNM vezetését, hogy politikai nyomásra a náluk rosszabb ajánlatot tevő magyar cégnek akarja odaadni a hajógyárat. Az FNM végül nem hirdetett győztest, az SLKB pedig éveken át hitelekből bukdácsolt egyik hajótól a másikig. A Penta viszont megvetette a lábát Révkomáromban: az SLK csődeljárása során 55 millió koronáért megvásárolt néhány fontos létesítményt, például a hajóliftet, a mólót és az irodaépületet, így biztosítva, hogy nélküle ne születhessen hosszú távú megoldás.

Új szerepelő jelent meg a színen eközben: a bécsi székhelyű European American Investment Bank (Euram Bank) nemzetközi befektetési társaság, mely különösebb hírverés nélkül néhány lépésben megszerezte az SLK többségi részesedését. Elsőként az évekig az FNM konszolidációs kísérleteit támogató, de 2003 elejére már türelmetlenné vált hitelező bankok követeléseit vásárolta meg, ezeket tavaly márciusban 161 millió korona értéken bevitte az alaptőkébe, és ily módon 49 százalékos tulajdonossá vált. Tavaly decemberben 109 millió koronás tőkeemeléssel 70 százalékra emelte részesedését, miközben a Pentától is felvásárolta a tulajdonában lévő ingatlanokat. Az Euram Bank célja a vállalat rendbetétele és eladása egy majdani stratégiai befektetőnek. A cég minderre három-öt évet szán, és bár elismeri, hogy a révkomáromi hajógyár valamivel drágább munkaerővel dolgozik, mint a távol-keleti konkurensek, úgy véli, képes lesz állni a versenyt. Új hajótípusok bevezetését is tervezi, az új vezérigazgató, Christopher E. van der Stelt pedig a Trend című osztrák gazdasági hetilapnak elmondta: már az idén szeretnék elérni az optimálisnak tartott 1400-as alkalmazotti létszámot. Ez azonban nem lesz egyszerű, a speciális hajógyári munkákra alkalmas szakemberek egy része ugyanis az utóbbi években szétszéledt, a hírek szerint egyeseket szerbiai hajógyárakból kell majd visszacsábítani.

TUBA LAJOS / POZSONY

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Teljes látogatási tilalmat rendeltek el a Honvédkórházban

Teljes látogatási tilalmat rendeltek el a Honvédkórházban

Továbbra is bajban Matolcsy rokonának a bankja

Továbbra is bajban Matolcsy rokonának a bankja

Az Iszlám Állam magára vállalta az oroszországi házrobbanást

Az Iszlám Állam magára vállalta az oroszországi házrobbanást

Csalódottak lehetnek a Csillagok háborúja rajongói: végleg elkaszáltak egy régóta ígért Star Wars-játékot

Csalódottak lehetnek a Csillagok háborúja rajongói: végleg elkaszáltak egy régóta ígért Star Wars-játékot

Tavaly június óta most először kerül 320 forintnál kevesebbe egy euró

Tavaly június óta most először kerül 320 forintnál kevesebbe egy euró

Lezárult a rendőrségi akció Nairobiban, a terroristákat lelőtték

Lezárult a rendőrségi akció Nairobiban, a terroristákat lelőtték