Néhány hónapon belül robbanás várható a fapados járatok magyarországi piacán: a kontinens több ilyen légitársasága magyar városokat is felvesz kínálatába. A diszkont áron légi utakat kínálók nem is annyira a hagyományos társaságokkal, mint inkább egymással versenyeznek majd.

"Budapestről Londonba 1490 forintos áron" - a SkyEurope Airlines február végi, csupán néhány napig élő ajánlata túlságosan is csábítóan hangzott. Nem meglepő, hogy a hirdetés apró betűs részeinek elolvasása és az utazási feltételek áttanulmányozása során az addig gyanútlan olvasót - ha volt ilyen egyáltalán - több meglepetés is érte. Az árat megtöbbszörözi a reptéri illeték, igaz, annak 5022 forintos összege is kevesebb mint fele a Malév rendes jegyáraihoz kapcsolódónak (lásd táblázatunkat). Tovább közelíti az árat a nem fapadosakéhoz, ha az utas vissza is akar jönni Londonból. A hazaútra a fellelhető legolcsóbb jegyek február végi vizsgálódásunk idején 11 990 forintba - a drágábbak 17 990 forintba - kerültek.

Némi megkötést jelent az a feltétel, hogy a - kötelezően április 15. és május 31. közötti - útra a jegyet február 26. és 29. között kellett lefoglalni és kifizetni. Továbbá, hogy az utas nem a London központjától 24 kilométerre lévő Heathrow repülőtérre, hanem az 56 kilométerre lévő Stanstedre érkezik. A különbség nemcsak időben, pénzben is mérhető: a fapados légikikötőből 13 fontért lehet jegyet váltani a városközpontba induló expresszvonatra, vagy 8 fontért a kétszer ennyi ideig, azaz legalább másfél óráig zötyögő autóbuszra. Ezzel szemben Heathrow-n az utas metróra szállhat, így egy óra sem telik bele, s megérkezik a centrumba, a vonaljegy ára pedig három font. Mindezt leszámítva a SkyEurope ajánlata csakugyan versenyképes: egy február végén lefoglalt tíznapos május eleji kiruccanás ára egy felnőttnek 23 233 forintra jön ki illetékkel együtt, míg a Malév - a korai lefoglalás okán szintén kedvezményes - tarifájával 42 ezer forintra.

A fapados ajánlat elfogadásától mégis sokakat óva inthet a fuvarozási feltételek közt található egyik különös kitétel, melyből úgy tűnik, a repülőtársaság az utolsó pillanatban akár vissza is vonhatja kedvező ajánlatát. "A fuvarozásra (...) kötelező érvényű a fuvarozó által az utazás napján érvényesnek tekintett viteldíjszabás. Ha a kifizetett viteldíj nem egyezik az így meghatározott viteldíjjal, a fuvarozó a viteldíjtöbbletet az utasnak visszatéríti vagy a különbözetet az utastól beszedi." Borsos György, a pozsonyi székhelyű SkyEurope Airlines a.s. résztulajdonában álló azonos nevű magyar kft egyik igazgatója maga is meghökkent, amikor a honlapjukon olvasható szövegrészt felolvastuk neki, s állította, hogy a lefoglalt és kifizetett jegy ára nem változhat az utazásig.

Magyarországról jelenleg három fapados légitársaság indít járatokat. Az első fecske, a Scandinavian Airlines tulajdonában álló Snowflake gépe tavaly április óta szállít utasokat a magyar főváros és Stockholm között. Ezt követően két német város - Köln és Stuttgart - vált elérhetővé diszkont áron a német Germanwings kínálatában. A belga, szlovák, spanyol és holland tulajdonosok kezében lévő, pozsonyi székhelyű SkyEurope Airlines tavaly ősszel indította első járatait, s március végéig tartó téli menetrendje szerint jelenleg hetente 24 járata indul Londonba, Párizsba, Milánóba és Zürichbe.

A megszokott etetés-itatás és más szolgáltatások mellőzésétől, a rugalmasabban a menetrendbe illeszthető kisgépek forgalomba állításától olcsóbb fapadosok költséghatékonyságát szolgálja az is, hogy a jegyeket utazási irodákon vagy interneten keresztül lehet megrendelni és hitelkártyával kifizetni. A SkyEurope-nál a jegy egy budapestinek tűnő hétjegyű telefonszámon is megrendelhető. A vonal végén egy pozsonyi irodában ülő - magyarul folyékonyan beszélő - hölgy jelentkezik ("sajnos az 5990 forintos ajánlat erre az időpontra már nem fog figurálni"), a hívás mégis helyi tarifájú. A Közép-Európára fokuszáló SkyEurope egyébként azokra is gondolt, akiknek nincs hitelkártyájuk: telefonos rendelés esetén az utazás ára egy OTP-számlaszámra is befizethető.

A SkyEurope-nál - ahol a legnagyobb kiadás a gépek lízingdíja, az üzemanyag ára és a reptéri kiszolgálási díj - alapelv, hogy minden járatnak be kell hoznia a költségét, ez azonban nem mindig valósul meg. A rövidebb utakat a társaság 30 személyes Embrier gépekkel bonyolítja le, a hosszabbakat 133 személyes Boeing-737-esekkel. A repülés mindkét típussal körülbelül 75 százalékos telítettségtől fizetődik ki. Noha az év első két hónapjára inkább a 70 százalékos kihasználtság volt jellemző, a cégnél a turizmusra alkalmasabb későbbi időszakban 90 százalékos teljesítményt várnak.

A 100 százalék elérését nehezíti, hogy a fapadosok nem alkalmazzák a hagyományos társaságokra jellemző túlkönyvelést - azt a gyakorlatot, hogy kieső utasokra számítva a gépeken lévő ülőhelyeknél több foglalást fogadnak el -, és last minute akciókat sem kínálnak. A kiszemelt járatra a jegyár az indulás közeledtével egyre nő: a SkyEurope által manapság reklámozott 5990 forintos jegyár például néhány naponta 6-6 ezer forinttal. Az ár a hét napjai szerint is eltérhet: a Germanwings ajánlatai közt böngészve egy március végi péntekre 105, szombatra 62 euróért találtunk jegyet Stuttgartba, míg hétfőtől csütörtökig 29 euró volt az illeték nélküli ár.

A Malév, úgy tűnik, felvette a kesztyűt: tavaly decemberben bevezette az internetes jegyrendelést, február 13-a óta pedig Heathrow mellett (Gatwick helyett) a főként fapadosok által használt Stansted repülőtérre is indít járatokat Londonba. A magyar légitársaság emellett Európa számos országába akciós árat ajánl azoknak, akik három, illetve hat hétre előre lefoglalják a jegyüket. Pedig a fapadosok fogadkoznak, hogy nem céljuk a hagyományos repülés megszorongatása, a Malév illetékese a HVG-nek azt állította, a Snowflake megjelenése óta Stockholm felé még erősíteni is tudott. "Ha van is némi verseny, mi nem piacot hódítunk el, hanem megteremtjük azt - állítja Borsos, hozzátéve: gépeinken leginkább fiatalok utaznak. - Ők azok, akik megelégszenek a legszükségesebb szolgáltatással, és nem ódzkodnak attól, hogy interneten foglalják le a jegyet." Nyugat-európai felmérések is azt mutatják, hogy a "diszkontreptetők" a légi forgalomban elért egy számjegyű részesedésüket valóban nem a hagyományos társaságok rovására szerzik, hanem olyanokat nyernek meg, akik csábító ajánlataik nélkül egyáltalán nem repülnének.

Egymással azonban a fapadosok kemény versenyben állnak, és ez néhány hónapon belül Magyarországon is így lesz. Ha minden a tervek szerint halad, London például több diszkontjárat célpontjává válik. A Malév tavaly menesztett vezérigazgatója, Váradi József által létrehozott fapados társaság, a WizzAir - a brüsszeli Charleroi és egyéb, eddig meg nem nevezett célállomások mellett - májusban éppen londoni úttal tervez nyitni. A regionális elsőségre törekvő, budapesti és katowicei bázissal bíró cég egyébként a Malév tíz pilótáját csábította el, amit a háromszázat foglalkoztató vállalatnál "normális fluktuációként" könyveltek el. A 43 európai várost behálózó EasyJet májustól napi két járatot is kínál Budapestről a londoni Luton reptérre (a London központjába tartókra innen is közel félórás vonatút vár), június közepétől a berlini Schönefeldre. Az ír Michael O'Leary által alapított Ryanair korábban az április elsejétől nemzetközi személy- és áruforgalom számára megnyíló debreceni repülőteret tervezte összekötni a brit fővárossal, ám erről a jelek szerint, legalábbis egyelőre, letett. Az Air Berlin május elsejétől készül Budapestről Berlinbe, Düsseldorfba, Hamburgba és Münchenbe. A Norwegian Air Shuttle viszont már menetrendjébe illesztette a magyar fővárost: április 2-án tervezi elindítani Oslo-Budapest járatát. Eközben a SkyEurope járatainak száma - Róma, Velence, Dubrovnik, Amszterdam, Split és Varsó kínálatba vételével - április elejétől a tervek szerint heti 24-ről 55-re nő. Ha minden a társaságok tervei szerint alakul, a Ferihegyről hetente induló fapados gépek száma a nyári hónapokban meghaladja majd a százat, azaz minden öt felszálló Malév-gépre egy fapados jut.

SCHWEITZER ANDRÁS

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
HVG Hetilap

Árdzsungelharc

A repülőjegyárak között eddig se volt könnyű eligazodni: egyetlen gépen 15-20 vagy akár még ennél is többféle áron...

Száz éve írta le Max Weber, milyen az ideális erős vezető, de Orbán nem olyan

Száz éve írta le Max Weber, milyen az ideális erős vezető, de Orbán nem olyan

Szolgálatba állnak a magyar nem mentőhelikopter mentőhelikopterek

Szolgálatba állnak a magyar nem mentőhelikopter mentőhelikopterek

Négyen meghaltak Dél-Afganisztánban, amikor egy rendezvényen robbantottak

Négyen meghaltak Dél-Afganisztánban, amikor egy rendezvényen robbantottak

Exkluzív videó és képek az eilati autórobbanásról

Exkluzív videó és képek az eilati autórobbanásról

Az autópálya rossz oldalán menekült valaki egy lopott Bentley-vel – videó

Az autópálya rossz oldalán menekült valaki egy lopott Bentley-vel – videó

6 tuti tipp a jó alváshoz az 1600-as évekből

6 tuti tipp a jó alváshoz az 1600-as évekből