Az új gépkocsit vásárolni szándékozókat az utóbbi időben két oldalról is bombázzák hirdetésekkel: az egyik tábor szerint most érdemes venni, mert május 1-je után drágább lesz az általuk kínált autó, míg mások éppen a csatlakozás utánra ígérnek olcsóbb kocsit, és kivárásra biztatnak. Mint Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a HVG kérdésére elmondta: mindkét állítás igaz, ám gyártója, sőt modellje válogatja, melyik autóra.

A csatlakozással az EU-n kívülről (például az Egyesült Államokból, Japánból vagy Dél-Koreából) érkező gépkocsik vámtétele a jelenlegi, 13-23 százalék közötti mértékről egységesen 10 százalékra csökken, ami elvileg az árak mérséklődését hozhatja. Az uniós eredetű autók természetesen vámmentesek maradnak, ám ebben az esetben nem a gyártó cég, hanem a származási ország számít, azaz a Volkswagen (VW)-csoport mexikói vagy az Opel argentínai üzeméből érkező autókra az EU-n kívülieknek járó szabályok érvényesek. Ugyanez fordított esetben is igaz: a japán gyártóknak az unióban készített modelljei vámmentesek.

Az EU-ban készült, vámmentes autók viszont május 1-je után drágulhatnak annak az uniós egységesítési törekvésnek köszönhetően, amely 2005. október 1-jéig 5 százalékra akarja leszorítani a különbséget az autógyárak átadási áraiban az egyes tagországok között. Magyarországon ez leginkább a piac 90 százalékát jelentő kis- és középkategóriás modelleket érintheti, ahol jelenleg 10-20 százalék is lehet az eltérés a német árakhoz képest.

Az Európai Bizottság március elején nyilvánosságra hozott összehasonlítása - amely a tavaly novemberi adatokat tükrözi - alapján egyébként éppen a német piac a legdrágább az unióban: a nettó (a közterhektől megtisztított) árakat figyelembe véve a 91 új gyártású autómodellből 38 itt került a legtöbbe. Ebből 23 esetben az árkülönbség 20-39 százalékos volt, utóbbira példaként a VW Passatot hozták föl, amelyen egy német akár 5700 eurót is megspórolhat, ha hajlandó érte Görögországig elmenni. A nettó árakat tekintve - amelyek azért is iránymutatóak lehetnek, mert új autó után Magyarországon kell megfizetni a 25 százalékos áfát - egyébként némi meglepetésre nem is Görögország a legolcsóbb, hanem az eurózónán kívüli Dánia.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Itt a Facebook újabb csodaszemüvege, amiben még élethűbb lett a virtuális valóság

Itt a Facebook újabb csodaszemüvege, amiben még élethűbb lett a virtuális valóság

Úgy gondolja, helyesen ül a kormánynál? Ellenőrizze le

Úgy gondolja, helyesen ül a kormánynál? Ellenőrizze le

Balog Zoltán a Néppártról: Még soha nem álltunk ilyen közel a szakításhoz

Balog Zoltán a Néppártról: Még soha nem álltunk ilyen közel a szakításhoz

Elmegy Orbán a néppárti ülésre, ahol a Fidesz jövőjéről dönthetnek

Elmegy Orbán a néppárti ülésre, ahol a Fidesz jövőjéről dönthetnek

M. Richárd: Biztos sokan örültek volna, ha elvérzek

M. Richárd: Biztos sokan örültek volna, ha elvérzek

Hiába a bírósági döntés, a kormány ragaszkodik az egyentankönyvekhez

Hiába a bírósági döntés, a kormány ragaszkodik az egyentankönyvekhez