A világ legnagyobb sörgyártóját hozzák létre a belga Interbrew és a brazil AmBev többségi tulajdonosai, akik bonyolult részvénycserék eredményeként közösen ellenőrzik majd a leuveni, azon keresztül pedig a Sao Pauló-i céget.

Sem felvásárlás, sem pedig fúzió, ami a világ negyedik és ötödik legnagyobb sörgyártója, a belga Interbrew S. A. és a brazil Companhia das Bebidas Americas (AmBev) között történik, hanem valamiféle társulás vagy - a vállalati életben kissé szokatlan kifejezéssel - kombináció. Erről győzködi a befektetőket a két cég menedzsmentje azóta, hogy március elején bejelentették: az Interbrew bonyolult részvény- és adósságcsere révén megszerzi az AmBev fölötti ellenőrzést, miközben az utóbbi többségi tulajdonosai befolyásoló részesedéshez jutnak az InterbrewAmBev (IAB) névre átkeresztelt csoport többségi tulajdonát birtokló Stichting Interbrew (SI) alapítványban. Évi 190 millió hektoliteres sörtermelésével az IAB még az árbevételét és kapitalizációját tekintve világelső amerikai Anheuser-Buscht is maga mögé utasítja, és mintegy 14 százalékos részesedést "csapolt" ki magának a globális sörpiacon. A körülbelül 9,2 milliárd euró értékű ügylet nyomán az IAB forgalma elérheti a 9,5 milliárd, adózás, kamatfizetés és amortizációs költségek levonása előtt számított nyeresége pedig a 2,4 milliárd eurót.

A Stella Artois, a Beck's, a Rolling Rock, valamint a Labatt révén Európában és Észak-Amerikában vezető pozíciókkal rendelkező Interbrew és a Skol, Brahma, Antarctica márkájú söreivel Latin-Amerikában erős, 2003-ban 95 millió hektoliter folyékony kenyeret előállító AmBev szövetkezése nem kis meglepetést keltett. A belga multi vezérigazgatója, az amerikai John Brock ugyanis azzal az ígérettel vette át 2002-ben a kilencvenes évek eleje óta agresszíven terjeszkedő, tíz év alatt különböző országokban 30 sörgyárat felvásárló cég irányítását, hogy újabb akvizíciók helyett a meglévő érdekeltségekre és piacokra koncentrál. Csakhogy az AmBev olyan drágakő, amely mellett nem lehetett elmenni - mondta Brock a The New York Timesnak. "Nem fordulunk vissza, egyszerűen megálltunk, hogy körülnézzünk a boltban" - szellemeskedett a menedzser, aki megőrzi posztját az IAB élén.

A többlépcsős tranzakció egyik főszereplője a valamikori két legnagyobb belga sörgyártó, a flamand De Spoelberch család által 1366-ban alapított Artois és a vallon Van Damme család által 1853-ban gründolt Piedboeuf összeolvadása révén 1987-ben létrejött Interbrew többségi tulajdonosainak a csoportja, a belga arisztokrata családokat képviselő SI és más alapítványok. A másik partner a három brazil befektetési bankár kezében lévő Braco S. A. holding, amely közvetlenül és közvetve 22 százalékos tulajdonhányad mellett az évi mintegy 80 millió hektoliteres brazil sörpiac kétharmadát ellenőrző AmBev szavazórészvényeinek csaknem 53 százalékát birtokolja. Az Interbrew több mint 7 milliárd eurós forgalmához képest az AmBev tavaly alig 2,5 milliárdos árbevételt könyvelt el, ám a brazil cég üzemi eredménye és adózott nyeresége csak körülbelül 20 százalékkal marad el az Interbrew-étól. Ez pedig vonzó célponttá teszi a belga cég számára, amely évi 100 millió hektolitert meghaladó sörtermelésének már több mint egyharmadát áthelyezte a nagyobb jövedelmezőséggel kecsegtető kelet-európai piacokra.

Első lépésként az Interbrew kivásárolja a Braco 100 százalékát, amiért 3,3 milliárd euró értékű újonnan kibocsátott saját részvénnyel fizet. Ezzel párhuzamosan az AmBev megveszi az Interbrew-tól annak kanadai vállalatát, a Labattot és vele a mexikói Fomento Economico Mexicano (Femsa) üdítőital- és sörgyártó 30, illetve az Egyesült Államokban bejegyzett, a Femsával közösen alapított Labatt USA 70 százalékát. A brazil cég szintén újonnan kibocsátott részvényeivel fizet, valamint átvállalja a Labatt 1,5 milliárd dollárnyi adósságát, így az ügyletnek ez a része összesen 4,6 milliárd eurót taksál. Az adásvételek lezárulását követő hat hónapon belül az IAB 1,2 milliárd euróra becsült vételi ajánlatot tesz az AmBev parketten forgó 23 százaléknyi törzsrészvényére. Ha valamennyi kisebbségi tulajdonos hajlandó megválni papírjától, az IAB-nek 57,5 százalékos tulajdonhányad mellett 85 százalékos szavazataránya lesz a brazil vállalatban. Az IAB 50 százaléka a tőkeemelés után is az Interbrew alapító családjainál marad, míg a Braco korábbi tulajdonosai az új konglomerátum 25 százalékát ellenőrzik 44 százalékos SI-pakettjükön keresztül, a többi részvény pedig szabadon forog majd.

A két tulajdonosi csoport mégis el akarta kerülni azt a látszatot, hogy az Interbrew bekebelezné a brazil céget: az IAB és az AmBev egyaránt megtartja önállóságát, leuveni, illetve Sao Pauló-i székhelyét, és a két társaság papírjaival változatlanul kereskednek a tőzsdén. Ügyeltek arra is, hogy az IAB 14 tagú igazgatóságában is tiszteletben tartsák a paritás elvét: a hat független igazgató mellett a belga és a brazil tulajdonosokat négy-négy fő képviseli majd. A feleknek jó okuk van az óvatosságra, hiszen a brazil versenyhatóság 1999-ben azzal a feltétellel adta áldását az AmBev két jogelődje, a Brahma és az Antarctica fúziójára, hogy a létrejövő új cég 2010-ig nem cserélhet gazdát. Éppen ezért nem elképzelhetetlen, hogy az AmBevnek meggyűlik a baja az illetékes hivatallal, bár a cég pénzt és fáradságot nem kímélve látványos píárkampányba kezdett a megatranzakció népszerűsítésére. "Ami jó az AmBevnek, az jó Brazíliának" - fogalmazott például egy Sao Pauló-i sajtóértekezleten Victorio de Marchi, a cég társelnöke és egyben az AmBev másik főtulajdonosának, az alkalmazottakat és hozzátartozóikat segélyező Zerrenner alapítványnak az elnöke, midőn azt fejtegette, hogy az üzlet hosszú távú tőkebefektetést hoz az országnak, és lehetővé teszi, hogy az AmBev Kanadától Patagóniáig egész Amerikára kiterjessze tevékenységét.

A belga-brazil óriás létrejötte sokak szerint megrengetheti a nemzetközi söripart, különösen a dél-amerikai országokban és az Egyesült Államokban, ahol a nagy riválisok - az Anheuser-Busch, a brit-dél-afrikai SABMiller és a holland Heineken - keményebb versenyre kényszerülnek. Egyes elemzők ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy az Interbrew túlságosan magas árat fizet a brazil cégért, és a két vállalat közötti minimális földrajzi átfedés miatt mindössze 280 millió euróra becsült - 2007-től érvényesülő - szinergiahatás sem túl jelentős.

Igaz, a tranzakció révén a belgák bejutnak - a kínai, az egyesült államokbeli és a német mögött - a világ negyedik legnagyobb, az utóbbi tíz évben átlagosan 5 százalékkal bővülő piacára. Ám a prémium kategóriájú sörök iránt Dél-Amerikában egyelőre mérsékelt a kereslet, és az Interbrew Brazíliában és a kontinens többi államában komoly árfolyamkockázatokat vállal magára. Az sem világos, hogy mi lesz a Femsa sorsa, hiszen szakértők szerint a mexikói cégnek elővásárlási joga van az Interbrew 30 százalékos részvénycsomagjára. Az AmBev és a Femsa között ráadásul érdek-összeütközést okozhat, hogy a brazil cég a PepsiCo egyik legnagyobb latin-amerikai forgalmazója, az USA-n kívül viszont a Femsa palackozza a legtöbb Coca-Colát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Amíg Szalaiék hajtottak, lássuk, mi történt a VIP-páholyban

Amíg Szalaiék hajtottak, lássuk, mi történt a VIP-páholyban

A Fradi értékesebb, mint a Real Madrid - legalábbis a legutóbbi ügyletük alapján

A Fradi értékesebb, mint a Real Madrid - legalábbis a legutóbbi ügyletük alapján

Egyelőre egy nagy átverés a világ legdrágább új autója, az 5 milliárd forintos Bugatti

Egyelőre egy nagy átverés a világ legdrágább új autója, az 5 milliárd forintos Bugatti

Orángutánkölyköt akart kicsempészni Baliról egy orosz férfi

Orángutánkölyköt akart kicsempészni Baliról egy orosz férfi

Halálos balesetek, őrizetbe vételek, migránsok - hétvégi rendőrségi statisztika

Halálos balesetek, őrizetbe vételek, migránsok - hétvégi rendőrségi statisztika

Ne csak lásson, látszódjon is: menetfény és társai, avagy mit kell tudni az autó lámpáiról?

Ne csak lásson, látszódjon is: menetfény és társai, avagy mit kell tudni az autó lámpáiról?