A Dassault-csoport szerzi meg Franciaország egyik legnagyobb sajtóbirodalmát, a néhai Robert Hersant alapította Socpresse kiadótés vele annak két zászlóshajóját, az évszázados múltú Le Figarót és a tekintélyes L'Express hetilapot.

,,Serge Dassault nagyon elégedett" - közölték a francia iparmágnás környezetében azután, hogy március 11-én a Groupe Industriel Marcel Dassault S. A. (GIMD) elnök-vezérigazgatója szűkszavú közleményben hírül adta: egyezségre jutott Robert Hersant és felesége örököseinek többségével, és cége mintegy 80 százalékra növeli részesedését a hetven újságot kiadó Socpresse S. A. holdingban. A kiterjedt hadiipari, informatikai, elektronikai és médiaérdekeltségekkel, valamint pénzügyi és ingatlanbefektetésekkel rendelkező GIMD első embere saját és egyszersmind apja, a Dassault család üzleti birodalmát létrehozó, 1986-ban elhunyt Marcel Dassault régi álmát valósítja meg ezzel az ügylettel, amennyiben azt az Európai Unió versenyhatósága is jóváhagyja.

Sem a hatvanas-hetvenes években a Jours de France hetilapot birtokló dinasztiaalapító, sem 79 éves fia nem csinált titkot abból, hogy nem egyszerűen üzletet látnak a nyomtatott sajtóban, hanem a politikai és gazdasági befolyás lehetőségét is. "A sajtó érdekes világ, amely lehetővé teszi bizonyos egészséges eszmék átadását" - fejtegette például Dassault az Entreprendre magazin januári számában megjelent interjúban. Nem csoda, ha a tulajdonosváltás némi nyugtalanságot keltett a Socpresse két legfontosabb kiadványa, a Le Figaro és a L'Express háza táján, ahol a szerkesztőségek függetlenségét féltik a politikai ambícióit 1995 óta Corbeil-Essonnes polgármestereként is kiélő Dassault-tól. A franciaországi regionális lapok piacából 30 százalékos szeletet kihasító Socpresse vidéki újságjai viszont attól tartanak, hogy az elsősorban a Le Figaróra és a L'Expressre ácsingózó Dassault az első adandó alkalommal megszabadul tőlük.

A GIMD vezető divíziójára utalva a médiában leginkább repülőgyárosként emlegetett Dassault 2002 januárjában tette be a lábát a Socpresse-be, miután 1999-ben egyszer már sikertelen ajánlatot tett a társaság 30 százalékos részvénypakettjére. Végül - tetemes felárral, mintegy 460 millió euróért - korábbi riválisától, a Carlyle befektetési alaptól vette meg a GIMD a Socpresse papírjait. A mostani tranzakciót azonban 2002 augusztusában azzal készítette elő, hogy úgynevezett pénztári előleg formájában 230 millió euró kölcsönt nyújtott az Hersant család kiadóvállalatának, amelynek segítségével az megvásárolhatta a Vivendi Universal S. A.-tól az Express-Expansion és a L'Étudiant csoportot. A kölcsön feltétele ugyanis az volt, hogy ha 2004 márciusáig a Socpresse nem fizeti vissza a tartozását, a GIMD jogot szerez arra, hogy az adósságot részvényekre konvertálja.

Dassault számítása bejött, mert a három házasságban nyolc gyereket nemző Hersant 1996-os, majd özvegye, Rolande Hersant 2001-es halála után pénzügyileg megroggyant Socpresse képtelen volt előteremteni az összeget. Az Hersant família tizenhárom Socpresse-tulajdonosa közül végül csak az egyik unoka, a Kaliforniában élő és a legnagyobb, 13 százalékos részvénycsomaggal rendelkező Aude Jacques Ruettard nem adta be a derekát, a többiek nem hivatalos értesülések szerint összesen félmilliárd euró körüli vételárat alkudtak ki maguknak. Ezért a pénzért a GIMD körülbelül 82 százalékra növeli tulajdonhányadát a Socpresse-ben, mert a papírok 5 százaléka változatlanul az Hersant-ék és Dassault között közvetítő Yves de Chaisemartin elnök és menedzsertársai kezében marad. Nemcsak ezért, hanem mert állítólag Dassault szerint is döntő szerepet játszott az Hersant örökösök meggyőzésében, a tulajdonosváltásról beszélve De Chaisemartin magabiztosan jelenthette ki a Le Figaro szerkesztőbizottsága előtt, hogy Michel Senamaud ügyvezető igazgatóval az oldalán továbbra is ő az "egyedüli úr" a vállalatnál.

A legújabb szerzeménnyel az apja vállalatbirodalmának diverzifikálásán fáradozó Dassault alaposan megerősítette a GIMD médiaüzletágát. Az 1998-ban a GIMD-be tagolt Valmonde-csoporttal együtt a Socpresse becslések szerint évi 1,5 milliárd eurós forgalmat generálhat. Ez jóval több, mint a GIMD 43 százalékos tulajdonában lévő, szoftvergyártással foglalkozó Dassault Systemes tavalyi 755 millió eurós forgalma. A Dassault-csoport fő tevékenysége persze nem változik: a harci és polgári repülőgépeket előállító Dassault Aviation 2003-ban 3,2 milliárd eurós árbevételt könyvelt el, tőzsdei kapitalizációja pedig meghaladta a 4 milliárd eurót. A francia sajtópiacon egyébként a Mirage, Rafale és Falcon repülőgépeiről egyaránt ismert GIMD nem az egyetlen hadiipari monstrum; a katonai és polgári repülőgépek gyártásában, űr- és rakétatechnológiában utazó Lagardere SCA médiaportfólióját a világ egyik legnagyobb színesmagazin-kiadója, az Hachette Filipacchi Médias mellett néhány rádió és televíziócsatorna és az Hachette Livre könyvkiadó gazdagítja.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Németh Szilárd elárulta a magyar gasztronómiát, és vétett egy helyesírási hibát

Németh Szilárd elárulta a magyar gasztronómiát, és vétett egy helyesírási hibát

11 embert vettek elő a rendőrök a csütörtöki szlovák–magyar meccsen

11 embert vettek elő a rendőrök a csütörtöki szlovák–magyar meccsen

Látta már a Facebook Messenger új funkcióját? Hasznos

Látta már a Facebook Messenger új funkcióját? Hasznos

Tejár botrány: Kedden tüntetnek a tejtermelők

Tejár botrány: Kedden tüntetnek a tejtermelők

Szalai Erzsébet: A Fidesz és a hatalom konvertálása

Szalai Erzsébet: A Fidesz és a hatalom konvertálása

90-es szakaszon 173 km/h-val száguldott Kisbéren ez a motoros

90-es szakaszon 173 km/h-val száguldott Kisbéren ez a motoros