A hazai online kiskereskedelem kisebb forgalmat bonyolít le, mint amekkoraaz internetellátottságból fakadna. A legfőbb ok: a fogyasztók még mindig bizalmatlanok az új vásárlási formával szemben, holott a visszaélések aránya nem magas.

Bár a magyar e-kiskereskedelem gyorsan bővül, de így is csak a teljes hazai kiskereskedelem néhány ezrelékét teszi ki. A hazai internetes kiskereskedelmi (b2c) egységek 2003-ra összességében 6 milliárd forintos forgalmat vártak, ami az előzetes adatok szerint nagyjából teljesült is. Ez közel 35 százalékos éves növekedést jelent, s a piac szereplői most még optimistábbak: az idei esztendőre 40 százalékos növekedést prognosztizálnak.

Szabó László, a GKIeNET Kft. vezetője szerint az e-kereskedelem magyarországi bővülése elsősorban az internethez kapcsolódók arányának évi 3 százalékos növekedésével magyarázható, ezen belül is az - internetes vásárlások szempontjából fontosabb - otthoni hozzáférések dinamikus bővülésével: míg 2002-ben csupán a lakosság 8 százaléka fért hozzá odahaza a világhálóhoz, tavaly már 13 százalékuk.

Az internethez hozzáférők közül - tudjuk meg Szabó Lászlótól - durván minden hetedik rendelt már valamilyen terméket vagy szolgáltatást a világhálón. Az NRC Piackutató Kft. és a TNS Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. (NRC-TNS) tavaly októberi kutatása szerint a hetente többször internetezők (ilyen a felhasználók 56 százaléka) több mint fele vásárolt már valamit online. Ez utóbbi adat azonban alighanem kissé csalóka, a kutatók ugyanis ide soroltak néhány olyan kis összegű, a telefonszámlára terhelt vásárlást is, amilyen például a csengőhangletöltés.

Hogy az e-kiskereskedelem forgalma az internet-hozzáférések számához képest nemzetközi összehasonlításban mégis alacsony, annak legfőbb oka a bizalom hiánya. Az NRC-TNS kutatása szerint még mindig sokan tartanak a személyes adatokkal és banki titkos jelszóval való visszaélés lehetőségétől, valamint az előre nem jelzett pluszköltségektől. A félelem nagyrészt megalapozatlan: a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tavaly nem jelzett komolyabb visszaéléseket kereskedelmi tevékenység kapcsán, és az e témában beérkező panaszok száma is elenyésző volt. Kathi Attila szóvivő szerint főként a csomagküldő cégekre vonatkozó nyilvántartásba vételi, illetve a távollévők közti szerződéseket szabályozó kormányrendelet által előírt plusz tájékoztatási kötelezettség - például a vevők nyolc napon belül lehetséges vásárlástól való elállási jogának kommunikálása - elmulasztása miatt kezdeményeztek eljárásokat a jogsértő honlapokkal szemben, melyek a hiányosságokat a felszólítást követően többnyire gyorsan pótolták. A magyar fogyasztók nagyobb összegű beszerzések esetén így is nehezen szánják rá magukat a próba nélküli vásárlásokra, s nem segíti az online kereskedelem elterjedését az sem, hogy az internetes rendeléseket sokszor a bolti vásárlásoknál drágábban, túlzó szállítási díjjal megfejelve, esetenként késve teljesítik az üzletek.

A magyar netes vásárlók több mint fele az NRC-TNS adatai szerint könyvet vesz, 30 százalékuk rendelt hardvert, szoftvert, cd-t, kazettát, szórakoztatóelektronikai cikket vagy háztartási eszközt. A legnagyobb forgalmat a széles termékpalettával rendelkező online áruházak és piacterek (Fotexnet, Ebolt, Origo bevásárlóközpont, Centralnet webáruház) bonyolították le. Aránylag jól muzsikál néhány nagy online szaküzlet is: a könyvesboltok közül elsősorban a Libri Online Könyvbirodalom és a Fókusz Online Könyváruház, az utazásokat értékesítő Hurrányaralunk.hu és a Világlátó Online, valamint az élelmiszer-kiszállítással foglalkozó G'Roby Online Shop, a Netpincér, illetve a távközlési cégek virtuális boltjai.

A közel száz webbolttal üzemelő, csaknem negyvenezerféle terméket kínáló Origo bevásárlóközpontban a leggyakrabban a kiszállítás késedelme vagy pontatlansága miatt reklamálnak. A magyar aukciós tereken a szándékos visszaélések aránya az összes tranzakció 0,2 százaléka alatt marad - állítják a Vatera elektronikus piactér üzemeltetői, hozzátéve: egyéb okok (komolytalan ajánlatok, félreértés, előre nem látott magas szállítási költségek) miatt nem veszik át az "elkelt" termékek 4 százalékát.

A Vatera ügyfélszolgálatát főként hamis személyes adatok, komolytalan licitek, termékleírástól eltérő állapotú árucikkek, termékek ügyében keresték fel; a vitás esetek oroszlánrészét a cég közreműködésével sikerült rendezni. "Eddig többnyire elég volt egy telefonhívás az utánvéttel értéktelen vasdarabot küldő középiskolás fiú apjának, hogy minden rendeződjön. De az e-kereskedelem fejlődésével alighanem eljön az idő, amikor másképp kell megelőznünk az azonosítók és hitelkártyaszámok lopására szakosodott, programozásban is jártas online-bűnözők visszaéléseit" - jósolja Valner Szabolcs, a Vatera egyik alapítója. A Vatera praxisában eddig két ügy került a rendőrséghez. Az egyikben egy budapesti orvos tett feljelentést a Németországban élő eladó ellen, mert az általa elküldött "antik pénzérmék" hamisítványnak bizonyultak, a másikban egy vevő, aki sok pénzért vásárolt egy üzemképtelen mobiltelefont.

A 300 ezer regisztrált látogatóval rendelkező Fotexnet sikertermékei közé továbbra is a dvd-k, cd-k és könyvek tartoznak, de nagy az érdeklődés a műszaki és szépségápolási termékek iránt is. Az online áruház jellemzően 18-40 év közötti, budapesti vagy nagyvárosi, az átlagnál jobb körülmények között élő vásárlóinak mára csaknem a fele rendelkezik szélessávú kapcsolattal. Porkoláb Péter, a Fotexnet ügyvezető igazgatója szerint e tendencia a vásárlási szokásokban is megmutatkozik: ma már a korábban alacsonyabb forgalmat produkáló hétvégeken, illetve hétköznap estéken is szép számmal érkeznek megrendelések.

A folyamatosan fejlődő, de még így is kicsi piacon megfelelő logisztikai és kereskedelmi háttér nélkül - állítja Porkoláb - gyakorlatilag lehetetlen új szereplőként jelentős pozíciót elérni. Szalay-Bobrovniczky Kristóf, az Origo bevásárlóközpontját üzemeltető Axelero Rt. marketingfőnöke szerint azok az e-kereskedelmi szájtok fognak fennmaradni, melyek biztos technológiai háttérrel, folyamatos fejlesztésekkel és széles termékpalettával rendelkeznek. A piac koncentráltságát és zártságát a GKI felmérései is alátámasztják: 2002-ben a 250-300 piaci szereplő generálta 4,5 milliárd forintos összforgalom kétötödét mindössze öt-tíz vállalat produkálta.

Ami a fogyasztók egymás közti internetes kereskedelmét illeti, az utóbbi években elindult, magáneladókat magánvásárlókkal összekötő (c2c) online piacok többsége időközben felhagyott a közvetítéssel. "Ez a szolgáltatás jelenleg szünetel. A Prim ezt a szolgáltatást Magyarországon az elsők között indította be, de azok száma, akik a szolgáltatást igénybe vették, talán a túl korai jelentkezés miatt, mérsékelt maradt" - olvashatjuk például az Arveres.com oldalon. Megszűnt a Napfolt Árverés című aukciós oldal is, a Kalapács címén a Vatera kínálatát találhatjuk, az eeeBid Kft. pedig a vállalatközi elektronikus kereskedelem (b2b) felé fordult. Az Origo bevásárlóközpontjában is van lehetőség c2c-kereskedelemre, de a szájt üzemeltetői szerint felhasználóik az apróhirdetési lehetőségeken túl alig használják ki az adottságokat.

Akad azonban olyan online árverő is, akinek bejönni látszik az üzlet: a c2c-kereskedelem robbanásszerű bővüléséről számolnak be a Vatera Hungary Kft. üzemeltetői, akik szerint az elbukott aukciós szolgáltatók egyrészt megelőzték korukat, másrészt rossz üzleti stratégiát választottak. Csupor Erik, a Vatera Hungary Kft. ügyvezető igazgatója szerint a 2002-ben 93 millió forintos átmenő forgalmat (gross merchandise sales, GMS) produkáló aukciós piactér 2003-ban 317 millió, 2004-ben március 18-a pedig 217 millió forintos átmenő forgalmat könyvelhetett el - ez utóbbi adat alapján Csupor 868 millió forintot jósol az idei évre. Ezzel az adattal - számításaik szerint - az online aukció egyre nagyobb piaci részesedést szerez a teljes magyar e-kereskedelemből. A 31 ezer regisztrált felhasználóval üzemelő Vatera c2c-rendszerén keresztül tavaly naponta átlagosan ötven-hetven árucikk talált gazdára, idén márciusra azonban a napi átlag 260-280 eladott termékre és napi 1000-1100 érvényes licitre emelkedett. A legkeresettebb árucikkek közé tartoznak a különböző gyűjtemények, könyvek, újságok, régiségek. A forgalomnövekedés dacára a Vatera várhatóan sem az idén, sem a következő években nem termel majd nyereséget - mutat rá Valner Szabolcs. Az üzemeltetők egyelőre minden befolyó pénzt visszaforgatnak az oldal további fejlesztésébe.

MARINOV IVÁN

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Meddig tűritek? - videóüzenetet küldött a Momentum Manfred Webernek

Meddig tűritek? - videóüzenetet küldött a Momentum Manfred Webernek

Lefújták a Parlament előtti zászlórudat

Lefújták a Parlament előtti zászlórudat

Interjút adott a nő, akinek 16 évesen volt kapcsolata az akkor 41 éves Woody Allennel

Interjút adott a nő, akinek 16 évesen volt kapcsolata az akkor 41 éves Woody Allennel

Pénzeken is terjed a tüntetések fő jelszava – fotó

Pénzeken is terjed a tüntetések fő jelszava – fotó

A szoftverfrissítés ellenére sem engedné a Qualcomm, hogy iPhone-okat áruljanak Kínában

A szoftverfrissítés ellenére sem engedné a Qualcomm, hogy iPhone-okat áruljanak Kínában

Tapétavágó késsel vette védelmébe a BKK-automatát fosztogató társaságot egy férfi a Jászain

Tapétavágó késsel vette védelmébe a BKK-automatát fosztogató társaságot egy férfi a Jászain