Az aranyláz idejéből származó apró település, kilenc parcellával, nyolc lakóházzal és négy gerendaházzal (nem mind...

Az aranyláz idejéből származó apró település, kilenc parcellával, nyolc lakóházzal és négy gerendaházzal (nem mind lakható), műhellyel és étteremmel (nem működnek), egy postahivatallal és pár fémbódéval. Bár a vízellátáshoz új kutat kell fúrni, közel a folyó, a környezet pedig gyönyörű, a közelben vörösfenyőerdő pompázik. Nagyjából ezt tudhatták meg a húszlakosú kaliforniai Bridgeville-ről azok, akik tavaly decemberben az USA és a világ legnagyobb online aukciós bolhapiacán kalandoztak, és éppen azon gondolkoztak: mi lenne, ha vennék egy városkát? Az internetes licitet 775 ezerről indulva 1,78 millió dolláron ütötték le, és a reménybeli vásárló azóta felszívódott ugyan, ám az eset és az eBayen azóta megjelent újabb települések jelzik: nincs olyasmi, amire ne akadna, ha nem is vevő, de legalább érdeklődő. Más kérdés, hogy mindent nem lehet eladni, nemrég például a San José-i székhelyű cég tajvani leányvállalatának honlapjáról tiltottak le egy felhasználót, aki tizenéves vietnami lányokat próbált piacra dobni.

Az eBay, ez az 1995-ben eredetileg PEZ-cukorkás dobozok csereberéjére alakult internetes cég (HVG, 1999. július 31.) piaci értékét tekintve ma már nagyjából 10 milliárd dollárral múlja fölül az USA második legnagyobb autógyárát, a Ford Motort, és mindeközben különböző érdekeltségeivel és felvásárlásaival világszerte terjeszkedik, honlapjain keresztül tavaly 20 milliárd dollár értékű árucikk fordult meg. A vállalat a gyakran néhány dolláros kacatok centekben mért jutalékától a nagyobb értékű tárgyak komissiójáig terjedő bevételekből, valamint a cikkek listázásáért felszámolt összegből - sok kicsi sokra megy alapon - 2,17 milliárd dolláros forgalmat és 441 milliós adózás utáni nyereséget ért el.

Az eBay sikerét azonban nem csupán pénzben mérik: üzleti modellje vállalatimenedzsment-könyvek példája lett arra, miképpen lehet egy jól sikerült ötletre olyan, lassan globálissá váló céget fölépíteni, amely úgy vált óriási internetes áruházzá - tavaly 971 millió cikk fordult meg világszerte található "virtuális üzleteiben" -, hogy lényegében semmi mást nem csinál, mint először az USA, majd mindinkább a világ összes sarkából összehoz vevőket és eladókat. Ezzel egyszerre nyitotta elképesztően szélesre, és tette minden eddiginél demokratikusabbá a piacot, hiszen egy induló kisvállalkozás a minimális infrastrukturális kiadást jelentő jutalékok fejében éppúgy óriási piacra jut el - az eBay regisztrált használóinak száma elérte a 85 milliót, s a felük aktív is, azaz rendszeresen vásárol és elad, nem csak nézelődik vagy alkalmanként licitál -, mint az online aukciós értékesítés ízére egyre jobban ráérző nagyobb vállalatok.

Az internetes bolhapiac valóságos forradalmat hozott a kereskedés gyakorlatában. Mind több cég használja az eBay nyújtotta lehetőséget arra, hogy fölösleges raktárkészletétől megváljon, de egymásra találnak a nagybeszerzők és a kereskedelmi mennyiséget szállítani képes vállalkozások is. Alig három éve nyitott külön leágazást a használt autóknak az eBay, és azóta ezen a téren az amerikai piacon - legyen az virtuális vagy "igazi" - már a legnagyobb forgalmat bonyolítja le, lehet rajta keresztül luxus BMW-t venni, míg a közvetítésével az Amerikában igen kedvelt sportterepjárók közül a statisztikák szerint tavaly kilencpercenként talált új gazdára egy-egy példány. A piac német fertályán két másodpercenként kel el az eBayen át egy mobiltelefon.

Ez az üzlet - az online bolhapiac folklórját viszont azok a történetek táplálják, amikor egy gyűjtő rég keresett kincsre bukkan potom áron. Ezt segíti, hogy az eBay - amelynek legújabb tévéreklámját az Amerikai szépség Oscar-díjas rendezője, az angol Sam Mendes készítette - újradefiniálta a használt cikkek fogalmát és azok kereskedelmét az Egyesült Államokban, ahonnan a cég bevételének még mindig 70 százaléka származik. Az amerikaiak a tavasz beköszöntével hagyományosan átnézik pincéiket-padlásaikat, hogy aztán a házuk vagy a garázsuk előtt potom pénzért eladják, amit találnak, ám mind gyakrabban tesznek próbát - főleg ha előre beütemezett költözés előtt akarnak megszabadulni a fölöslegessé vált tárgyaktól - az internetes aukcióval, ami nemcsak a kaland izgalmát nyújtja, de a bevételüket is növelheti.

Külön kategória azoké, akik az eBayre építették vállalkozásukat. Iparági becslések szerint nagyjából 150 ezren foglalkoznak azzal, hogy az otthonukból, afféle virtuális handlé módjára, az online bazárban adják-veszik azokat a használt cikkeket, amikből profitot remélnek. Ez néha nem áll másból, mint a valutakereskedelemben is ismert arbitrázsból, amikor új árucikkek esetében is kihasználják az általuk ismert regionális piacok közti áreltéréseket.

Az eBay aukciós láza más típusú vállalkozásokat is szült. Alig egy éve alakultak az első olyan cégek, amelyek azt ajánlják, hogy összegyűjtik a használt cikkeket azoktól, akik nem tudnak vagy nem akarnak bíbelődni az online értékesítéssel. Az AuctionDrop, az iSold It, a QuikDrop és az AuctionWagon 25-40 százalékos jutalékért házhoz megy az eladni kívánt termékekért, azokat lajstromba veszi, digitális fényképet készít róluk, és lebonyolítja a licitet az eBay bolhapiacán.

NAGY GÁBOR

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

Száguldó egér

A hazai online kiskereskedelem kisebb forgalmat bonyolít le, mint amekkoraaz internetellátottságból fakadna. A legfőbb ok: a fogyasztók még mindig bizalmatlanok az új vásárlási formával szemben, holott a visszaélések aránya nem magas.

Telefon az iskolában: nem csak ellenség, eszköz is lehet

Telefon az iskolában: nem csak ellenség, eszköz is lehet

Hadházy egy békás termoszért biztosan visszamegy az MTVA-ba

Hadházy egy békás termoszért biztosan visszamegy az MTVA-ba

Dinoszaurusz-lábnyomok igazi kincsesbányájára bukkantak

Dinoszaurusz-lábnyomok igazi kincsesbányájára bukkantak

A véreskezű jakuza kisvendéglőt nyitott, mert „elmúltak a régi szép idők”

A véreskezű jakuza kisvendéglőt nyitott, mert „elmúltak a régi szép idők”

Jövőre sem emelkednek a kukadíjak, inkább kifizeti az állam a veszteséget

Jövőre sem emelkednek a kukadíjak, inkább kifizeti az állam a veszteséget

Kirúgta Mourinhót a Manchester United

Kirúgta Mourinhót a Manchester United