Téved, aki azt hiszi, hogy az EU-csatlakozás következtében májustól megváltoznak a hazai autóárak. A gépjárműimportőrök már az év elején átvették az unióban kötelező, a csatlakozás napjától nálunk is alkalmazandó egységes elszámolási rendszert.

"Nálunk egyáltalán nem drágák az autók. Magyarországon átlagos európai árszínvonalon vagy inkább az alatt lehet új autóhoz jutni" - állítja Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary Kft. ügyvezetője. Persze kérdés, mit tekintünk átlagos európai árnak, hiszen az EU-ban sem egyforma árcédulák függnek az egyes típusokon. Pedig az EU kormányának tekinthető Európai Bizottság valami ilyesfélére törekszik.

Tavaly a Mario Monti vezette brüsszeli versenybizottság kimondta: az EU versenytörvényei értelmében a vevőket nem lehet megkülönböztetni. Magyarán: minden európai uniós állampolgárnak nagyjából ugyanannyiért kell megkapnia ugyanazt a gépjárművet, tekintet nélkül arra, hogy hol kívánja megvásárolni, vagy mennyit vásárol belőle. Az egyes uniós tagállamokban mégis erősen eltérnek egymástól az árak.

Ennek az az oka, hogy a versenybizottságnak csak az úgynevezett átadási árnak, vagyis a számlák nettó összegének meghatározásába van (lehet) beleszólása. Magyarán: Brüsszel csupán azt szabja meg, hogy milyen áron adják át a gyártók az importőröknek vagy a kereskedéseknek az autókat. Ezektől a bázisösszegektől 5 százalékos mértékben lehet eltérni, elméletileg tehát nem lehetne 10 százaléknál nagyobb különbség egy adott modell legdrágább és legolcsóbb európai ára között.

A gyakorlat azonban más. Az EU-tagországokban kapható személygépkocsik árcéduláján álló számok közötti különbségek még mindig 10-15 százalékosak, igaz, ezt úgy is föl lehet fogni, mint nagy eredményt, hiszen az EU versenybizottságának 2000-ben keltezett jelentése szerint az árdifferencia átlagos mértéke akkor 25-30 százalék volt. Az Opel Corsa esetében például az EU vizsgálati jelentése 2000 májusában 24 százalékos különbséget fedett fel a legolcsóbb és a legdrágább országban megadott listaár között, 2001. novemberben ez az adat már csak 16 százalék volt, 2002 nyarán 11, tavaly év végén pedig alig 8 százalék. A Volkswagen Golf esetében a 2000-ben regisztrált 43 százalék után 2001-ben már csak 31, 2002-ben pedig 17 százalékos volt az eltérés. A legtöbbet továbbra is a túlságosan erős fonttal küszködő Nagy-Britanniában, Dániában, valamint Németországban kell fizetni az autókért, míg a legolcsóbban Hollandiában, Spanyolországban, Portugáliában és Olaszországban lehet új kocsihoz jutni.

Annak, hogy az árak kiegyenlítődése már a kötelező egységes elszámolási rendszer bevezetése előtt megindult, az elemzők szerint az az oka, hogy a közös európai valuta lerántotta a leplet a gyártók országonként eltérő árképzési gyakorlatáról, amelynek köszönhetően számos ország piacán extraprofitra tehettek szert. A vásárlók 1999-től átszámolgatás nélkül, könnyedén felmérhetik, hol mennyiért juthatnának hozzá az áhított járműhöz.

Az árak teljes kiegyenlítődése azonban aligha következik be a közeljövőben. A minden EU-tagállamra érvényes kiskereskedelmi árak alkalmazása ugyanis mindaddig lehetetlen, amíg nem egységesítik az autóforgalmazás adóját is (a legtöbb EU-tagállamban csak áfa jellegű adót vetnek ki az autókra, valamint változó mértékű regisztrációs díjat szednek, lásd Regisztrációs tarifák az unióban című írásunkat a 65. oldalon). Ma mindenesetre hatalmasak a különbségek: amíg Németországban mindössze 16 százalékot tesznek rá egy-egy új kocsi árára, Dániában összesen 218 százalék illeti az államkasszát.

Az egységes átadási ár alkalmazása nyilvánvalóan kedvezőtlenül hat azokban az országokban, amelyekben magasabb adókulcsokkal sújtják az új autókat. Márpedig Magyarország ezek közé tartozik, hiszen nálunk az európai gyártású típusok után 25 százalék áfát, valamint hengerűrtartalomtól és környezetvédelmi besorolástól függő összegű regisztrációs adót kell fizetni (lásd táblázatunkat). Ez az adószint a legmagasabbak közé tartozik Európában, s ez az EU-csatlakozást követően sem változik.

Mint ahogy várhatóan változatlanok maradnak az autóárak is. A legtöbb importőr ugyanis arról számolt be a HVG-nek, hogy a regisztrációs adó bevezetését követő árkorrekció idején, azaz a február 1-jén meghirdetett új árlista összeállításánál már figyelembe vették a kötelező átadási árak alkalmazását.

"Egyszerűen nem lett volna értelme háromhavonta új árakkal traktálni a vevőket" - fogalmazta meg az importőrök szempontjait Vérten Sándor, a Volkswagen-csoporthoz tartozó márkákat forgalmazó Porsche Hungária Kft. kommunikációs igazgatója. Arról azonban senki sem kívánt beszélni, hogy február és május között valóban alkalmazzák-e az uniós árrendszert, vagy a köztes időben megpróbálnak még némi extraprofitra szert tenni.

A fogyasztásit kiváltó regisztrációs adó hazai bevezetése elsősorban a dízelmotoros modellek iránti keresletet élénkítheti, hiszen az ezeknél alkalmazott tarifák összege alacsonyabb, mint a korábbi, 10 százalékos érték. Ennek megfelelően számos márkakereskedés már februárban csökkentette a dízelautói árát. Jóval olcsóbbak lettek a luxusautók is, hiszen ezeknél a nagy motorral szerelt modelleknél az eddig alkalmazott 1,6 millió és a május 15-étől esedékes 2,7 millió forint is sokkal kisebb, mint az értékarányos 10 százalék. A Porsche csúcsmodellje januárban még 73 millió forintba került, a regisztrációs adó bevezetése után 9 millióval csökkentették az árát. A BMW 7-es árcédulájára pedig 1,5 millióval kisebb összeg került, mint amennyiért januárban kínálták a kocsit.

Drágultak viszont és a regisztrációs adó májusi módosítása után várhatóan tovább drágulnak a kisautók, amelyek többségénél az eddig alkalmazott 90/150 ezer forintos taksa (májustól: 120/240 ezer forint) több, mint az értékarányos 10 százalék. A drágulás azonban e típusoknál többnyire néhány tízezer forint körül volt, a kirívó példák ellenére a szabályváltozások nem hatottak érdemben az árakra. Ennek Kern Nándor, a Fiat Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója szerint az az oka, hogy a forint árfolyamának erősödése jórészt kompenzálta a drágább kocsik közterheinek csökkentését.

Most még majdnem minden márkakereskedésnek vannak olyan modelljei, amelyeket gyártói szubvencióval árul Magyarországon. "Májustól erre nem lesz lehetőség" - mondja Vadas Tamás, a Jaguar Hungary Kft. vezérigazgatója, hozzátéve: a tilalom nyilván azokat a kereskedőket sújtja a leginkább, akik eddig a legtöbb ilyen jellegű kedvezményt adták. Ugyanakkor nyitva maradt egy kiskapu, amelyen keresztül a gyártók burkoltan támogathatják egyes piacokon néhány modelljük árát: a csak bizonyos országoknak szánt, szegényesen felszerelt, speciális modellsorozatokra egyedi, alacsonyabb ár szabható.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Palkovics visszaszólt Pokorninak oktatásügyben

Palkovics visszaszólt Pokorninak oktatásügyben

Csaknem a korábbi dupláját fizeti az állam az üzemi balesetek miatti táppénzre

Csaknem a korábbi dupláját fizeti az állam az üzemi balesetek miatti táppénzre

Papíron még Vona a Jobbik elnöke

Papíron még Vona a Jobbik elnöke

Már kapható a 2Rule mez, és nem olcsó

Már kapható a 2Rule mez, és nem olcsó

Az e-jegyrendszerről és a patkányhelyzetről is tárgyalnak ma a fővárosi képviselők

Az e-jegyrendszerről és a patkányhelyzetről is tárgyalnak ma a fővárosi képviselők

Zebrán gázoltak halálra egy nőt Budapesten

Zebrán gázoltak halálra egy nőt Budapesten