Magyarországon a háztartások 42 százaléka birtokol kocsit.

Magyarországon a háztartások 42 százaléka birtokol kocsit. Ez az arány a kilencvenes évek közepe óta lényegében állandó, a személyautó-állomány növekedése főleg abból származik, hogy egyre több háztartásban (1996-ban 4, 2001-ben 6, az idén 9 százalék) legalább két autó van. A beszerzési terveket tekintve úgy tűnik, a forgalmazók nem számíthatnak az elmúlt két év rekordeladásainak megismétlődésére: az adott évben autóvásárlást tervező családok aránya évről évre stabilan 5-7 százalék, s most inkább e "sáv" alsó szélén van - derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézetnek a HVG megbízásából április elején készített felméréséből.

Az idén autót vásárolni kívánók közül majdnem kétszer annyian vennének inkább használtat, mint újat. A lakossági piacon - ideértve az egyszemélyes vagy családi cégek vásárlásait is, amikor a vevők a saját személyes autóhasználatukról döntenek - az év hátralévő részében 70-100 ezer új autó eladására lehet számítani. A szándékokat a május közepén változó regisztrációs adó, az EU-belépés hatásai, a forintárfolyam és még jó néhány tényező módosíthatja. A korábbi évek tapasztalatai mindenesetre azt mutatják, hogy végül - elsősorban az egyre kedvezőbbnek tűnő finanszírozási módok miatt - kicsivel többen vásárolnak autót, mint ahányan e szándékukról beszámolnak a kérdezőbiztosoknak. Az azonban valószínűtlennek látszik, hogy a mostani (egyébként pesszimistának nevezett) importőri várakozások teljesüljenek, vagyis megismétlődjön a tavalyi 210 ezer darabos forgalom. Ez még akkor is csak nehezen képzelhető el, ha számításba vesszük a felmérés időpontjáig 2004 első negyedében már eladott körülbelül 40-50 ezer autót, illetve a vállalati, intézményi piacot.

Úgy tűnik, a vásárlók beletörődtek, hogy az új autók ára átlépte a sokáig "lélektani határként" kezelt kétmillió forintos küszöböt: a 3 éven belül megvenni tervezett új autók többsége ugyanis drágább ennél. Az új kocsi vásárlását fontolgatók egyharmada készpénzért, kétharmada legalábbis részben hitelre vásárolna vagy lízingelne. Ez utóbbi finanszírozási konstrukciók népszerűsége egyébként nő, ami hozzájárulhatott az elmúlt évek eladási rekordsorozatához.

Az új autó vásárlása során mérlegelt tényezők közül azok a legfontosabbak, amelyek összefüggenek a gazdaságossággal: az árat és a fogyasztást a válaszadók több mint 80 százaléka sorolta az első öt helyre a felsorolt 16 tényező közül, csak ezeket követi az megbízhatóság és a biztonság (lásd táblázatunkat). Ezeken kívül csupán a márka és a kényelem szerepel számottevő arányban a legfontosabb öt között, a többi tulajdonság jelentősége ezekhez képest másodlagos. A hat legfontosabb tényező sorrendje egyébként többé-kevésbé állandó, csupán annyi a változás, hogy a kényelem az utóbbi egy-két évben a márka elé került.

Ami a márkákat illeti, a potenciális vásárlók kívánságlistájának élén az Opel és a Suzuki áll (lásd ábránkat). Ha minden a jelenlegi vágyak szerint alakulna, az Opel valamelyest javítana, a Suzuki pedig rontana 2003-as piaci részesedésén.

BECK LÁSZLÓ

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

Az esélyegyenlőség nevében

Téved, aki azt hiszi, hogy az EU-csatlakozás következtében májustól megváltoznak a hazai autóárak. A gépjárműimportőrök már az év elején átvették az unióban kötelező, a csatlakozás napjától nálunk is alkalmazandó egységes elszámolási rendszert.

"Rabszolgatörvény": Rendkívüli bizottsági üléssel akadályozták az ellenzék tervét

"Rabszolgatörvény": Rendkívüli bizottsági üléssel akadályozták az ellenzék tervét

A mesterséges intelligenciával lépne a rák nyakára a 33 éves magyar feltaláló

A mesterséges intelligenciával lépne a rák nyakára a 33 éves magyar feltaláló

Oroszország már a világ második legnagyobb fegyvergyártója

Oroszország már a világ második legnagyobb fegyvergyártója

Ez azért nem gyenge: egész évben ingyen fognak játékokat osztogatni, kéthetente jön az újabb csomag

Ez azért nem gyenge: egész évben ingyen fognak játékokat osztogatni, kéthetente jön az újabb csomag

Ceglédi: Elvárom Tarlós István bocsánatkérését

Ceglédi: Elvárom Tarlós István bocsánatkérését

Olyan technológiát talált ki a Facebook, ami megjósolja, hova fogunk menni

Olyan technológiát talált ki a Facebook, ami megjósolja, hova fogunk menni