A Suzuki 2005 végéig szeretné megduplázni esztergomi gyártókapacitását, 2007-ig pedig európai autóeladásait, mindenekelőtt keresett kisautók piacra dobása, illetve az értékesítési és szervizhálózat átalakítása révén.

Mer nagyot álmodni a kis Suzuki. Az évtized közepére évi 350 ezer autó eladásával a mostani kétszeresére, azaz 2 százalékosra akarja növelni piaci részesedését az európai járműpiacon. Ennek érdekében, a Suzuki Európai Reneszánsz (SER) névre keresztelt program keretében 2007-ig tíz új modell piacra dobását tervezi. A hódítás nem lesz könnyű. A nyugat-európai piacon, ahol évente mintegy 14 millió autó talál gazdára, tucatnyi rivális kínál hasonló kocsikat. A Suzuki ráadásul nem tartozik az iparág nehézsúlyú bajnokai közé: a tavalyi pénzügyi évben kibocsátott 1,843 millió kocsival Japán ötödik, a világ huszadik autógyártója.

Az eredetileg textilben utazó, a gépkocsigyártásba csak 1955-ben belevágó céget kisautó-specialistaként jegyzik. Japánban még a kilencvenes évek elején dobták piacra az idehaza is ismert Wagon R+-t, amelyből ott kilenc év alatt, 2002 végéig 1,8 milliót adtak el. A felkelő nap országában a fiatalok körében siker lett az Európában nem forgalmazott Suzuki Cappuccino, a kétüléses minikabrió is. A gyár továbbra is a kisautók fejlesztésére összpontosít. A márciusi genfi autószalonon mutatta be az S-Ride fantázianevű modellt: a négykerekű, alumíniumkarosszériás jármű tulajdonképpen motorkerékpárhoz hasonlatos, az egyetlen utasnak a sofőr mögött jut hely. A Genfben kiállított másik jármű egy szabadidős modell, amely a leírások szerint kizárólag újrahasznosítható elemekből épül, meghajtásáról pedig kis fogyasztású hibrid motor gondoskodik: sima úton elektromotor mozgatja, emelkedőn vagy gyorsításkor a benzines erőforrás besegít, egyben feltölti az akkumulátorokat.

Miközben számos nagyobb autógyártó a túlélésért küzd, a kis Suzuki megpróbál hatalmas szövetségese, az amerikai General Motors (GM) védőszárnya alá húzódni. A korábbi együttműködés 2000-ben erősödött azáltal, hogy a GM a korábbi 5-ről 20 százalékra emelte részesedését a japán cégben. A Suzuki a 2002/2003-as pénzügyi évben 1,67 milliárd dolláros forgalom mellett 258 millió dollár tiszta nyereséget ért el, ami az előző időszakhoz képest 38,5 százalékos növekedést jelent. Idén nem annyira a forgalom bővülésének, mint inkább a költségcsökkenésnek köszönhetően remél rekordprofitot a cég.

Amikor a Suzuki stratégái a nyolcvanas évek végén kiszemelték gyártóhelynek Magyarországot, azt remélték, hogy a KGST-piacokon menő népautó lehet a Swiftből, s így a Nyugaton már elavultnak számító modellből újabb jövedelmet facsarhatnak ki. A rendszerváltás aztán alaposan megkeverte a kártyákat, a piac kinyílt, a verseny keményebbé vált: az 1991-es esztergomi rajtot követően Szuzuki Oszamu, az anyavállalat elnök-vezérigazgatója nemcsak tőkeemelést követelt a magyar kormánytól, hanem azt is, hogy cégét a már biztosított adókedvezményeken túl is komoly előnyben részesítsék. A kormány ellenállt (a Suzuki "csak" az akkor szokásos társasági- és helyiadó-mentességet, illetve infrastrukturális támogatásokat kapta meg), ám az esztergomi projekt a magyar adófizetők tőkeinjekciója nélkül is bővült. A japánok nemsokára 50 százalék fölé tornázták a helyi beszállítói hányadot, ezzel teljesítve a vámmentes uniós export feltételét. Jelenleg a mintegy kétszáz beszállító közül 55 magyar, de már elég nehéz olyan magyar kis- és középvállalatokat találniuk, amelyek teljesíteni tudnák a rigorózus szállítási és minőségi kívánalmakat.

A Magyar Suzuki Rt. tavaly majdnem 90 ezer autót adott el, ebből több mint 50 ezret külföldön. Tavalyi nettó árbevétele 183 milliárd forint volt, adózás előtti nyeresége már megközelítette a 10 milliárdot, szemben az egy évvel korábbi 4,5 milliárddal (ez volt az első esztendő, amikor az üzemi nyereséget nem vitte el a beruházásokból évről évre leírt részlet). Az anyacég az indulástól több mint félmilliárd dollárt fordított az esztergomi beruházásra, tavaly és az idén együttesen 50-60 millió dollárt költenek fejlesztésre, majd az évtized közepéig a tervek szerint még 40-50 milliót.

Az esztergomi üzem kapacitását 2005-ig évi 200 ezer darabra emelik, s a tavaly debütált Ignis után további két új modellcsalád itteni gyártását is elindítják. Az idén kezdik meg az egyelőre Concept S2 kódnéven szereplő modell gyártását. Bár a sportos kinézetű, a BMW-féle Mini Cooperre emlékeztető S2-t a tavaly őszi tokiói autószalonon már bemutatták, a kocsi szériaváltozata hétpecsétes titoknak számít. Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. szóvivője csupán annyit vot hajlandó mondani, hogy az új modellcsalád a Swift utódaként négyajtós lesz, a csomagtartóba gombnyomásra besüllyeszthető tetejű tanulmányváltozatot magas ára miatt itthon nem fogják gyártani. A Suzuki tervei szerint 2005 végén a Fiattal közösen megindítja egy mini hobbiterepjáró (SUV) gyártását is. Az új modellből 40 ezer Suzuki, 20 ezer pedig Fiat márkajelzéssel készül majd. Eközben az európai autósízlésnek megfelelően megkezdték a kínálat dízelesítését, az Ignisbe már a Fiat által kifejlesztett gázolajos motorokat építik be. Az év elején olyan hírek is felreppentek, hogy a Fiat Magyarországra telepítené 90 lóerős dízelmotorjainak gyártását, ám ezt a torinói cég nem volt hajlandó megerősíteni.

Eközben a dél-koreai Hyundai, a Peugeot és a Toyota Szlovákiában, illetve Csehországban újabb kiskocsik gyártását készíti elő, a Suzuki modelljeihez nagyon hasonlóakét. A Suzuki formatervezését és műszaki megoldásait eddig a nyugat-európai autósok aránylag kevéssé díjazták: az eladások évek óta 150 ezer darab körül mozognak. A Suzuki ezért olasz, francia és görög formatervezőket, mérnököket szerződtetett, hogy vigyenek egy kis európai ízt a modelljeibe - írja az Automotive News című szaklap. A SER program, illetve a liberalizált uniós autópiaci rendtartás keretében átalakítják az értékesítési hálózatot: a szervizeket sok helyütt leválasztják a márkakereskedésekről, az utóbbiaktól már nem követelik meg, hogy javítással is foglalkozzanak, továbbá önálló alkatrész-árusító helyeket hoznak létre. Ezek már nemcsak a Suzukin keresztül, hanem önállóan is vásárolhatnak a beszállítóktól alkatrészeket (melyek továbbra is eredetinek minősülnek). A cég, mivel azon volt, hogy a gyors bővítés igényeinek megfelelően kis jövedelmű családi vállalkozások is beszállhassanak az üzlet-, illetve szervizhálózatba, a szalonok külcsínjével szemben nem támasztott olyan magas követelményeket, mint a konkurensek. Most viszont - egy központi igénylista révén - várhatóan a Suzukihoz is visznek némi csillogás-villogást. A cég az értékesítési hálózat átszervezése mellett új fejlesztőközpontok felállítását is tervezi a vén kontinensen - nyilatkozta az új európai stratégia megvalósításáért felelős Suzuki-vezető, Cuda Hirosi. Ami bejön Európában - reméli -, azt át lehet ültetni a sokat ígérő kínai piacra, sőt esetleg Japánba is.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Korán nyitottak a hazai sípályák, már az ország három pontján is lehet síelni

Korán nyitottak a hazai sípályák, már az ország három pontján is lehet síelni

May nem akar újabb népszavazást a Brexitről

May nem akar újabb népszavazást a Brexitről

Összeállt a fél Beatles és beszállt egy Rolling Stone is (videó)

Összeállt a fél Beatles és beszállt egy Rolling Stone is (videó)

Egy 20 éves fiatalt előállítottak a hétfői tüntetésen

Egy 20 éves fiatalt előállítottak a hétfői tüntetésen

Még két hétig ingyenes a legújabb autópálya-szakaszunk

Még két hétig ingyenes a legújabb autópálya-szakaszunk

Január közepén szavaz a brit parlament a Brexitről

Január közepén szavaz a brit parlament a Brexitről