Májustól elvileg szabad a pálya azok előtt, akik használt autót szeretnének behozni maguknak az EU tagállamaiból, hiszen a magánforgalom terén megszűnik az áfafizetési kötelezettség. Az újonnan bevezetett regisztrációs adó miatt azonban többnyire drágább lehet a leves, mint a hús.

Jó hír azok számára, akik használt autót szeretnének vásárolni az EU tagállamaiban: május elseje után nem kell áfát fizetni a kiszemelt jármű számlaértéke alapján - legalábbis magánforgalomban. Rossz hír viszont, hogy a februárban megszűnt fogyasztási adót kiváltó regisztrációs adó számos típus esetében meghaladhatja a kocsi itthoni értékét. További változás, hogy májustól európai származásúnak minősül minden olyan autó, amelyet már korábban forgalomba helyeztek a közösség valamely tagállamában. Ez azt jelenti, hogy immáron használt japán és amerikai kocsikat is be lehet hozni az EU tagállamaiból a korábban alkalmazott, büntető mértékű közterhek megfizetése nélkül.

Az alapvető kérdés persze az, hogy érdemes-e Nyugatra menni használt autóért. "A kockázatok és mellékhatások ismeretében azt kell mondanom, hogy nem" - válaszol röviden Horváth Zoltán, a Porsche Hungária Kft.-hez tartozó Welt Autó használtautó-értékesítő lánc vezetője. Szerinte ugyanis külföldön is csak azok a kocsik olcsóbbak lényegesen, mint itthon, amelyek már rengeteget futottak - vagy amelyeket már összetörtek. Persze, mondjuk, a nürnbergi Lehyer Strasse drótkerítéses telepein vásárolt kocsik előéletével kapcsolatban mindenkiben joggal ébredhetnek aggályok, ugyanakkor nem árt tudni: május elsejétől a Magyarországra szállított autóikért nekik is jótállást kell vállalniuk. Az esetleges jogvitát persze Németországban kell végigvinni a bíróságon, ami azzal a kockázattal jár, hogy az eljárás költsége meghaladhatja a hiba értékét.

"Vannak nehéz esetek is az eladók között, de a többség korrekt" - veszi védelmébe külföldi kollégáit Ostoroczky József autókereskedő. Aki ettől függetlenül sem ajánlja senkinek, hogy egymaga induljon autóért, hiszen a külföldi eljárási rend ismerete nagyon fontos. "Nem irigylem azt, aki maga próbálja kiváltani a németországi ideiglenes biztosítást és rendszámot" - vet fel egyet a számos nehézség közül a szakértő. Mint mondja, minden országban más a rendszer, ezért lehetetlen összefoglaló tanácsot adni.

Aki mégis nekiindul, annak alighanem elsőként Németországot érdemes célba vennie. Az EU tagállamai közül ugyanis ott a legolcsóbbak a használt autók (bár a dízelkocsik Belgiumban olcsóbbak, és nagyobb is belőlük a választék), de lényegében mindenhol - kivéve a szomszédos Ausztriát - kevesebbet kell fizetni a 4-10 éves kocsikért, mint Magyarországon. A különbség mértékét nehéz meghatározni, hiszen a használt autók ára jelentős mértékben függ az állapotuktól - legalábbis Nyugaton. Ott ugyanis sokkal inkább figyelembe veszik a birtoklás teljes költségét (szakkifejezéssel: "total cost of ownership"). Ez annyit jelent: a kocsi futásteljesítménye, a várható ráfordítások mértéke Nyugaton sokkal nagyobb mértékben befolyásolják az árakat, mint nálunk.

"Ez azért van így, mert az EU országaiban az autótulajdonosok a garanciális időszak lejárta után sem spórolják el a kötelező szervizelést, megcsináltatják az autón azt, amit kell. Nálunk csak akkor mennek szerelőhöz, ha valami tönkremegy a kocsin" - magyarázza a felfogásbeli különbséget Eszéki István autószerelő. Aki egyébként éppen ezért úgy véli: az EU-ból származó használt kocsik jobb állapotúak, mint a hazaiak, de nem árt odafigyelni, hogy mennyit futottak. "Az Audi A8-on például 100 ezer kilométer után ki kell cserélni a futómű alumínium alkatrészeit. Ennek költsége 4-5 ezer euró lehet, így sokan döntenek úgy Nyugaton, hogy inkább eladják a kocsit. Egy 99 ezer kilométert futott kocsi ezért lehet sokkal olcsóbb külföldön, mint nálunk, ahol a garanciális időszak lejárta után általában tudomást sem vesznek a gyári szervizelőírásról" - fogalmaz a szerelő.

Azonos állapotú, 4-5 éves autókat feltételezve elmondható: a németországi autókínálatot bemutató hirdetési oldalon szereplő járművek ott jellemzően 20-50 százalékkal olcsóbbak, mint itthon. A 8-10 éves kocsiknál pedig már 60-70 százalék is lehet a különbség. Csakhogy az ötévesnél régebbi típusok még általában euro 2-es környezetvédelmi besorolású motorokkal készültek, amelyek után horribilis összegű regisztrációs adót kell fizetni nálunk (lásd táblázatunkat).

A jelenlegi szabályozás alapján nem érdemes euro 2-es kocsit behozni. "Az euro 3-asok között még akadhat jó vétel, de ott is csak a kisebb motorral szerelt típusok jöhetnek szóba. Minden mást el kell felejteni, ha nem akarunk magasabb regisztrációs adót fizetni, mint amennyi a kocsink itthoni ára" - fogalmazott a már idézett autókereskedő, utalva arra, hogy aligha véletlenül állapították meg éppen ilyen furmányos módon a tarifákat. Hasonló véleményen van Parádi László, a vámügyintézéssel foglalkozó Speciál '99 Kft. ügyvezetője is. "1986-ban - emlékszik vissza - a nyugati országokból behozott használt kocsik katalógus szerinti értékének 10 százalékát kellett vámként kifizetni. Nem értem, miként van az - teszi föl a költői kérdést -, hogy kedvezőbb feltételekkel lehetett autót behozni Nyugatról a KGST-tagállam Magyarországra, mint most, hogy EU-tagok leszünk."

LÉNÁRT ATTILA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

Tanácsok

Szakember nélkül nehéz felmérni a használt kocsik állapotát, de néhány fontos részegységről viszonylag könnyen...

Weinstein azzal dicsekedett, hogy lefeküdt Jennifer Lawrence-szel

Weinstein azzal dicsekedett, hogy lefeküdt Jennifer Lawrence-szel

A vikingek is jól tartották a macskáikat, de nem azért, amire gondol

A vikingek is jól tartották a macskáikat, de nem azért, amire gondol

Megszólalt egy miniszter a tüntetésekről: Fiatalokat láttam, akik még egy napot sem dolgoztak

Megszólalt egy miniszter a tüntetésekről: Fiatalokat láttam, akik még egy napot sem dolgoztak

Számot nem tudunk mondani, de mutatjuk: ennyien tüntetnek a túlóratörvény ellen

Számot nem tudunk mondani, de mutatjuk: ennyien tüntetnek a túlóratörvény ellen

Trump bevetette a protekcionizmus prófétáját

Trump bevetette a protekcionizmus prófétáját

44 százalékkal kevesebb családi pótlékot kapnak jövőre az Ausztriában dolgozó magyarok

44 százalékkal kevesebb családi pótlékot kapnak jövőre az Ausztriában dolgozó magyarok