A motorizáció útján késve, de annál nagyobb lendülettel elinduló Kínában a legtöbb új gépkocsit még mindig poros piactereken adják el. A fővárosban a legnagyobb ilyen létesítmény a Jajüncun, ahol a látogatókat hivatalos és nem hivatalos ügynökök igyekeznek befolyásolni - korántsem ideológiai alapon.

Pekingben ugyan gombamód szaporodnak a csillogó autószalonok, ám az új autók oroszlánrészét változatlanul a várost többszörösen övező körgyűrűk autó-felüljárói, hídjai alatt elkerített placcokon és az autópiacokon adják el. A legszélesebb kínálat a leendő olimpiai negyed kellős közepén, a hatalmas Jajüncun autópiacon található, ahol évente nem kevesebb mint 60 ezer vadonatúj autó talál gazdára.

Itt nyoma sincs eleganciának. A bejáratnál táblák tömkelege terjeszti az ismeretet, hogyan kell választani, majd kifizetni a vételárat és az adókat, miként lehet ideiglenes, majd végleges rendszámtáblát igényelni. A felbukkanó vevőre rögvest tucatnyi ügynök röpül rá - nyakukban műanyag azonosító igazolvány -, s kérdezi versengve, hogy a kedves vásárló nem éppen az általuk képviselt márka iránt érdeklődik-e. A betonon több száz bemutatópéldány sorakozik, a legtöbbjükön ujjnyi vastag por, szélvédőjükön feliratok. Az egyik útbaigazít, hol található az adott márka hivatalos képviselője. A másik az úgynevezett illegális ügynököktől óv. E lézengő ritterek egy gyárnak sem dolgoznak, inkább afféle márkafüggetlen brókerszerepet vállalnak: felmérik a vásárló igényeit, majd elkísérik az ajánlott hivatalos kereskedőhöz, akitől aztán jutalékot kérnek - és kapnak is. A márkakereskedők saját, körülbelül 20 százalékos árrésükből kényszerülnek kifizetni az "illegális ügynököket", ám sem ők, sem a piacigazgatóság, sem a rendőrök nem lépnek fel velük szemben.

A piactér szélén felállított pavilonok az Audi, a BMW, a Toyota több százezer jüanos (1 jüan = 25 forint) modelljeit védik az időjárás viszontagságaitól, a parkolóhelyeket egyenként bérlik a képviselők. A pavilonok oldalában a forgalmi és regisztrációs adókat szedő hivatalok képviseletei kaptak helyet az ügynököket regisztrációs számuk alapján nyilvántartó iroda társaságában.

Az alku a standokon, illetve a márkaképviseletek irodáiban zajlik. Minél kisebb egy-egy ilyen fülke, annál nagyobb lehet az árengedmény: a piac legvégében sorakozó, omladozó falú, alig 5-6 négyzetméteres, dohos irodákban már nagyon jó árakat lehet elérni - ennél olcsóbban csak az ütött-kopott konténerekből kialakított irodákban köthető üzlet. A tágasabb szalonokban lehet hitelre vagy lízinggel is vásárolni, az ügyet helyben el is intézik, az árból viszont nem engednek. Kedvezményként itt legfeljebb ingyenes üléshuzat vagy autódekoráció jöhet szóba, ami persze sokak szívét megdobogtatja: a piac mögötti kátyús kis udvarokban vállalják a kocsi külső felmatricázását cicákkal, kutyákkal, a tenger hullámaival, az ablakok igény szerinti sötétítését, extra hangszórók beépítését.

A Jajüncun világa - hasonlatosan a hutongok, a régi, kedves pekingi utcák zöméhez - nemsokára a múlté lesz, ugyanis megkezdik a 2008-as nyári olimpiai játékok létesítményeinek építését. A területet három hónap múlva standostul, pavilonostul, irodástul ki kell üríteniük a most itt lakozó kompániáknak, s elvándorolni három kilométerrel északabbra.

Amióta Kína 2001-ben csatlakozott a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO), csökkentek ugyan az autóárak, de még így is jóval magasabbak, mint Európában. A Tianjin Automobile Industry Corporation gyártotta fapados népautó, a magyar Suzukinál sokkalta rozogább Xiali ára a tavalyi 20 százalékos esés után 100 ezer jüan. Egy középkategóriás autó, például a Sanghajban készülő, népszerű Volkswagen Bora 170-210 ezer jüant, a Citroen Xsara Picasso szintén felszereltségtől függően 190-240 ezer jüant taksál. A behozott autók importvámja ugyan a WTO-val történt megállapodás szerint évről évre csökken, de még így is 30 százalékos.

Hagyományosan Pekingben vásárolják a legtöbb személyautót Kínában. Azokban az időkben, amikor még csak szolgálati autók szaladgálhattak a kínai utakon, az országos, a tartományi és a fővárosi intézmények, szervezetek, hivatalok jelentették a piacot, a hetvenes évek végétől azonban a magánemberek is beszállhattak az adásvételbe.

A kínai autógyártás az utóbbi 10 esztendőben évi 15 százalékkal nőtt, azaz tízszer nagyobb ütemben, mint a nyugati országokban. Idén januárban és februárban összesen 734 ezer gépjárművet (a teherautókat is beleértve) adtak el, közel 24 százalékkal többet, mint a tavalyi két első hónapban. A személygépkocsik eladása ugyanilyen összehasonlításban 36 százalékkal, 340 ezer darabra nőtt. Különösen meredeken emelkedik a luxusautók eladása. A kínai partnerével, a Brilliance China Automotive Holdingsszal Senjangban közös gyárat üzemeltető BMW tavaly 18 ezer autót adott el, 176 százalékkal többet, mint 2002-ben. A kereslet a kibocsátáshoz képest jelenleg minden kategóriában óriási, ám a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság előrejelzései szerint 2-3 év múlva már az lehet a gond, hogy a mostanában gyors ütemben kiépített gyártósorokról legördülő autókat nehéz lesz értékesíteni.

A Jajüncunon vásárlók nem feltétlenül gazdagok, de inkább a jobb módúak közül kerülnek ki. Az utóbbi időben egyre több fiatal nő vág bele egyedül a vásárlásba, de a vevők zöme inkább hivatalnokfélének látszik. Ez nem is meglepő, hiszen az idén az állami intézményeknél szigorították a szolgálati autók használatát, az irányelvek szerint immár legalább 14 személynek kell egy gépkocsin osztoznia, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy sokak feneke alól kivették a kocsit. Akik így jártak, azok most utazási támogatást kapnak, melynek összege sokszor egy pekingi átlagfizetés (1200-1400 jüan, azaz 30-35 ezer forint) három-négyszeresére is rúg. Ilyen busás térítésből aztán kényelmesen lehet fizetni az autóvásárlási részleteket. Műszak után a munkások irigykedve, maró gúnnyal beszélnek arról, hogy főnökeik már megint milyen ügyesen kiszolgálták magukat a húsosfazékból - aztán hazabicikliznek.

GECSE MARIANN / PEKING

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

Sanghaji rendszámlicit

A forgalmi rendszámokért Kína-szerte fizetni kell, egy-egy jó (szerencsésnek tartott számsort hordozó) táblácskáért...

Megvan az európai szocialisták listavezetője

Megvan az európai szocialisták listavezetője

Így néz ki egy leendő királyné lánylakása

Így néz ki egy leendő királyné lánylakása

"A csillivilli kórházakban olykor gumikesztyűre sem futja"

"A csillivilli kórházakban olykor gumikesztyűre sem futja"

Ez a cég teljesen fejre állhat, ha nincs egyezség a Brexitről, nincs egyedül

Ez a cég teljesen fejre állhat, ha nincs egyezség a Brexitről, nincs egyedül

Kézilabda: magyar siker Nancyban!

Kézilabda: magyar siker Nancyban!

Felcsúton járt a Mikulás

Felcsúton járt a Mikulás