A forgalmi rendszámokért Kína-szerte fizetni kell, egy-egy jó (szerencsésnek tartott számsort hordozó) táblácskáért...

A forgalmi rendszámokért Kína-szerte fizetni kell, egy-egy jó (szerencsésnek tartott számsort hordozó) táblácskáért akár több tízezer jüant is. A 4-est tartalmazó rendszámok általában olcsók, mert a szám hangalakja azonos a halál szóéval, s balesetet jövendöl az autó tulajdonosának. A dél-kínai Kanton tartomány székhelyén, Kuangcsouban néhány hete már egyáltalán nem is adnak ki 4-est tartalmazó rendszámtáblát, de ódzkodnak ettől a számtól a szállodások, valamint a bevásárlóközpontok és felhőkarcolók építői is. A liftek gombsorán sokszor hiányzik a negyedik, a tizennegyedik, a huszonnegyedik - és így tovább - emelet gombja.

Sanghajban viszont sokan még akár a duplán balszerencsés 44-es rendszámoknak is örülnének, itt ugyanis csak árveréseken, korlátozott számban lehet forgalmi engedélyhez, illetve rendszámhoz jutni. Az ok a dugókban keresendő: a 20 milliós nagyvárosban 2 millió jármű fut, s ez a szám évről évre 200 ezerrel növekszik. A közlekedés annyira lelassult, hogy a helyenként többemeletes autóutak sem bírják a növekvő autóáradatot, ezért a városi vezetés néhány éve bevezette a vállalatokra és magánszemélyekre egyaránt vonatkozó rendszámtábla-árverést.

A havonta megtartott aukciókon 10-12 ezren vesznek részt, s a legolcsóbb tábla is 39 600 jüant kóstál. Februárra a rendszámok átlagára egyetlen hónap alatt több mint 500 jüannal (12 500 forint) emelkedett. S bár a városi vezetés szinte minden hónapban növeli valamelyest a kiadható rendszámtáblák kvótáját, tavaly az árveréseken több ezren maradnak hoppon újonnan vásárolt, forgalomba mégsem állítható autójukkal.

A sanghajiak azonban rafináltak: egyre több, a szomszédos nagyvárosok és tartományok rendszámával futó autót látni az utcákon. Tavaly a hivatalos becslések szerint 20 ezren szereztek "a szomszédból" táblákat autóikra. Nem ritka az sem, hogy a metropolistól 1200 kilométerre fekvő Pekingben vásárol magának valaki autót, s ott jegyezteti be járművét. A sanghaji városi vezetőség ezért a minap néhány "szomszédvárat" rávett: ellenőrizzék szigorúbban, kinek adnak rendszámot.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Hetilap

A fogyasztás ügynökei

A motorizáció útján késve, de annál nagyobb lendülettel elinduló Kínában a legtöbb új gépkocsit még mindig poros piactereken adják el. A fővárosban a legnagyobb ilyen létesítmény a Jajüncun, ahol a látogatókat hivatalos és nem hivatalos ügynökök igyekeznek befolyásolni - korántsem ideológiai alapon.

35 százalékos béremelés, 320 ezres bónusz: a cég, ahol elégedett a szakszervezet

35 százalékos béremelés, 320 ezres bónusz: a cég, ahol elégedett a szakszervezet

Kisebb fegyverarzenált talált a TEK egy biatorbágyi házban

Kisebb fegyverarzenált talált a TEK egy biatorbágyi házban

„A producerem eleinte sikított, hogy ne”

„A producerem eleinte sikított, hogy ne”

Rémisztően pusztítja a rénszarvasokat a klímaváltozás

Rémisztően pusztítja a rénszarvasokat a klímaváltozás

Megszavazták a rabszolgatörvényt

Megszavazták a rabszolgatörvényt

Strasbourgi terror: utcán a TEK járművei

Strasbourgi terror: utcán a TEK járművei