A használaton kívüli veterán autók rendbehozatala gyakran a vételáruk többszörösébe kerül, ezért a tulajdonosok jelentős része hobbiként tartja, szépítgeti és mutogatja járgányát. Szakértők szerint az EU-csatlakozás után terjedni fog a befektetési célú vásárlás, illetve a nyugati piacokat megcélzó "bérrestaurálás".

"Vámeljárás nem lesz! Roncsderbi nem lesz!" - ekképpen ujjong a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (Mavamsz) behozatali szabályokról szóló, friss tájékoztató brosúrája. A közlekedési felügyelet csepeli állomásán tartott (veteránosok által roncsderbinek nevezett) forgalomképességi vizsgálat az EU-csatlakozásig érvényes eljárásrend szerint a veteránkocsi-import egyik állomása, mely az úgynevezett muzeális minősítő bizottság - többek közt a vámértéket is megállapító - hasonló felmérését követi.

"Néhány nap múlva 30-40 tréler lépi át a hegyeshalmi határt, hogy május elején, immár vámkötelezettség nélkül, veterán kocsikkal megrakodva térjen vissza Magyarországra - jövendöli Borsche Károly Mavamsz-főtitkár: "Mi is azt tanácsoltuk tagjainknak, hogy halasszák az EU-csatlakozás utánra az importot." Meg is látszik: míg tavaly 150 muzeális jármű érkezett az országba, az idei húsvétig csak 26. Az Oldtimer Press Bt. - ugyancsak a külkereskedelmi szabályok változására hivatkozva - elhalasztotta szokásos márciusi veteránaukcióját.

A vám, az áfa és a forgalmi adó helyett - melyek együttesen, európai autók esetében, a kocsi értékének 45-58 százalékát, a másutt gyártottaknál a 170-178 százalékát tették ki - a jövőben csak egyszeri regisztrációs adót kell majd fizetni a muzeális minősítésű kocsik után: május közepéig 200 ezer forintot, utána 240 ezret. A behozott autókra gyakran a vételár többszörösét rá kell költeni a hivatalos "muzeális" minősítés megszerzéséhez. Ennek ugyanis csak az egyik feltétele, hogy az autó legalább 30 éves legyen; emellett kizárólag eredeti vagy korhű alkatrészekből kell állnia, jó esztétikai és műszaki állapotban kell lennie. "Ezt a tűzpiros Volkswagen Karmann Ghiát például - mutatja Borsche az egyik, idén behozott kocsiról készült fényképet - ebben a formában nem lehet muzeálisnak nyilvánítani, mert látható, hogy az elejét egy Porschéról szerelték át. Így pedig használni sem lehet, mert a veterán kocsikat leszámítva csak újabb, katalizátorral készült autókat lehet forgalomba állítani."

Az uniós vámhatár eltörlése után könnyebben kielégíthető lesz a hazai gyűjtők éhsége, igaz, ők kevesen vannak. "A nemzetközi veterántalálkozók tanulsága - magyarázza Kiss -, hogy nemcsak Németországban, de a kelet-közép-európai országokban is többen vannak a gyűjtők, mint nálunk. Hiába: ahol volt autógyártás, ott jobban becsülik és szeretik a kocsikat." A Mavamsznak 1600 tagja van, igaz, egy részük - mondják a rossz nyelvek - nem igazi hobbiőrült, csak "megélhetési veterános". Ők nem gyűjtők, s a szövetségbe is csak azért léptek be, hogy muzeális korú autójuk után ne kelljen súlyadót fizetniük, és - a Mavamsz és az Union Biztosító közötti szerződés alapján - olcsóbb legyen a kötelező felelősségbiztosításuk.

Ehhez képest meglepő, hogy mennyi veteránklubot tartanak nyilván. A "hobbisták" régiók és típusok szerint is szövetségeket alkotnak. Fiat 500-as klubból kettő is van. Hasonlóképpen a Mercedes-Benz Veterán Klub mellett éppen egy éve megalakult a "pezsgős-kaviáros társaságnak" is gúnyolt Mercedes-Benz Classics Magyarország Egyesület. "Az amerikai kocsi sokak szemében nem autó" - érzékelteti a klikkesedést Kiss György, az American Car Club Hungary egyik vezetője. "Nem csak mantásoknak. Minden Opelest szívesen látunk!" - tesz nagyvonalú engedményt a Magyar Opel Manta Club weboldala.

A veteránautózás terjedését jelzi, hogy 2000 ősze óta már hat, kimondottan ilyen relikviákból rendezett árverést tartottak. Igaz, ezek résztvevői inkább csak a veterán járművekkel kapcsolatos emlékekre - újságokra, fényképekre, modellekre, képeslapokra, szervizkönyvekre - licitáltak, a kikiáltásra bocsátott néhány autó közül csak egy-kettő ment el. Fél éve egy 750 ezer forintért gazdát cserélt Zaporozsec volt a sztár, míg tavaly tavasszal kétszer ennyiért ütöttek le egy mindössze 34 kilométert futott, fészerben tartott - hivatalosan ráadásul nem is veterán, hiszen csak 15 esztendős - kétütemű Trabantot. Az eredeti zsírpapírba csomagolt szerszámkészlettel, a zwickaui gyár motorszám-ellenőrzést igazoló papírjával kínált kocsi nem egy jövőbe látó befektetőnek köszönhette, hogy vadonatújan került árverésre: egy idős úr akarta vele meglepni 18. születésnapját elérő unokáját. A fiatalember azonban vonakodott attól, hogy a kissé idejétmúlt ajándékkal villogjon az utakon.

Veteránritkaságok a legkülönbözőbb helyekről kerülnek elő. A három oldtimer Forddal büszkélkedő Mavamsz-főtitkár, Borsche Károly egyik autóját - egy 17M típusút - "a vecsési Teri nénitől" vette, aki a hatvanas években Stuttgartból települt vele haza. Egy másik kocsit, "a Cortinát" 1971-ben a londoni magyar katonai attasé hozta Magyarországra. A megrögzött Mercedes-gyűjtő Marosi György állítja, egyik 350SEL típusú limuzinján egykoron Losonczi Pál államelnök furikázott. Marosi szerint magyarországi aukciókon vagy az autósújságokban - köztük a két, veteránokra szakosodott lapban - nagyon ritkán bukkannak fel olyan kocsik, melyekről a gyűjtők álmodoznak.

"1975-ig állami Chevroletek is járták az utakat, ám ezzel együtt sem hiszem, hogy száznál több amerikai veterán autó lenne Magyarországon. Közülük hetvenet regisztráltunk. Csak ehhez képest tűnik soknak az évi mintegy harminc üzletkötés" - kalkulál Kiss György, az egy évtizede működő American Car Club Hungary egyik vezetője: "Ritkák a nagy értékű eladások, ámbár az egyik barátom épp most adott el egy Ford T modellt 5 millióért."

A kis piac velejárója: miközben a vevők nehezen bukkannak rá a vágyott darabokra, mások nehezen értékesítik, amijük van. "December óta árulok egy 1970-ben gyártott, M21-es típusú, szürkéskék Volgát, ami eredetileg a Szakszervezetek Országos Tanácsáé volt - meséli Bálint Brigitta. - Apu imádta az autót, minden papírja megvan, állapota remek, ráadásul kétpincényi pótalkatrészt is kínálunk hozzá. Sokan érdeklődtek, de a másfél milliós árat senki sem adta meg érte, pedig szakértők szerint reális lenne." A veteránkocsi-tartás persze költséges mulatság. "Két Mercim a saját garázsomban áll - vet számot kérésünkre Marosi -, a másik négy autómat viszont havi 15-15 ezer forintért bértárolom. A kötelező felelősségbiztosítás évi 16 ezerbe kerül kocsinként, egy autó szervizelése legalább 300 ezerbe. Igaz, én olyan vagyok, hogy ha valami csattog, kopog, mozog, azonnal viszem javíttatni."

A háború utáni német vagy amerikai kocsikhoz az alkatrészek egyszerűen megrendelhetők, a keleten vagy régebben gyártott típusoknál azonban a kicserélendő alkatrészt kisipari eszközökkel, egyenként kell legyártatni. A szaktudáshoz képest olcsó magyarországi munkaköltség miatt a legtöbben arra számítanak, hogy terjed majd a nyugati megrendelésre történő "restaurátorkodás", melyet egyelőre a gyűjtéshez hasonlóan csak hobbiból űznek. Emellett - vélekednek az Oldtimer Pressnél - az egyelőre kedvtelésből veteránozó többség mellett alighanem megerősödik majd a befektetési célból vásárlók köre. Ők főképp a német piacon eladott Trabantokon és Wartburgokon kaszálhatnak majd nagyot - egy-két évtized múlva.

SCHWEITZER ANDRÁS

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Súlyos jogsértések miatt törlik a KEG-részvényeket a tőzsdéről

Súlyos jogsértések miatt törlik a KEG-részvényeket a tőzsdéről

A kereszténységről kérdezi a KDNP a fiatalokat

A kereszténységről kérdezi a KDNP a fiatalokat

Az orosz trollok a francia tüntetések körül is kavarnak

Az orosz trollok a francia tüntetések körül is kavarnak

"Ne vedd meg ezt az autót", szól a Volvo új hirdetése, és komolyan is gondolják

"Ne vedd meg ezt az autót", szól a Volvo új hirdetése, és komolyan is gondolják

Kásler beismerte: Soha nem tudunk annyit fizetni az ápolónőknek, mint Németországban

Kásler beismerte: Soha nem tudunk annyit fizetni az ápolónőknek, mint Németországban

Újabb repülőgépeket vásárol a honvédség, egyet rendszeresen Orbán használ

Újabb repülőgépeket vásárol a honvédség, egyet rendszeresen Orbán használ