Ellentmondó értékeléseket hallani a hazai elektronikus vállalati piacterekről. Több piaci szereplő erősödő forgalomról számol be, mások viszont a szűk piacra és bizalmatlan, változásoktól elzárkózó vállalatvezetőkre panaszkodnak.

Noha az elektronikus aukciós piacterek használata sok cég esetében logikusnak tűnhet, főként a szabványosított termékek beszerzésekor és értékesítésekor, a szűk magyar piacon e piacterek üzemeltetői nemigen számíthatnak a befektetett tőke megtérülésére - véli Bőgel György, a KFKI Számítástechnikai Rt. stratégiai tanácsadója. Némi reménysugarat abban lát, ha az EU-csatlakozást követően különböző kedvezményekkel sikerül idecsalogatni a nemzetközi forgalmat. Bőgel emlékeztet, hogy az utóbbi években szerte a világon sok elektronikus piactér jött létre, melyek nagy része életképtelennek bizonyult, de egy másik részük - főként egy adott iparágat kiszolgáló úgynevezett vertikális piacterek - ma is jól működik.

Más szakemberek is megerősítik, hogy az internetes piactereken folytatott kereskedelem valóban nem vált a hazai cégek mindennapos gyakorlatává, és egyelőre csak néhány nagyobb vállalat él a lehetőséggel. Pedig az elektronikus piacterek által nyújtott előnyöket nagy-, közép- és kisvállalatok egyaránt kihasználhatnák. Noha az előnyök nyilvánvalóak, a hazai vállalatok mégsem tolonganak az elektronikus piacterek körül, s hogy miért nem, annak rengeteg okát sorolja Dudits Ádám, az Axelero Marketline-nak (AM) szoftverrendszert szállító SAP Hungary Kft. marketingigazgatója. A legjellemzőbb, hogy számos vezető számára rendkívül nehéz az internetes virtuális világ elfogadása, ráadásul a már működő beszerzési rendszerben mindenkinek megvan a maga szerepe, kialakultak szokások - s ezt teljesen felborítja az elektronikus beszerzés. Dudits szerint e félelmeknek köszönhetően a legtöbb vállalat ódzkodik a már bevált, biztonságosnak hitt folyamatok átalakításától.

Becslések szerint a hazai internetes aukciós piac forgalma 2003-ban 60-70 milliárd forint volt, aminek a harmadát az Axelero, az Accenture, a Compaq és az SAP által 2000-ben alapított, a tulajdonosi háttér változása miatt immáron AM néven futó elektronikus piactér adta. A cég vezetése 2004-re a piac 50 százalékos bővülését, ezen belül is saját részesedésének növekedését várja. Az AM egyik húzó szolgáltatásának számít online aukciós rendszere, ahol a vásárlók valós idejű versenytárgyalást kezdeményezhetnek az általuk meghívott beszállítók körében. Az utóbbi három évben lebonyolított több mint ezer ilyen aukció során 44 milliárd forintnyi üzletet kötöttek az AM-nél, amivel a cég információi szerint az ügyfelek átlagosan több mint 14,4 százalékos megtakarítást értek el. Az AM online aukciós forgalmának 45-50 százaléka a Matáv Csoporthoz tartozó cégekhez, elsősorban a Matáv Rt.-hez, a Westel Rt.-hez és az Axelero Internet Rt.-hez kapcsolódik. Az AM-nél úgy vélik: a nyílt, horizontális piactéri szolgáltatásokat a piaci szereplők már nem igénylik, ehelyett testreszabott elektronikus beszerzést támogató rendszereket keresnek. Számos ilyen, főként a nagyvállalatok részére kialakított privát piactéri megoldást szállított az AM, többek között az OTP Banknak, a Westelnek és a Michelinnek.

A magyar elektronikus piac 30-35 százaléka külföldi szolgáltatók magyar cégek javára lebonyolított aukcióiból áll, az AM mellett működő magyar cégek viszik a forgalom 25-30 százalékát. Az eeeBid adatai szerint az ő kelet-közép-európai horizontális piacterén 2002 áprilisa óta az aukciók száma 415 volt, ebből a magyar tranzakciók értéke több mint 20 milliárd forintot tett ki.

A Rába Futómű Kft.-nél 2003-ban meghaladta a 10 százalékot az online piactereken lebonyolított beszerzések aránya; az átlagos megtakarítás 8 százalék feletti volt, ami éves szinten 83 millió forint. A Malév Rt.-nél - bár már több piacteret is kipróbáltak, és jelenleg is van élő szerződésük egy szolgáltatóval - a beszerzéseknek csak kis része folyik az elektronikus piactereken. Pedig a cégnél az aukciós piacterek felhasználóbarát kezelőfelületét, a beszerzésekre fordított munkaidő csökkenését és az ügyletenkénti 5-30 százalékos megtakarítást egyértelmű előnyként említik a hagyományos beszerzésekkel szemben. Mostanában tervezik az ily módon beszerzett termékek körének folyamatos bővítését.

Az OTP Bank Rt.-nél az online beszerzés aránya a teljes beszerzés 9-10 százaléka, s azt tervezik, hogy - az elektronikus ajánlatkérésen, az ajánlaton, a megrendelésen, a megrendelés visszaigazolásán kívül - ebben az évben az elektronikus számlafogadást és feldolgozást is lehetővé teszik, s így a beszerzések dokumentumai teljesen elektronikussá válhatnak. A cégnél úgy vélik, az online piactér használatával a beszerzési folyamatok felgyorsultak, illetve egyszerűbbé váltak, s ez a logisztikai költségek csökkenéséhez vezetett.

Az elsődlegesen a könyvpiac szereplőinek kereskedési felületet nyújtó, de emellett a kiadóknak logisztikai szolgáltatásokat is kínáló Sunbooks vertikális piactere 2003-ban 2 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, erre az évre pedig ennek az ötszörösét várják az üzemeltetők. A Novotrade Rt. által létrehozott, 2003-tól a Clearing House Ltd. nevű angol vállalat többségi tulajdonában lévő cég rendszerében jelenleg 1326 kiadó 36 ezer kiadványa közül válogathatnak az online könyvrendelést igénybe vevő kereskedők. A 2004 januárja óta a Magyar Könyvklub Rt. teljes körű logisztikáját is ellátó vállalat rendszerének vevő oldalán a Sunbooks ügyfelei közé könyvkereskedelmi láncok, hipermarketek, független könyvesboltok, iskolák és könyvtárak tartoznak, ők a rendszert ingyen vehetik igénybe. A könyvterjesztő vállalat szolgáltatásaiért a kiadók fizetnek, az eladott könyvek árának 11,5 százalékát. Az év végére a terjesztési piac 20 százalékát uralni kívánó vállalat ez évtől a null-szaldó elérését, a jövő évtől pedig nyereséget vár.

MARINOV IVÁN

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
ÁSZ: A Momentum és a Párbeszéd nem volt együttműködő

ÁSZ: A Momentum és a Párbeszéd nem volt együttműködő

Mit kezdjen a szabálytalanul parkoló autóval a hókotró? - videó

Mit kezdjen a szabálytalanul parkoló autóval a hókotró? - videó

Csaknem egy tonna gyanús potencianövelőt és hormontablettát foglalt le a NAV

Csaknem egy tonna gyanús potencianövelőt és hormontablettát foglalt le a NAV

Kiengedték a börtönből Czeglédy Csabát, már hazafelé tart a családjához

Kiengedték a börtönből Czeglédy Csabát, már hazafelé tart a családjához

Soha ilyen közel nem repült még szonda a Naphoz, és most még fotót is csinált róla

Soha ilyen közel nem repült még szonda a Naphoz, és most még fotót is csinált róla

Irodalmi magasságokba emelte az uszítást a Ripost

Irodalmi magasságokba emelte az uszítást a Ripost