Az EU tagjaként több pénzt kaphatunk közlekedésfejlesztésre, ám számolni kell azzal, hogy Magyarország egyszerre periferikus és tranzitországa az uniónak - jelentette ki sajtóbeszélgetésén Kazatsay Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára. Magyarország az unión belüli transzeurópai közlekedési hálózat (TEN) része is, nem utolsósorban azért, mert rajta keresztül (is) biztosítják a kapcsolatot Görögország felé. Perifériaként ugyanakkor Magyarország több olyan országhoz kapcsolódik, amely középtávon nem számolhat tagsággal, ezért az ide vezető közlekedési folyosók az EU által páneurópaiként kezelt hálózatba tartoznak, amelyek viszonylag kevesebb pénzt kapnak, mert nem élveznek preferenciát. Részben ez is magyarázza, hogy a politikusi beharangozás ellenére végül nem került be a TEN harminc közlekedési projektet tartalmazó gyorsítóprogramjába az észak-déli autópálya-folyosó, mivel az egy unión kívüli országba - Szerbiába - vezetne. A másik ok, hogy a 2006 végéig terjedő költségvetési periódusban a kiemeltek közé csak olyan beruházások kerülhettek be, amelyek ebben az időszakban meg is indíthatóak. A 2000-ben megnyílt ISPA előcsatlakozási alapból finanszírozott projekteket pedig éppen az új költségvetési ciklus kezdetéig, 2007-ig kell befejezni.

Kazatsay Zoltán úgy vélte, a csatlakozással több új pénzalap is megnyílik Magyarország előtt, amiből a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére szerezhet uniós finanszírozási forrást. A legfontosabbak közé tartozik a kohéziós alap, amelyből országok, valamint a strukturális, amelyből régiók kaphatnak segítséget. Kazatsay elmondta, a tervezett M6-os autópályát is magában foglaló, a lengyelországi Gdanskot és a horvátországi Plocét összekötő, 5/C jelű páneurópai folyosóra vonatkozó, a kohéziós alaphoz "címzett" kérelmet a magyar kormány várhatóan a nyár elején nyújtja be Brüsszelben.

A másik fő finanszírozási forrás a TEN önálló alapja, amiből évi mintegy 500-600 millió eurót fordítanak közlekedési projektekre. Ebből eddig a költségek 10 százalékát fedezték, ám egy alkufolyamat végén az arányt 10 és 30 százalék között rugalmassá tették. A legmagasabb támogatási részt azok a beruházások kaphatják, amelyek az EU valamely határterületén valósulnak meg.

Egy uniós munkaanyag el is ismeri, hogy az új tagállamok alaposan rászorulnak a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. Az EB becslése szerint 2015-ig csaknem 100 milliárd eurós költséggel 20 ezer kilométernyi utat és 30 ezer kilométernyi vasutat kellene építeni, illetve korszerűsíteni az uniós támogatások mellett nemzeti költségvetésből, az Európai Befektetési Bank (EIB) kedvezményes hiteleiből, más pénzintézetek kölcsöneiből, valamint a magánbefektetők beruházásából.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Pénzügyi trükközés az osztrák pártoknál: egyik sem jobb a deákné vásznánál

Pénzügyi trükközés az osztrák pártoknál: egyik sem jobb a deákné vásznánál

Apró, világító cápafajra bukkantak

Apró, világító cápafajra bukkantak

Beszólt a Disneynek egy asztrofizikus, mert pontatlan a Jégvarázs 2. plakátja

Beszólt a Disneynek egy asztrofizikus, mert pontatlan a Jégvarázs 2. plakátja

Még nem is lett kormányfő Boris Johnson, már beígérte a lemondást legtekintélyesebb minisztere

Még nem is lett kormányfő Boris Johnson, már beígérte a lemondást legtekintélyesebb minisztere

Aranyéremért vívhatnak Szilágyi Áronék a budapesti vébén

Aranyéremért vívhatnak Szilágyi Áronék a budapesti vébén

Mit rejthet a szupertitkos 51-es körzet, amit szeptemberben terveznek lerohanni kétmillióan?

Mit rejthet a szupertitkos 51-es körzet, amit szeptemberben terveznek lerohanni kétmillióan?